A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27 |
Resumo: | The initial aim of this paper was to report the book Educação Física e sociedade,mainly the systemic conception of physical education. As this article enlarged its limits, it enclosed other productions in the field of “sociology of physical education” with the epistemological, political and pedagogical elements of this theory. We realized that: a) it points out methodological elements which contribute to the critical discourse of physical education; b) it presents characteristics of a critical discourse as well as a conservative attitude; c) it presents a sociological perspective based on a systemic theory with restrictive elements to the development of a “sociology of physical education”. KEY WORDS: Systemic conception, sociology, physical education. |
id |
UFG-4_c70666e5c137b1b00f3b3f00e9eeb7cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/27 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIAThe initial aim of this paper was to report the book Educação Física e sociedade,mainly the systemic conception of physical education. As this article enlarged its limits, it enclosed other productions in the field of “sociology of physical education” with the epistemological, political and pedagogical elements of this theory. We realized that: a) it points out methodological elements which contribute to the critical discourse of physical education; b) it presents characteristics of a critical discourse as well as a conservative attitude; c) it presents a sociological perspective based on a systemic theory with restrictive elements to the development of a “sociology of physical education”. KEY WORDS: Systemic conception, sociology, physical education.?Inicialmente pensado para ser uma resenha do livro Educação Física e sociedade, em que encontramos parte essencial da construção teórica da chamada concepção sistêmica de educação física, este artigo amplia seus limites e dialoga com algumas outras produções no âmbito desta que pretende ser uma ‘sociologia (sistêmica) da educação física’. Nossas considerações se direcionam para aspectos epistemológicos, políticos e pedagógicos desta teoria. Argumentamos que: a) ela aponta elementos metodológicos que contribuem com o discurso crítico em EF; b) encontra-se atravessada tanto por pressupostos que identificam o discurso crítico quanto por aqueles que demarcam uma postura conservadora; c) uma perspectiva sociológica com base na teoria dos sistemas possui fatores limitantes para o desenvolvimento de algo como uma uma ‘sociologia da EF’. PALAVRAS-CHAVE: concepção sistêmica, sociologia, educação física.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2710.5216/rpp.v3i0.27Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 36-52Pensar a Prática; v. 3 (2000); 36-521980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/27/2656https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27/26Ferreira, Marcelo Guinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:11:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/27Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:22.904784Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
title |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
spellingShingle |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA Ferreira, Marcelo Guina |
title_short |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
title_full |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
title_fullStr |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
title_full_unstemmed |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
title_sort |
A TEORIA/CONCEPÇÃO SISTÊMICA: UMA PERSPECTIVA CRÍTICA NA PEDAGOGIA |
author |
Ferreira, Marcelo Guina |
author_facet |
Ferreira, Marcelo Guina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Marcelo Guina |
description |
The initial aim of this paper was to report the book Educação Física e sociedade,mainly the systemic conception of physical education. As this article enlarged its limits, it enclosed other productions in the field of “sociology of physical education” with the epistemological, political and pedagogical elements of this theory. We realized that: a) it points out methodological elements which contribute to the critical discourse of physical education; b) it presents characteristics of a critical discourse as well as a conservative attitude; c) it presents a sociological perspective based on a systemic theory with restrictive elements to the development of a “sociology of physical education”. KEY WORDS: Systemic conception, sociology, physical education. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27 10.5216/rpp.v3i0.27 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v3i0.27 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27/2656 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27/26 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 36-52 Pensar a Prática; v. 3 (2000); 36-52 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855295778816 |