FEMALE TEACHERS' "MISERY OF POSITION" IN THE FACE OF STUDENTS' "MISERY OF CONDITION": LABOR TRAJECTORIES IN A PRECARIZED PROFESSIONAL FIELD
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75992 |
Resumo: | We analyzed teachers' trajectories from a bourdieusian perspective, understanding the small misery of position and how they experience the professional condition. The objective is to analyze the professional paths of two graduates in the degree course in Biological Sciences from a public university in the south of the country, to identify context variables, dispositions and competences. The method is the sociological reconstruction of trajectories, based on the comprehensive interview. The analysis shows that the performance occurs, in a unique way, from inclinations towards management and reciprocity in pedagogical relationships. Working conditions are precarious and teachers are held responsible for their continuing education in front of the dynamics of a field in charge for the inclusion of students who live in the great misery of condition. |
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FEMALE TEACHERS' "MISERY OF POSITION" IN THE FACE OF STUDENTS' "MISERY OF CONDITION": LABOR TRAJECTORIES IN A PRECARIZED PROFESSIONAL FIELD“MISERIA DE POSICIÓN” DE PROFESORAS FRENTE A LA “MISERIA DE CONDICIÓN” DE LOS ESTUDIANTES: TRAYECTORIAS LABORALES EN UN CAMPO PROFESIONAL PRECARIZADOA "MISÉRIA DE POSIÇÃO" DE PROFESSORAS DIANTE DA "MISÉRIA DE CONDIÇÃO" DE ESTUDANTES: TRAJETÓRIAS DE TRABALHO EM UM CAMPO PROFISSIONAL PRECARIZADOTrajetórias de Professoras; Disposições; Trabalho Temporário; Miséria de Posição.We analyzed teachers' trajectories from a bourdieusian perspective, understanding the small misery of position and how they experience the professional condition. The objective is to analyze the professional paths of two graduates in the degree course in Biological Sciences from a public university in the south of the country, to identify context variables, dispositions and competences. The method is the sociological reconstruction of trajectories, based on the comprehensive interview. The analysis shows that the performance occurs, in a unique way, from inclinations towards management and reciprocity in pedagogical relationships. Working conditions are precarious and teachers are held responsible for their continuing education in front of the dynamics of a field in charge for the inclusion of students who live in the great misery of condition.Analizamos trayectorias de profesoras desde una perspectiva bourdieusiana para comprender la pequeña miseria de posición y cómo experimentan la condición profesional. El objetivo es el análisis de rutas profesionales de dos egresadas de formación de grado de profesoras de Ciencias Biológicas de una universidad pública del sur del país, para identificar variables del contexto, disposiciones y competencias. El método es de reconstrucción sociológica de trayectorias a partir de entrevista comprensiva. El análisis muestra la singularidad de la actuación, a partir de inclinaciones para el liderazgo y de la reciprocidad en relaciones pedagógicas. Las condiciones laborales precarizadas responsabilizan las profesoras por su educación continua frente a las dinámicas de un campo a cargo de la inclusión de estudiantes que viven la gran miseria de condición.Analisamos trajetórias de professoras desde uma perspectiva bourdieusiana, compreendendo a pequena miséria de posição e como experimentam a condição profissional. O objetivo é analisar percursos profissionais de duas egressas de curso de Licenciatura em Ciências Biológicas de uma universidade pública do sul do país, a fim de identificar variáveis de contexto, disposições e competências. O método de reconstrução sociológica de trajetórias tem por base a entrevista compreensiva. A análise mostra que a atuação ocorre de modo singular a partir de inclinações para a gestão e para a reciprocidade em relações pedagógicas. As condições de trabalho são precarizadas e as professoras são responsabilizadas pela sua formação continuada frente a dinâmicas de um campo encarregado pela inclusão de estudantes que vivem a grande miséria de condição.Faculdade de Educação (UFG)2023-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7599210.5216/ia.v48i2.75992Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 413-429Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 413-429Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 413-4291981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75992/40167Copyright (c) 2023 Russel Teresinha Dutra da Rosa, Célia Elizabete Caregnato, Renato Shimedz Terrainfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Russel Teresinha Dutra daCaregnato, Célia ElizabeteTerra, Renato Shimedz2023-08-30T02:14:09Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/75992Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.536365Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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