PEDAGOGICAL PRESS: THE NEWSLETTER NOSSO RUMO (OUR COURSE) IN THE OFFICIALIZATION OF A NEW REPRESENTATION OF MEMORY IN MARINGÁ (1984 – 1987)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Daniella Domingues Alvarenga
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64518
Resumo: The present article is about the Pedagogical Press. As a problem, it was analyzed how and why the Nosso Rumo (Our Course) newsletter produced by Maringá Department of Education released the “Memória Project”. The time frame has 1984 as its starting point and extends to the year 1987. This cut is justified because, during the 1980s, a new social claim was designed, based on social movements. The general objective describes the newsletter, with emphasis on the “Memória Project”, and answers: how and why the printed matter understood as Pedagogical Press prioritized the circulation of the “Memória Project”. The methodological paths were historiographic procedures: collection, classification and analysis of the contents of the newsletter. The aim is to collaborate to fill gaps in the history of Maringá education.  
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spelling PEDAGOGICAL PRESS: THE NEWSLETTER NOSSO RUMO (OUR COURSE) IN THE OFFICIALIZATION OF A NEW REPRESENTATION OF MEMORY IN MARINGÁ (1984 – 1987)PRENSA PEDAGÓGICA: EL BOLETÍN NOSSO RUMO (NUESTRO CURSO) EN LA OFICIALIZACIÓN DE UNA NUEVA REPRESENTACIÓN DE MEMORIA EN MARINGÁ (1984 - 1987)IMPRENSA PEDAGÓGICA: O INFORMATIVO NOSSO RUMO NA OFICIALIZAÇÃO DE UMA NOVA REPRESENTAÇÃO DE MEMÓRIA EM MARINGÁ (1984 – 1987)The present article is about the Pedagogical Press. As a problem, it was analyzed how and why the Nosso Rumo (Our Course) newsletter produced by Maringá Department of Education released the “Memória Project”. The time frame has 1984 as its starting point and extends to the year 1987. This cut is justified because, during the 1980s, a new social claim was designed, based on social movements. The general objective describes the newsletter, with emphasis on the “Memória Project”, and answers: how and why the printed matter understood as Pedagogical Press prioritized the circulation of the “Memória Project”. The methodological paths were historiographic procedures: collection, classification and analysis of the contents of the newsletter. The aim is to collaborate to fill gaps in the history of Maringá education.  El artículo trata sobre la prensa pedagógica. Como problema, se analizó cómo y por qué el boletín Nosso Rumo (Nuestro Curso) producido por el Departamento de Educación de Maringá lanzó el Proyecto Memoria. El marco temporal tiene a 1984 como punto de partida y se extiende hasta el año 1987. Este corte está justificado, porque durante la década de 1980, se diseñó un nuevo reclamo social, basado en los movimientos sociales. El objetivo general describe el boletín, con énfasis en el Proyecto Memoria, y respuende: cómo y por qué el material impreso entendido como Prensa Pedagógica priorizó la circulación del Proyecto Memoria. Las rutas metodológicas fueron los procedimientos historiográficos: recopilación, clasificación y análisis de los contenidos del boletín. El objetivo es colaborar para llenar los vacíos en la historia de la educación de Maringá.O artigo tem como tema a Imprensa Pedagógica. Como problema, analisou-se como e porque o informativo Nosso Rumo, produzido pela Secretaria de Educação de Maringá, propôs-se a divulgar o Projeto Memória. O recorte possui como marco inicial o ano de 1984 e estende-se até 1987. Justifica-se este recorte, pois, durante a década de 1980, as reivindicações acerca da retomada da democracia no país eram bastante presentes, a publicação desse informativo figura entre essas ações, ainda que sua abrangência tenha sido localizada. Descreve-se o informativo, com destaque para o Projeto Memória, tendo como elemento norteador a resposta ao questionamento: Por que o informativo Nosso Rumo priorizou a circulação do Projeto Memória? Os procedimentos metodológicos foram: coleta, classificação e análise dos conteúdos do informativo.  Faculdade de Educação (UFG)2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6451810.5216/ia.v45i3.64518Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 923-939Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 923-939Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 923-9391981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64518/36193Copyright (c) 2021 Daniella Domingues Alvarenga Marques, Elaine Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Daniella Domingues AlvarengaRodrigues, Elaine2021-01-12T21:36:50Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64518Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:58.305216Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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