A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70159 |
Resumo: | The aim of this study was to investigate how the work of Physical Education in Social Work has been taking place, since the National Social Assistance Policy does not yet recognize professionals as members of its teams and does not even subsidize guidelines for this. Therefore, we developed a documentary research of non-aprioristic categorization by consulting public tenders and simplified selection processes. Some public notices revealed the importance of the professional in coexistence processes and in socio-educational programs, assuming a welcoming and inclusive posture, preventing and facing situations of social vulnerability, contributing to the inclusion and sense of social belonging of citizens. |
id |
UFG-4_d7415433e37f25d3ad2dff258d35c331 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70159 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicosEducação FísicaPrática ProfissionalServiços de Assistência SocialThe aim of this study was to investigate how the work of Physical Education in Social Work has been taking place, since the National Social Assistance Policy does not yet recognize professionals as members of its teams and does not even subsidize guidelines for this. Therefore, we developed a documentary research of non-aprioristic categorization by consulting public tenders and simplified selection processes. Some public notices revealed the importance of the professional in coexistence processes and in socio-educational programs, assuming a welcoming and inclusive posture, preventing and facing situations of social vulnerability, contributing to the inclusion and sense of social belonging of citizens.El objetivo de este estudio fue indagar cómo há sido el trabajo de la Educación Física en la Asistencia Social, ya que la Política Nacional de Asistencia Social aún no reconoce al profesional como miembro de sus equipos y ni siquiera subvenciona pautas para ello. Por ello, desarrollamos una investigación documental de categorización no apriorística mediante la consulta de licitaciones públicas y procesos de selección simplificados. Algunos avisos públicos revelaron la importancia del profesional en los procesos de convivencia y en los programas socioeducativos, asumiendo una postura acogedora e inclusiva, previniendo y enfrentando situaciones de vulnerabilidad social, contribuyendo a la inclusión y sentido de pertenencia social de los ciudadanos.O objetivo deste estudo foi investigar como tem se dado o trabalho da Educação Física na Assistência Social, uma vez que a Política Nacional de Assistência Social ainda não reconhece o profissional como integrante de suas equipes e nem ao menos subsidia orientações para tal. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa documental de categorização não apriorística consultando editais de concursos públicos e processos seletivos simplificados. Alguns editais revelaram a importância do profissional em processos de convivência e em programas socioeducativos, assumindo postura acolhedora e inclusiva, prevenindo e enfrentando situações de vulnerabilidade social, contribuindo para a inclusão e sentimento de pertença social dos cidadãos.Universidade Federal de Goiás2022-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7015910.5216/rpp.v25.70159Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)Pensar a Prática; v. 25 (2022)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/70159/38372Copyright (c) 2022 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLotti, Alessandro Demel2022-05-27T15:01:01Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70159Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:39.692382Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
title |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
spellingShingle |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos Lotti, Alessandro Demel Educação Física Prática Profissional Serviços de Assistência Social |
title_short |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
title_full |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
title_fullStr |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
title_full_unstemmed |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
title_sort |
A Educação Física no Sistema Único de Assistência Social: considerações a partir de editais de concursos públicos |
author |
Lotti, Alessandro Demel |
author_facet |
Lotti, Alessandro Demel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lotti, Alessandro Demel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Prática Profissional Serviços de Assistência Social |
topic |
Educação Física Prática Profissional Serviços de Assistência Social |
description |
The aim of this study was to investigate how the work of Physical Education in Social Work has been taking place, since the National Social Assistance Policy does not yet recognize professionals as members of its teams and does not even subsidize guidelines for this. Therefore, we developed a documentary research of non-aprioristic categorization by consulting public tenders and simplified selection processes. Some public notices revealed the importance of the professional in coexistence processes and in socio-educational programs, assuming a welcoming and inclusive posture, preventing and facing situations of social vulnerability, contributing to the inclusion and sense of social belonging of citizens. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70159 10.5216/rpp.v25.70159 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70159 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v25.70159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70159/38372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 25 (2022) Pensar a Prática; v. 25 (2022) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874860202065920 |