DRUMMING AND GESTURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Tiago Lazzarin
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532
Resumo: This article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven.  KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory.
id UFG-3_fbaa6e76208db04ad6ff67e7ae80e86c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71532
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling DRUMMING AND GESTUREGESTO DE TAMBORILEARGESTO DE BATUCARThis article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven.  KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory.Este artículo tiene como objetivo desarrollar una reflexión sobre el gesto rítmico realizado por jóvenes estudiantes de escuelas públicas. Esta reflexión se basa en las perspectivas de tres autores: Giorgio Agamben, Vilém Flusser y Muniz Sodré. El objetivo es sugerir un diálogo entre ellos, con el fin de proteger las especificidades teóricas de cada uno. Se pretende ofrecer subsidios conceptuales para la realización de debates en el ámbito de la educación pública sobre saberes ancestrales comunicados de forma intergeneracional, con énfasis en el gesto del tamborileo. A partir de esto, el otro propósito del estudio es brindar elementos teóricos para la   comprensión de los gestos de percusión de los estudiantes como una forma de conocimiento. Y, sin embargo, se pretende reflexionar sobre el gesto del tamborileo como práctica inherente a una cultura en la que se entrelazan formas de pensar y de vivir. PALABRAS CLAVE: Gestos Musicales. Arkhe. Escuela Pública. Culturas Juveniles. Teoría de la Comunicación.O objetivo deste artigo é desenvolver uma reflexão sobre o gesto de batucar e seu potencial político e emancipador. Esta reflexão se baseia nas perspectivas de três autores: Giorgio Agamben, Vilém Flusser e Muniz Sodré. Como procedimento teórico-metodológico, procurar-se-á estabelecer um diálogo entre esses autores, de modo a resguardar as especificidades teóricas de cada um. Pretende-se oferecer subsídios conceituais para a realização de debates, no âmbito da educação pública, a respeito de saberes ancestrais comunicados de forma intergeracional, com ênfase no gesto de batucar. A partir disso, o outro propósito do estudo é propiciar elementos teóricos para a compreensão de gestos de batucar dos estudantes como forma de conhecimento. E, ainda, pretende-se refletir sobre o gesto de batucar como prática inerente a uma cultura na qual estão entrelaçadas formas de pensamento e de vida. PALAVRAS-CHAVE: Gestos Musicais. Arkhé. Escola Pública. Culturas Juvenis. Teoria da Comunicação.Faculdade de Educação (UFG)2023-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7153210.5216/ia.v47i3.71532Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 1270-1283Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 1270-1283Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 1270-12831981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532/39340Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Tiago Lazzarin2023-01-04T02:42:37Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71532Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:07.414009Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DRUMMING AND GESTURE
GESTO DE TAMBORILEAR
GESTO DE BATUCAR
title DRUMMING AND GESTURE
spellingShingle DRUMMING AND GESTURE
Ferreira, Tiago Lazzarin
title_short DRUMMING AND GESTURE
title_full DRUMMING AND GESTURE
title_fullStr DRUMMING AND GESTURE
title_full_unstemmed DRUMMING AND GESTURE
title_sort DRUMMING AND GESTURE
author Ferreira, Tiago Lazzarin
author_facet Ferreira, Tiago Lazzarin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Tiago Lazzarin
description This article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven.  KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532
10.5216/ia.v47i3.71532
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i3.71532
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532/39340
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 1270-1283
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 1270-1283
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 1270-1283
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765314326528