EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Robson
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sten, Samira da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099
Resumo: The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language.
id UFG-3_aced4ea468b8fc06acd00bb81309a828
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76099
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOSEDUCACIÓN Y CINE: UNA CRÍTICA A LA DOMESTICACIÓN DE LA MEMORIA EN LAS PELÍCULAS DE ANIMACIÓN DE DISNEYEDUCAÇÃO E CINEMA: CRÍTICA À DOMESTICAÇÃO DA MEMÓRIA EM FILMES DE ANIMAÇÃO DOS ESTÚDIOS DISNEYEducación; Disney; Memoria; Cine.Education; Disney; Memory; Cinema.Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica.The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language.El artículo es el resultado de una investigación doctoral cuyo objetivo es comprender, desde la apelación a la felicidad, cómo las películas animadas de los estudios Disney desarrollan un lenguaje que sedimenta los presupuestos de la industria cultural hegemónica. En diálogo con la teoría crítica de la sociedad de Theodor Adorno y Walter Benjamin, se analizan tres animaciones – El Rey León (1994), Frozen (2013) y Zootopia (2016) – y se defiende la tesis de que la felicidad vendida por Disney, además de vendar los sentidos de los espectadores, dificulta que el público perciba las artimañas de la política cultural de domesticación de la memoria, cuya tendencia es anestesiar la sensibilidad y reproducir la sensación de un continuum de la historia ligado a un intento de asepsia social que empobrece y vacía el potencial crítico -emancipador del lenguaje cinematográfico.O artigo é resultado de pesquisa de doutoramento cujo escopo é compreender, a partir do apelo à felicidade, como os filmes de animação dos Estúdios Disney desenvolvem uma linguagem que sedimenta os pressupostos da indústria cultural hegemônica. Em diálogo com a teoria crítica da sociedade de Theodor Adorno e Walter Benjamin, são analisadas três animações – Rei Leão (1994), Frozen (2013) e Zootopia (2016) – e defende a tese de que a felicidade vendida pela Disney, além de vendar os sentidos dos espectadores, dificulta que o público perceba as artimanhas da política cultural de domesticação da memória, cuja tendência é anestesiar a sensibilidade e reproduzir a sensação de um continuum da história vinculado a uma tentativa de assepsia social que empobrece e esvazia o potencial crítico-emancipatório da linguagem cinematográfica. Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7609910.5216/ia.v49i1.76099Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-3631981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099/40977Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Steninfo:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, RobsonSten, Samira da Costa2024-05-16T00:29:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76099Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.047257Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
EDUCACIÓN Y CINE: UNA CRÍTICA A LA DOMESTICACIÓN DE LA MEMORIA EN LAS PELÍCULAS DE ANIMACIÓN DE DISNEY
EDUCAÇÃO E CINEMA: CRÍTICA À DOMESTICAÇÃO DA MEMÓRIA EM FILMES DE ANIMAÇÃO DOS ESTÚDIOS DISNEY
title EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
spellingShingle EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
Loureiro, Robson
Educación; Disney; Memoria; Cine.
Education; Disney; Memory; Cinema.
Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica.
title_short EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
title_full EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
title_fullStr EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
title_full_unstemmed EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
title_sort EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
author Loureiro, Robson
author_facet Loureiro, Robson
Sten, Samira da Costa
author_role author
author2 Sten, Samira da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Robson
Sten, Samira da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Educación; Disney; Memoria; Cine.
Education; Disney; Memory; Cinema.
Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica.
topic Educación; Disney; Memoria; Cine.
Education; Disney; Memory; Cinema.
Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica.
description The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099
10.5216/ia.v49i1.76099
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099/40977
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Sten
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Sten
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765789331456