“Publish or perish”:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Matheus Estevão Ferreira da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514
Resumo: In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production.
id UFG-3_e2688fe7c65153575707acb59ba608f3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61514
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling “Publish or perish”:“Publicar o perecer”:“PUBLIQUE OU PEREÇA": EFEITOS DO PRODUTIVISMO ACADÊMICO NA PRODUÇÃO EM PERIÓDICOS DE UM PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (2000-2018)In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production.En este artículo, a través de la revisión de literatura, investigamos los posibles efectos generados por el productivismo académico en la producción en revistas de un Programa de Posgrado en Educación. Se consideró el estado actual de la producción de investigación brasileña que tiende a adherirse al productivismo académico y la formación del investigador en lugar de la formación del profesor universitario. La investigación se delimitó eligiendo, por criterio aleatorio, un Programa de Posgrado en el área de Educación y, para medir los efectos del productivismo, se consideró la producción en revistas de la facultad de ese Programa considerando el período de 2000. 2018. De hecho, podemos ver los efectos en la producción de este Programa, con un aumento muy significativo, que está relacionado con el supuesto y la política de CAPES en la evaluación de posgrado. Palabras clave: Productivismo. Posgraduación. Producción académica.Neste artigo, por meio de revisão bibliográfica, investigam-se os possíveis efeitos gerados pelo produtivismo acadêmico na produção em periódicos de um Programa de Pós-Graduação em Educação. Considerou-se o estado atual da produção de pesquisa brasileira que tende a aderir ao produtivismo acadêmico e à formação do(a) pesquisador(a) em detrimento da formação do(a) professor(a) universitário(a). Delimitou-se a investigação elegendo-se, por critério aleatório, um Programa de Pós-Graduação da área de Educação e, para se medir os efeitos do produtivismo, levantou-se a produção em periódicos do corpo docente desse Programa considerando o período de 2000 a 2018. Depreendem-se, de fato, efeitos na produção do Programa, com um aumento muito significativo e que se relaciona com a assunção e política da CAPES na avaliação da pós-graduação. Palavras-chave: Produtivismo. Pós-Graduação. Produção acadêmica.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6151410.5216/ia.v45i3.61514Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-6361981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514/35845Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Matheus Estevão Ferreira da2020-12-09T20:29:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61514Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.795721Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv “Publish or perish”:
“Publicar o perecer”:
“PUBLIQUE OU PEREÇA": EFEITOS DO PRODUTIVISMO ACADÊMICO NA PRODUÇÃO EM PERIÓDICOS DE UM PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (2000-2018)
title “Publish or perish”:
spellingShingle “Publish or perish”:
Silva, Matheus Estevão Ferreira da
title_short “Publish or perish”:
title_full “Publish or perish”:
title_fullStr “Publish or perish”:
title_full_unstemmed “Publish or perish”:
title_sort “Publish or perish”:
author Silva, Matheus Estevão Ferreira da
author_facet Silva, Matheus Estevão Ferreira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Matheus Estevão Ferreira da
description In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514
10.5216/ia.v45i3.61514
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.61514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514/35845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764039258112