REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155 |
Resumo: | In this paper e make considerations about the curriculum diretrixes for universities, mainly those related to Physical Education. We believe that the diretrixes, established by a commission of experts, need discussion. We oppose to Worsd-Wide Bank, IMF and MEC due to their merchandising interests. We understand that the formation of teachers needs to take place in a public, free and socially qualified university. This paper also presents FEF’s contrubutions to this discussion, extracted from a document (not published yet). Our points of view concerning curriculum and tracher’s graduation are discussed in detail. |
id |
UFG-4_a88ac6b1d93ae3d12955a93e89d01c22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/155 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICAIn this paper e make considerations about the curriculum diretrixes for universities, mainly those related to Physical Education. We believe that the diretrixes, established by a commission of experts, need discussion. We oppose to Worsd-Wide Bank, IMF and MEC due to their merchandising interests. We understand that the formation of teachers needs to take place in a public, free and socially qualified university. This paper also presents FEF’s contrubutions to this discussion, extracted from a document (not published yet). Our points of view concerning curriculum and tracher’s graduation are discussed in detail.Neste texto tecemos algumas considerações sobre o contexto em que ocorrem os debates acerca das Diretrizes Curriculares para o ensino superior brasileiro, especialmente aquelas referentes à área de Educação Física. Sugerimos que as Diretrizes Curriculares de Educação Física, formuladas pela comissão de especialistas, designada pelo MEC, têm sido referenciadas em confronto com as perspectivas apontada para a universidade brasileira atualmente, em particular para a formação de professores. Relatamos as contribuições da FEF/UFG para este debate, bem como justificamos os pontos essenciais de um documento anterior, não publicado, em que se apresentam posições sobre currículo e formação de professores de Educação Física na atualidade. Basicamente nos opomos aos projetos do Banco Mundial, FMI e MEC/FHC e seus interesses mercadológicos e de preparação restrita para ao mercado de trabalho, por entendermos que a formação de professores deve ocorrer no âmbito da universidade pública, gratuita e de qualidade social, e onde demandas sociais relevantes se constituam no maior foco de interesse. PALAVRAS-CHAVE: Educação Física, Diretrizes Curriculares, formação de professores.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"artigo avaliado por pares"text/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/15510.5216/rpp.v2i0.155Pensar a Prática; Vol. 2 (1999); 187-198Pensar a Prática; v. 2 (1999); 187-1981980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/155/2638https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155/141Marchi Neto, Francisco deRodrigues, Anegleyce TeodoroGuina, MarceloVinícios, MárcioCordeiro, OrozimboMendes, RenatoPaula, Lourdecélia deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:11:16Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/155Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:29.002060Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
spellingShingle |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA Marchi Neto, Francisco de |
title_short |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_full |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_fullStr |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_full_unstemmed |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_sort |
REFORMA DO ENSINO SUPEIROR: DIRETRIZES CURRICULARES EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
author |
Marchi Neto, Francisco de |
author_facet |
Marchi Neto, Francisco de Rodrigues, Anegleyce Teodoro Guina, Marcelo Vinícios, Márcio Cordeiro, Orozimbo Mendes, Renato Paula, Lourdecélia de |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Anegleyce Teodoro Guina, Marcelo Vinícios, Márcio Cordeiro, Orozimbo Mendes, Renato Paula, Lourdecélia de |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marchi Neto, Francisco de Rodrigues, Anegleyce Teodoro Guina, Marcelo Vinícios, Márcio Cordeiro, Orozimbo Mendes, Renato Paula, Lourdecélia de |
description |
In this paper e make considerations about the curriculum diretrixes for universities, mainly those related to Physical Education. We believe that the diretrixes, established by a commission of experts, need discussion. We oppose to Worsd-Wide Bank, IMF and MEC due to their merchandising interests. We understand that the formation of teachers needs to take place in a public, free and socially qualified university. This paper also presents FEF’s contrubutions to this discussion, extracted from a document (not published yet). Our points of view concerning curriculum and tracher’s graduation are discussed in detail. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "artigo avaliado por pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155 10.5216/rpp.v2i0.155 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v2i0.155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155/2638 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/155/141 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 2 (1999); 187-198 Pensar a Prática; v. 2 (1999); 187-198 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855704723456 |