EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099 |
Resumo: | The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language. |
id |
UFG-3_aced4ea468b8fc06acd00bb81309a828 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76099 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOSEDUCACIÓN Y CINE: UNA CRÍTICA A LA DOMESTICACIÓN DE LA MEMORIA EN LAS PELÍCULAS DE ANIMACIÓN DE DISNEYEDUCAÇÃO E CINEMA: CRÍTICA À DOMESTICAÇÃO DA MEMÓRIA EM FILMES DE ANIMAÇÃO DOS ESTÚDIOS DISNEYEducación; Disney; Memoria; Cine.Education; Disney; Memory; Cinema.Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica.The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language.El artículo es el resultado de una investigación doctoral cuyo objetivo es comprender, desde la apelación a la felicidad, cómo las películas animadas de los estudios Disney desarrollan un lenguaje que sedimenta los presupuestos de la industria cultural hegemónica. En diálogo con la teoría crítica de la sociedad de Theodor Adorno y Walter Benjamin, se analizan tres animaciones – El Rey León (1994), Frozen (2013) y Zootopia (2016) – y se defiende la tesis de que la felicidad vendida por Disney, además de vendar los sentidos de los espectadores, dificulta que el público perciba las artimañas de la política cultural de domesticación de la memoria, cuya tendencia es anestesiar la sensibilidad y reproducir la sensación de un continuum de la historia ligado a un intento de asepsia social que empobrece y vacía el potencial crítico -emancipador del lenguaje cinematográfico.O artigo é resultado de pesquisa de doutoramento cujo escopo é compreender, a partir do apelo à felicidade, como os filmes de animação dos Estúdios Disney desenvolvem uma linguagem que sedimenta os pressupostos da indústria cultural hegemônica. Em diálogo com a teoria crítica da sociedade de Theodor Adorno e Walter Benjamin, são analisadas três animações – Rei Leão (1994), Frozen (2013) e Zootopia (2016) – e defende a tese de que a felicidade vendida pela Disney, além de vendar os sentidos dos espectadores, dificulta que o público perceba as artimanhas da política cultural de domesticação da memória, cuja tendência é anestesiar a sensibilidade e reproduzir a sensação de um continuum da história vinculado a uma tentativa de assepsia social que empobrece e esvazia o potencial crítico-emancipatório da linguagem cinematográfica. Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7609910.5216/ia.v49i1.76099Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-3631981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099/40977Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Steninfo:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, RobsonSten, Samira da Costa2024-05-16T00:29:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76099Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.047257Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS EDUCACIÓN Y CINE: UNA CRÍTICA A LA DOMESTICACIÓN DE LA MEMORIA EN LAS PELÍCULAS DE ANIMACIÓN DE DISNEY EDUCAÇÃO E CINEMA: CRÍTICA À DOMESTICAÇÃO DA MEMÓRIA EM FILMES DE ANIMAÇÃO DOS ESTÚDIOS DISNEY |
title |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
spellingShingle |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS Loureiro, Robson Educación; Disney; Memoria; Cine. Education; Disney; Memory; Cinema. Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica. |
title_short |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
title_full |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
title_fullStr |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
title_full_unstemmed |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
title_sort |
EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS |
author |
Loureiro, Robson |
author_facet |
Loureiro, Robson Sten, Samira da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Sten, Samira da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Robson Sten, Samira da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación; Disney; Memoria; Cine. Education; Disney; Memory; Cinema. Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica. |
topic |
Educación; Disney; Memoria; Cine. Education; Disney; Memory; Cinema. Educação; Disney; Memória; Cinema; Teoria Crítica. |
description |
The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099 10.5216/ia.v49i1.76099 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76099 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099/40977 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Sten info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Robson Loureiro, Samira da Costa Sten |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 347-363 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765789331456 |