DRUMMING AND GESTURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532 |
Resumo: | This article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven. KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory. |
id |
UFG-3_fbaa6e76208db04ad6ff67e7ae80e86c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71532 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DRUMMING AND GESTUREGESTO DE TAMBORILEARGESTO DE BATUCARThis article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven. KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory.Este artículo tiene como objetivo desarrollar una reflexión sobre el gesto rítmico realizado por jóvenes estudiantes de escuelas públicas. Esta reflexión se basa en las perspectivas de tres autores: Giorgio Agamben, Vilém Flusser y Muniz Sodré. El objetivo es sugerir un diálogo entre ellos, con el fin de proteger las especificidades teóricas de cada uno. Se pretende ofrecer subsidios conceptuales para la realización de debates en el ámbito de la educación pública sobre saberes ancestrales comunicados de forma intergeneracional, con énfasis en el gesto del tamborileo. A partir de esto, el otro propósito del estudio es brindar elementos teóricos para la comprensión de los gestos de percusión de los estudiantes como una forma de conocimiento. Y, sin embargo, se pretende reflexionar sobre el gesto del tamborileo como práctica inherente a una cultura en la que se entrelazan formas de pensar y de vivir. PALABRAS CLAVE: Gestos Musicales. Arkhe. Escuela Pública. Culturas Juveniles. Teoría de la Comunicación.O objetivo deste artigo é desenvolver uma reflexão sobre o gesto de batucar e seu potencial político e emancipador. Esta reflexão se baseia nas perspectivas de três autores: Giorgio Agamben, Vilém Flusser e Muniz Sodré. Como procedimento teórico-metodológico, procurar-se-á estabelecer um diálogo entre esses autores, de modo a resguardar as especificidades teóricas de cada um. Pretende-se oferecer subsídios conceituais para a realização de debates, no âmbito da educação pública, a respeito de saberes ancestrais comunicados de forma intergeracional, com ênfase no gesto de batucar. A partir disso, o outro propósito do estudo é propiciar elementos teóricos para a compreensão de gestos de batucar dos estudantes como forma de conhecimento. E, ainda, pretende-se refletir sobre o gesto de batucar como prática inerente a uma cultura na qual estão entrelaçadas formas de pensamento e de vida. PALAVRAS-CHAVE: Gestos Musicais. Arkhé. Escola Pública. Culturas Juvenis. Teoria da Comunicação.Faculdade de Educação (UFG)2023-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7153210.5216/ia.v47i3.71532Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 1270-1283Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 1270-1283Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 1270-12831981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532/39340Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Tiago Lazzarin2023-01-04T02:42:37Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71532Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:07.414009Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
DRUMMING AND GESTURE GESTO DE TAMBORILEAR GESTO DE BATUCAR |
title |
DRUMMING AND GESTURE |
spellingShingle |
DRUMMING AND GESTURE Ferreira, Tiago Lazzarin |
title_short |
DRUMMING AND GESTURE |
title_full |
DRUMMING AND GESTURE |
title_fullStr |
DRUMMING AND GESTURE |
title_full_unstemmed |
DRUMMING AND GESTURE |
title_sort |
DRUMMING AND GESTURE |
author |
Ferreira, Tiago Lazzarin |
author_facet |
Ferreira, Tiago Lazzarin |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Tiago Lazzarin |
description |
This article aims to present a reflection on the rhythmic gesture of young students from public schools. The essay is based on the theoretical and philosophical propositions of three different authors: Giorgio Agamben, Vilém Flusser and Muniz Sodré. As a theoretical concern, there will be a dialogue between these three authors safeguarding their theoretical singularities. It is intended to offer conceptual bases to promote debates on public education of ancestral African knowledge, with emphasis on the gesture of drumming. The objective is also to understand students' gestures as an alternative to the logocentric paradigm of production and circulation of knowledge in schools. In addition, we intend to reflect on the gesture of drumming in a culture in which thought form and living form are interwoven. KEYWORDS: Musical Gesture. Arkhé. Public School. Youth Cultures. Communication Theory. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532 10.5216/ia.v47i3.71532 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i3.71532 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71532/39340 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tiago Lazzarin Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 1270-1283 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 1270-1283 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 1270-1283 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765314326528 |