HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL : UNCERTAINTIES AND CONTRADICTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabrito, Belmiro Gil
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/15747
Resumo: Against the background of a globalized economy, higher education faces a series of problems in most countries. In Portugal, decisions on higher education are still influenced by the European Union. In this article three problems have been selected: equity, lifelong learning and the implications of the Bologna Declaration for Higher Education. From this study it can be concluded, that despite the democratization process that Portugal has been experiencing since the April 1974 Revolution, its higher education still continues to be an education for the elite; that the experience called The over 23s, whose aim was to bring new categories of people into higher education, has not had the expected results; and finally, that the implementation of the Bologna Declaration has brought new problems, namely those involving equity.
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spelling HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL : UNCERTAINTIES AND CONTRADICTIONSENSINO SUPERIOR EM PORTUGAL: INCERTEZAS E CONTRADIÇÕESEquityLifelong learningThe Bologna DeclarationEquidadeAprendizagem ao longo da vidaDeclaração de Bolonha.Against the background of a globalized economy, higher education faces a series of problems in most countries. In Portugal, decisions on higher education are still influenced by the European Union. In this article three problems have been selected: equity, lifelong learning and the implications of the Bologna Declaration for Higher Education. From this study it can be concluded, that despite the democratization process that Portugal has been experiencing since the April 1974 Revolution, its higher education still continues to be an education for the elite; that the experience called The over 23s, whose aim was to bring new categories of people into higher education, has not had the expected results; and finally, that the implementation of the Bologna Declaration has brought new problems, namely those involving equity.No actual quadro da democracia portuguesa, por um lado, e da sua pertença à União Europeia, por outro, são vários os problemas, dúvidas e inquietações que perpassam no ensino superior. Nestas circunstâncias, neste artigo, destacam-se três desses problemas cuja análise contribuirá para um maior conhecimento da realidade portuguesa. São eles o da equidade do ensino superior; o da aprendizagem ao longo da vida; e o financiamento do ensino superior no quadro do processo de Bolonha. No que respeita a questão da equidade, discute-se a natureza ainda elitista do ensino superior em Portugal. A propósito da aprendizagem ao longo da vida, apresenta-se e interroga-se, num novo dispositivo de acesso ao ensino superior, o processo dos Maiores de 23. Finalmente, reflecte-se sobre alguns dos efeitos do Processo de Bolonha no financiamento do ensino superior, em Portugal. O artigo termina com uma reflexão final sobre as contradições e incertezas que perpassam o ensino superior em Portugal.Faculdade de Educação (UFG)2011-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1574710.5216/ia.v36i1.15747Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 1-24Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 1-24Revista Inter-Ação; v. 36 n. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 1-241981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/15747/9646Cabrito, Belmiro Gilinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:48:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/15747Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.163963Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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