FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alberguine, Gabriel Renan
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Honorato, Tony
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024
Resumo: Cinema on a global scale is a media that provokes transformations in sociocultural processes and its impact is in different human experiences. In brazilian school education there were initiatives linked to educational cinema, a phenomenon institutionalized in the 1930s in times of Vargas policies and which extended to many municipalities. This article proposes to analyze the experience of educational cinema in the city of Londrina-PR (1949-1969), based on a broader history of educational cinema and cinema itself. As a methodology, it followed the guidelines of Bacellar (2006) and Luca (2021) to treat historical sources. With the study, it is considered that educational cinema in Londrina was in the context of DEPAS (Department of Education and Social Assistance) activities and its actions were aimed at teachers, students, and the broader school community.
id UFG-3_ff1fb180c8e430b26a9ebd228434dd94
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76024
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)DEL CINE AL CINE EDUCATIVO: ACCIONES EN EL MUNICIPIO DE LONDRINA-PR (1949-1969)DO CINEMA AO CINEMA EDUCATIVO: AÇÕES NO MUNICÍPIO DE LONDRINA-PR (1949-1969)Cine Educativo; Medios de Comunicación; Municipio; Historia de la Educación.Educational Cinema; Media; County; History of Education.Cinema Educativo; Mídia; Município; História da Educação. Cinema on a global scale is a media that provokes transformations in sociocultural processes and its impact is in different human experiences. In brazilian school education there were initiatives linked to educational cinema, a phenomenon institutionalized in the 1930s in times of Vargas policies and which extended to many municipalities. This article proposes to analyze the experience of educational cinema in the city of Londrina-PR (1949-1969), based on a broader history of educational cinema and cinema itself. As a methodology, it followed the guidelines of Bacellar (2006) and Luca (2021) to treat historical sources. With the study, it is considered that educational cinema in Londrina was in the context of DEPAS (Department of Education and Social Assistance) activities and its actions were aimed at teachers, students, and the broader school community.El cine a escala global es un medio que provoca transformaciones en los procesos socioculturales y sus impactos se encuentran en diferentes experiencias humanas. En la educación escolar brasileña hubo iniciativas vinculadas al cine educativo, fenómeno institucionalizado en la década de 1930 en tiempos de las políticas de Vargas y que se extendió a muchos municipios. Este artículo se propone analizar la experiencia del cine educativo en la ciudad de Londrina-PR (1949-1969), a partir de una historia más amplia del cine educativo y del cine mismo. Como metodología siguió las pautas de Bacellar (2006) y Luca (2021) para el tratamiento de las fuentes históricas. con el estudio, se considera que el cine educativo en Londrina estaba en el contexto de las actividades de DEPAS (Departamento de Educación y Asistencia Social) y sus acciones estaban dirigidas a profesores, estudiantes y la comunidad escolar más amplia.O cinema, em escala global, é uma mídia provocadora de transformações nos processos socioculturais e os seus impactos estão em diferentes experiências humanas. Na educação escolar brasileira, houve iniciativas ligadas ao cinema educativo, um fenômeno institucionalizado na década de 1930 em tempos de políticas varguistas e que se estendeu para muitos municípios. Este artigo propõe analisar a experiência do Cinema Educativo no município de Londrina-PR (1949-1969), tendo como base uma história mais ampla do cinema educativo e do próprio cinema. Como metodologia seguiu as orientações de Bacellar (2006) e Luca (2021) para tratar as fontes históricas. Com o estudo considera-se que o cinema educativo em Londrina esteve no contexto das atividades do DEPAS (Departamento de Educação e Assistência Social) e suas ações voltaram-se para os professores, alunos e comunidade escolar mais ampliada.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7602410.5216/ia.v49i1.76024Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-296Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-296Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-2961981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024/40973Copyright (c) 2024 Gabriel Renan Alberguine, Tony Honoratoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlberguine, Gabriel RenanHonorato, Tony2024-05-16T00:29:09Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76024Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.772683Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
DEL CINE AL CINE EDUCATIVO: ACCIONES EN EL MUNICIPIO DE LONDRINA-PR (1949-1969)
DO CINEMA AO CINEMA EDUCATIVO: AÇÕES NO MUNICÍPIO DE LONDRINA-PR (1949-1969)
title FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
spellingShingle FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
Alberguine, Gabriel Renan
Cine Educativo; Medios de Comunicación; Municipio; Historia de la Educación.
Educational Cinema; Media; County; History of Education.
Cinema Educativo; Mídia; Município; História da Educação.
title_short FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
title_full FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
title_fullStr FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
title_full_unstemmed FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
title_sort FROM CINEMA TO EDUCATIONAL CINEMA: ACTIONS IN THE MUNICIPALITY OF LONDRINA-PR (1949-1969)
author Alberguine, Gabriel Renan
author_facet Alberguine, Gabriel Renan
Honorato, Tony
author_role author
author2 Honorato, Tony
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alberguine, Gabriel Renan
Honorato, Tony
dc.subject.por.fl_str_mv Cine Educativo; Medios de Comunicación; Municipio; Historia de la Educación.
Educational Cinema; Media; County; History of Education.
Cinema Educativo; Mídia; Município; História da Educação.
topic Cine Educativo; Medios de Comunicación; Municipio; Historia de la Educación.
Educational Cinema; Media; County; History of Education.
Cinema Educativo; Mídia; Município; História da Educação.
description Cinema on a global scale is a media that provokes transformations in sociocultural processes and its impact is in different human experiences. In brazilian school education there were initiatives linked to educational cinema, a phenomenon institutionalized in the 1930s in times of Vargas policies and which extended to many municipalities. This article proposes to analyze the experience of educational cinema in the city of Londrina-PR (1949-1969), based on a broader history of educational cinema and cinema itself. As a methodology, it followed the guidelines of Bacellar (2006) and Luca (2021) to treat historical sources. With the study, it is considered that educational cinema in Londrina was in the context of DEPAS (Department of Education and Social Assistance) activities and its actions were aimed at teachers, students, and the broader school community.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024
10.5216/ia.v49i1.76024
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76024/40973
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Gabriel Renan Alberguine, Tony Honorato
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Gabriel Renan Alberguine, Tony Honorato
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-296
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-296
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 280-296
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765781991424