A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Groppo, Luis Antonio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Mara Aline, Franco Bortone, Douglas, Pereira, Juliana, Morais, Priscilla Nayara de, Silva, Andreia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63727
Resumo: The article aims to understand the dynamics of student occupations in Minas Gerais (MG) in 2016 and to analyze the formative practices experienced by the occupiers, based on bibliographic review and semi-structured interviews. Based on the legacy of the reflection on the educational character of social movements, in comparison with Ranciére's notion of political subjectivation, we conclude that movement in MG, in its political dynamics, marked the occupiers in a contradictory way, but highlighting training practices that renew the educational tradition of progressive social movements.
id UFG-3_92642d4163784a4ff554240fb56b5eb7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/63727
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016The article aims to understand the dynamics of student occupations in Minas Gerais (MG) in 2016 and to analyze the formative practices experienced by the occupiers, based on bibliographic review and semi-structured interviews. Based on the legacy of the reflection on the educational character of social movements, in comparison with Ranciére's notion of political subjectivation, we conclude that movement in MG, in its political dynamics, marked the occupiers in a contradictory way, but highlighting training practices that renew the educational tradition of progressive social movements.El artículo tiene como objetivo comprender la dinámica de las ocupaciones de los estudiantes en Minas Gerais (MG) en 2016 y analizar las prácticas formativas experimentadas por los ocupantes, en base a una revisión bibliográfica y entrevistas semiestructuradas. Con base en el legado de la reflexión sobre el carácter educativo de los movimientos sociales, en comparación con la noción de subjetivación política de Ranciére, concluimos que el movimiento en MG, en su dinámica política, marcó los ocupantes de manera contradictoria, pero destacando las prácticas formativas. que renuevan la tradición educativa de los movimientos sociales progresistas.O artigo tem como objetivos conhecer a dinâmica das ocupações estudantis em Minas Gerais (MG) em 2016 e analisar as práticas formativas vividas pelas e pelos ocupas, com base em revisão bibliográfica e entrevistas semiestruturadas. Com base no legado da reflexão sobre o caráter educacional dos movimentos sociais, em cotejo com a noção de subjetivação política de Ranciére, concluímos que o movimento em MG, em sua dinâmica política, marcou as e os ocupas de forma contraditória, mas se destacando práticas formativas que renovam a tradição educacional dos movimentos sociais progressistas.Faculdade de Educação (UFG)2021-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6372710.5216/ia.v45i3.63727Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-1047Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-1047Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-10471981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63727/36335Copyright (c) 2021 Luis Antonio Groppo, Mara Aline Oliveira, Douglas Franco Bortone, Juliana Pereira, Priscilla Nayara de Morais, Andreia da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessGroppo, Luis AntonioOliveira, Mara Aline Franco Bortone, DouglasPereira, JulianaMorais, Priscilla Nayara de Silva, Andreia da2021-02-18T19:43:29Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/63727Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.589310Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
title A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
spellingShingle A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
Groppo, Luis Antonio
title_short A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
title_full A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
title_fullStr A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
title_full_unstemmed A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
title_sort A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016
author Groppo, Luis Antonio
author_facet Groppo, Luis Antonio
Oliveira, Mara Aline
Franco Bortone, Douglas
Pereira, Juliana
Morais, Priscilla Nayara de
Silva, Andreia da
author_role author
author2 Oliveira, Mara Aline
Franco Bortone, Douglas
Pereira, Juliana
Morais, Priscilla Nayara de
Silva, Andreia da
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Groppo, Luis Antonio
Oliveira, Mara Aline
Franco Bortone, Douglas
Pereira, Juliana
Morais, Priscilla Nayara de
Silva, Andreia da
description The article aims to understand the dynamics of student occupations in Minas Gerais (MG) in 2016 and to analyze the formative practices experienced by the occupiers, based on bibliographic review and semi-structured interviews. Based on the legacy of the reflection on the educational character of social movements, in comparison with Ranciére's notion of political subjectivation, we conclude that movement in MG, in its political dynamics, marked the occupiers in a contradictory way, but highlighting training practices that renew the educational tradition of progressive social movements.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63727
10.5216/ia.v45i3.63727
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63727
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.63727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63727/36335
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-1047
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-1047
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1030-1047
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764090638336