MOVIMENTO PARA UMA ESCOLA CONTRA HEGEMÔNICA
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61138 |
Resumo: | Anomie, Collective Consciousness, and Solidarity: Classical concepts within sociology are treated in this article as starting points for discussing school and human rights education as fundamental to building a more diverse and inclusive world. This analysis includes criticism of the school system and the Universal Declaration of Human Rights as tools of domination and perpetuation of power, establishing themselves as paradigms in view of the emancipatory characteristics that they have in the popular imagination. On the other hand, considering the school as an environment of production and not only of knowledge reproduction, it is proposed that such paradigms have the power to act as catalysts and propellers of social counter hegemonic transformations. |
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MOVIMENTO PARA UMA ESCOLA CONTRA HEGEMÔNICAAnomie, Collective Consciousness, and Solidarity: Classical concepts within sociology are treated in this article as starting points for discussing school and human rights education as fundamental to building a more diverse and inclusive world. This analysis includes criticism of the school system and the Universal Declaration of Human Rights as tools of domination and perpetuation of power, establishing themselves as paradigms in view of the emancipatory characteristics that they have in the popular imagination. On the other hand, considering the school as an environment of production and not only of knowledge reproduction, it is proposed that such paradigms have the power to act as catalysts and propellers of social counter hegemonic transformations.Anomia, conciencia colectiva y solidaridad: los conceptos clásicos dentro de la sociología se tratan en este artículo como puntos de partida para discutir la educación escolar y de derechos humanos como fundamental para construir un mundo más diverso e inclusivo. Este análisis incluye críticas al sistema escolar y la Declaración Universal de Derechos Humanos como herramientas de dominación y perpetuación del poder, estableciéndose como paradigmas en vista de las características emancipatorias que tienen en la imaginación popular. Por otro lado, considerando la escuela como un entorno de producción y no solo de reproducción del conocimiento, se propone que tales paradigmas tengan el poder de actuar como catalizadores y propulsores de las transformaciones hegemónicas contrarias sociales. Anomia, consciência coletiva e solidariedade: conceitos clássicos dentro da sociologia, são tratados neste artigo como pontos de partida para discutir a escola e o ensino sobre direitos humanos como fundamentais para a construção de um mundo mais diverso e inclusivo. Esta análise inclui críticas ao sistema escolar e à Declaração Universal dos Direitos Humanos como ferramentas de dominação e perpetuação do poder, instituindo-se como paradigmas frente às características emancipadoras que possuem no imaginário popular. Em contrapartida, considerando a escola como um ambiente de produção e não apenas de reprodução de saberes, propõe-se que tais paradigmas possuem potência para funcionarem como catalizadores e propulsores de transformações sociais contra hegemônicas.Faculdade de Educação (UFG)2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6113810.5216/ia.v45i2.61138Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 448-462Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 448-462Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 448-4621981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61138/35623Copyright (c) 2020 Alexandre Marini, Daniela Oliveira Ramos dos Passosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarini, AlexandrePassos, Daniela Oliveira Ramos dos2021-03-04T19:37:55Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61138Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.078218Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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