POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147 |
Resumo: | In this article we discuss the theme "curriculum, physical education lecturers formation and educational policies", trying to comprehend the implications and challenges of LDB 9394/96 and Diretrizes Curriculares refering to the reorganization of the curriculum so that the organization of the pedagogic work occurs in a prospect of social transformation. Such questions were principally analysed in accordance to the dimension of the world of the capitalistic work, taking into account the social work and practice as educational principles in the teachers formation curricula. It is important to us the usage of pedagogic work organization methodologies that relate themselves to a more democratic administration in the construction of curriculum. KEY WORDS: Curriculum, Educational Policies, Lecturers Formation. |
id |
UFG-4_e65d2ca0a122797361517a0147cd2583 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/147 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO.In this article we discuss the theme "curriculum, physical education lecturers formation and educational policies", trying to comprehend the implications and challenges of LDB 9394/96 and Diretrizes Curriculares refering to the reorganization of the curriculum so that the organization of the pedagogic work occurs in a prospect of social transformation. Such questions were principally analysed in accordance to the dimension of the world of the capitalistic work, taking into account the social work and practice as educational principles in the teachers formation curricula. It is important to us the usage of pedagogic work organization methodologies that relate themselves to a more democratic administration in the construction of curriculum. KEY WORDS: Curriculum, Educational Policies, Lecturers Formation.No presente artigo tematizamos Currículo, Políticas Educacionais e Formação de Professores de Educação Física, ousando apreender as implicações e desafios colocados pela LDB-9394/96 e Diretrizes Curriculares diante das possibilidades de uma reconceptualização curricular na qual a organização do trabalho pedagógico no âmbito da integração ensino-pesquisa-extensão e universidade/sociedade se dê numa perspectiva de transformação social. Analisamos as questões correlatas ao currículo e às políticas educacionais, principalmente a partir da dimensão do mundo do trabalho. Assim, neste esforço reflexivo evidenciamos a teia político-ideológica, bem como as possibilidades de contradição no campo da formação humana, buscando apropriar-nos do trabalho e da prática social como princípios educativos, os quais nos permitem desenvolver e explicitar categorias importantes para a efetiva transformação da educação escolar, em especial dos currículos de formação de professores. PALAVRAS-CHAVE: Currículo, Políticas Educacionais, Formação de ProfessoresUniversidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/14710.5216/rpp.v2i0.147Pensar a Prática; Vol. 2 (1999); 44-64Pensar a Prática; v. 2 (1999); 44-641980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/147/2629https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147/148Ferreira, Andréia Cristina PeixotoNeto, Sissilia Vilarinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:11:05Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/147Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:28.500337Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
title |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
spellingShingle |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. Ferreira, Andréia Cristina Peixoto |
title_short |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
title_full |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
title_fullStr |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
title_full_unstemmed |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
title_sort |
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E CURRÍCULO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO PEDAGÓGICO. |
author |
Ferreira, Andréia Cristina Peixoto |
author_facet |
Ferreira, Andréia Cristina Peixoto Neto, Sissilia Vilarinho |
author_role |
author |
author2 |
Neto, Sissilia Vilarinho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Andréia Cristina Peixoto Neto, Sissilia Vilarinho |
description |
In this article we discuss the theme "curriculum, physical education lecturers formation and educational policies", trying to comprehend the implications and challenges of LDB 9394/96 and Diretrizes Curriculares refering to the reorganization of the curriculum so that the organization of the pedagogic work occurs in a prospect of social transformation. Such questions were principally analysed in accordance to the dimension of the world of the capitalistic work, taking into account the social work and practice as educational principles in the teachers formation curricula. It is important to us the usage of pedagogic work organization methodologies that relate themselves to a more democratic administration in the construction of curriculum. KEY WORDS: Curriculum, Educational Policies, Lecturers Formation. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147 10.5216/rpp.v2i0.147 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v2i0.147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147/2629 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/147/148 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 2 (1999); 44-64 Pensar a Prática; v. 2 (1999); 44-64 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855693189120 |