“Publish or perish”:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514 |
Resumo: | In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production. |
id |
UFG-3_e2688fe7c65153575707acb59ba608f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61514 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Publish or perish”:“Publicar o perecer”:“PUBLIQUE OU PEREÇA": EFEITOS DO PRODUTIVISMO ACADÊMICO NA PRODUÇÃO EM PERIÓDICOS DE UM PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (2000-2018)In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production.En este artículo, a través de la revisión de literatura, investigamos los posibles efectos generados por el productivismo académico en la producción en revistas de un Programa de Posgrado en Educación. Se consideró el estado actual de la producción de investigación brasileña que tiende a adherirse al productivismo académico y la formación del investigador en lugar de la formación del profesor universitario. La investigación se delimitó eligiendo, por criterio aleatorio, un Programa de Posgrado en el área de Educación y, para medir los efectos del productivismo, se consideró la producción en revistas de la facultad de ese Programa considerando el período de 2000. 2018. De hecho, podemos ver los efectos en la producción de este Programa, con un aumento muy significativo, que está relacionado con el supuesto y la política de CAPES en la evaluación de posgrado. Palabras clave: Productivismo. Posgraduación. Producción académica.Neste artigo, por meio de revisão bibliográfica, investigam-se os possíveis efeitos gerados pelo produtivismo acadêmico na produção em periódicos de um Programa de Pós-Graduação em Educação. Considerou-se o estado atual da produção de pesquisa brasileira que tende a aderir ao produtivismo acadêmico e à formação do(a) pesquisador(a) em detrimento da formação do(a) professor(a) universitário(a). Delimitou-se a investigação elegendo-se, por critério aleatório, um Programa de Pós-Graduação da área de Educação e, para se medir os efeitos do produtivismo, levantou-se a produção em periódicos do corpo docente desse Programa considerando o período de 2000 a 2018. Depreendem-se, de fato, efeitos na produção do Programa, com um aumento muito significativo e que se relaciona com a assunção e política da CAPES na avaliação da pós-graduação. Palavras-chave: Produtivismo. Pós-Graduação. Produção acadêmica.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6151410.5216/ia.v45i3.61514Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-6361981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514/35845Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Matheus Estevão Ferreira da2020-12-09T20:29:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61514Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.795721Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Publish or perish”: “Publicar o perecer”: “PUBLIQUE OU PEREÇA": EFEITOS DO PRODUTIVISMO ACADÊMICO NA PRODUÇÃO EM PERIÓDICOS DE UM PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (2000-2018) |
title |
“Publish or perish”: |
spellingShingle |
“Publish or perish”: Silva, Matheus Estevão Ferreira da |
title_short |
“Publish or perish”: |
title_full |
“Publish or perish”: |
title_fullStr |
“Publish or perish”: |
title_full_unstemmed |
“Publish or perish”: |
title_sort |
“Publish or perish”: |
author |
Silva, Matheus Estevão Ferreira da |
author_facet |
Silva, Matheus Estevão Ferreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Matheus Estevão Ferreira da |
description |
In this article, through literature review, we investigate the possible effects generated by academic productivism in the production in journals of a Graduate Program in Education. It was considered the current state of Brazilian research production that tends to adhere to academic productivism and the formation of the researcher rather than the formation of the university professor. The research was delimited by choosing, by random criterion, a Postgraduate Program in the Education area and, to measure the effects of productivism, the production in journals of the faculty of that Program was considered considering the period of 2000. 2018. In fact, we can see the effects on the production of this Program, with a very significant increase, which is related to the assumption and policy of CAPES in the postgraduate evaluation. Keywords: Productivism. Postgraduate studies. Academic production. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514 10.5216/ia.v45i3.61514 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.61514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61514/35845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Matheus Estevão Ferreira da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 621-636 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764039258112 |