A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
DOI: | 10.5216/ia.v45i2.62773 |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62773 |
Resumo: | The article discusses the complex scenario of financing higher education and researches the affirmative policies of Brazilian student finance. Thus, a study aims to analyze the phenomenon of the commercialization of Brazilian Higher Education, through affirmative policies: FIES and PROUNI. The study initially presents a brief historical review, of the relationship between education as a right / commodity and a field research, with a case study carried with students, students of Social Service of private HEI, located in the central brackland of Ceará, city of Icó, who accessed Higher Education through FIES and PROUNI. After analyzing the content of the interviews, we recognize the impact of such policies in a market context with a strong privatization process in Brazilian higher education, central brackland of Ceará |
id |
UFG-3_f8ce6bf10dcfccc294bec142c05475b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62773 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
spelling |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. The article discusses the complex scenario of financing higher education and researches the affirmative policies of Brazilian student finance. Thus, a study aims to analyze the phenomenon of the commercialization of Brazilian Higher Education, through affirmative policies: FIES and PROUNI. The study initially presents a brief historical review, of the relationship between education as a right / commodity and a field research, with a case study carried with students, students of Social Service of private HEI, located in the central brackland of Ceará, city of Icó, who accessed Higher Education through FIES and PROUNI. After analyzing the content of the interviews, we recognize the impact of such policies in a market context with a strong privatization process in Brazilian higher education, central brackland of CearáAo discutir o cenário do financiamento da educação superior no Brasil, o presente artigo recorre a leituras intrigantes às chamadas políticas afirmativas de financiamento do ensino superior. Com o objetivo de analisar o fenômeno da mercantilização do Ensino Superior Brasileiro no contexto de políticas afirmativas, nomeadamente, o Fundo de Financiamento Estudantil - FIES e Programa Universidade para Todos - PROUNI. Para tanto, o estudo apresenta inicialmente um breve resgate histórico da relação da educação como direito e as tentativas de utilizá-la como mercadoria. Em seguida, o trabalho se vale de uma pesquisa de campo qualitativa, a partir do estudo de caso desenvolvido com alunos do Serviço Social, matriculados em uma IES privada localizada no município de Icó, Sertão central do Ceará. Foi desenvolvido uma análise de conteúdo , com base nos dados das entrevistas, em que observou-se o forte impacto de tais políticas no âmbito mercadológico chamando atenção ao forte caráter de privatização estabelecido ao ensino superior brasileiro no sertão central do Ceará.Faculdade de Educação (UFG)2020-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6277310.5216/ia.v45i2.62773Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-334Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-334Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-3341981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62773/35518Copyright (c) 2020 karineps souza, Nayana Lima Santos , Rafael dos Santos da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Karine Pinheiro deSantos , Nayana LimaSilva, Rafael dos Santos da2021-03-04T19:07:24Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62773Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.394935Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
title |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
spellingShingle |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. Souza, Karine Pinheiro de Souza, Karine Pinheiro de |
title_short |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
title_full |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
title_fullStr |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
title_full_unstemmed |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
title_sort |
A MERCANTILIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: AS CONTRADIÇÕES E OS AVANÇOS POSSÍVEIS NA REALIDADE CEARENSE. |
author |
Souza, Karine Pinheiro de |
author_facet |
Souza, Karine Pinheiro de Souza, Karine Pinheiro de Santos , Nayana Lima Silva, Rafael dos Santos da Santos , Nayana Lima Silva, Rafael dos Santos da |
author_role |
author |
author2 |
Santos , Nayana Lima Silva, Rafael dos Santos da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Karine Pinheiro de Santos , Nayana Lima Silva, Rafael dos Santos da |
description |
The article discusses the complex scenario of financing higher education and researches the affirmative policies of Brazilian student finance. Thus, a study aims to analyze the phenomenon of the commercialization of Brazilian Higher Education, through affirmative policies: FIES and PROUNI. The study initially presents a brief historical review, of the relationship between education as a right / commodity and a field research, with a case study carried with students, students of Social Service of private HEI, located in the central brackland of Ceará, city of Icó, who accessed Higher Education through FIES and PROUNI. After analyzing the content of the interviews, we recognize the impact of such policies in a market context with a strong privatization process in Brazilian higher education, central brackland of Ceará |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62773 10.5216/ia.v45i2.62773 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62773 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i2.62773 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62773/35518 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 karineps souza, Nayana Lima Santos , Rafael dos Santos da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 karineps souza, Nayana Lima Santos , Rafael dos Santos da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-334 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-334 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 317-334 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1822181504536543232 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5216/ia.v45i2.62773 |