Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira Habowski, Jhennifer Tais
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Petsch, Carina, Lampert Batista, Natália
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ateliê Geográfico
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/76265
Resumo: Currently, a largepartofthepopulationhasaccesstolocationapplications, consequently, any individual canbecome a producerofVoluntaryGeographicInformation (VGI). In viewofthis, theobjectiveofthisworkistocarry out a collaborative mapping ofthe living spacesofGeographystudentsatFederal Universityof Santa Maria, in ordertounderstandthe social, economicandleisurerelationshipsthattheyexperience in Santa Maria (RS) and region. The projectwasdeveloped in theCanvisapplicationandthe points wereentered in QGIS 3.4. Studentscanbedividedintotwogroups: oneofthosewho live withtheirfamilies, live in peripheralneighborhoodsand use businesses such as largehypermarketchains; andanotherofthosewho use real estateservices, sincetheylived in municipalities in the interior, movingtothe Centro andCamobineighborhoods, withaccesstomediumtosmall businesses. The VGI data demonstratedtheimportanceoftheUniversity as a local and regional developmentfactor. Keywords: VoluntaryGeographicInformation. Social Cartography. University. Territories.
id UFG-5_256cceed01189ef78b29f9304b166829
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76265
network_acronym_str UFG-5
network_name_str Ateliê Geográfico
repository_id_str
spelling Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public universityEl uso de la cartografía colaborativa para el mapeo de los espacios de vida de los estudiantes de una universidad públicaUso da cartografia colaborativa para o mapeamento dos espaços de vivência de estudantes da geografia de uma universidade públicaCurrently, a largepartofthepopulationhasaccesstolocationapplications, consequently, any individual canbecome a producerofVoluntaryGeographicInformation (VGI). In viewofthis, theobjectiveofthisworkistocarry out a collaborative mapping ofthe living spacesofGeographystudentsatFederal Universityof Santa Maria, in ordertounderstandthe social, economicandleisurerelationshipsthattheyexperience in Santa Maria (RS) and region. The projectwasdeveloped in theCanvisapplicationandthe points wereentered in QGIS 3.4. Studentscanbedividedintotwogroups: oneofthosewho live withtheirfamilies, live in peripheralneighborhoodsand use businesses such as largehypermarketchains; andanotherofthosewho use real estateservices, sincetheylived in municipalities in the interior, movingtothe Centro andCamobineighborhoods, withaccesstomediumtosmall businesses. The VGI data demonstratedtheimportanceoftheUniversity as a local and regional developmentfactor. Keywords: VoluntaryGeographicInformation. Social Cartography. University. Territories.Actualmente, gran parte de la población tiene acceso a aplicaciones de localización, en consecuencia, cualquier individuo puede convertirse en productor de Información Geográfica Voluntaria (IGV). Ante esto, el objetivo de este trabajo es realizar unmapeo colaborativo de los espacios de vida de los estudiantes de Geografía de la Universidade X, con el fin de comprender las relaciones sociales, económicas y de ocio que vivenen Santa María (RS) y la región. El proyecto fue desarrollado en la aplicación Canvis y los puntos fueron ingresados ​​en QGIS 3.4. Los estudiantes se pueden dividir en dos grupos: uno de los que vivencon sus familias, viven en barrios periféricos y utilizan negocios como grandes cadenas de hipermercados; y otro de los que utilizan servicios inmobiliarios, ya que vivieron e nmunicipios del interior, trasladándose a los barrios Centro y Camobi, con acceso a medianos y pequeños negocios. Los datos del VGI demostraron la importancia de la Universidad como factor de desarrollo local y regional. Palabras clave: VGI. Cartografía social. Universidad. Territorios.Atualmente, grande parte da população tem acesso a aplicativos de localização, consequentemente, qualquer indivíduo pode se tornar um produtor de Informação Geográfica Voluntária (VGI). Diante disso, o objetivo deste trabalho é realizar o mapeamento colaborativo dos espaços de vivência de estudantes de Geografia da Universidade Federal de Santa Maria, para compreender as relações sociais, econômicas e de lazer que eles vivenciam em Santa Maria (RS) e região. O projeto foi desenvolvido no aplicativo Canvise os pontos foram inseridos no QGIS 3.4. Pode-se dividir os estudantes em dois grupos: um dos que vivem com suas famílias, residem em bairros periféricos e utilizam comércios como grandes redes de hipermercados; e outro dos que utilizam os serviços imobiliários, pois viviam em municípios do interior, passando a residir nos bairros Centro e Camobi, com acesso a comércios de médio a pequeno porte. Os dados VGI demonstraram a importância da Universidade como fator de desenvolvimento local e regional. Palavras-chave: VGI. Cartografia Social. Universidade. Territórios.Universidade Federal de Goiás2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/7626510.5216/ag.v17i3.76265Ateliê Geográfico Journal; Vol. 17 No. 3 (2023); 247 - 268Ateliê Geográfico; Vol. 17 Núm. 3 (2023); 247 - 268Ateliê Geográfico; v. 17 n. 3 (2023); 247 - 2681982-1956reponame:Ateliê Geográficoinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/76265/40768Copyright (c) 2023 Ateliê Geográficoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira Habowski, Jhennifer TaisPetsch, CarinaLampert Batista, Natália2024-01-27T21:38:11Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76265Revistahttps://www.revistas.ufg.br/ateliePUBhttps://www.revistas.ufg.br/atelie/oairevista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br1982-19561982-1956opendoar:2024-05-21T19:55:43.858028Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
El uso de la cartografía colaborativa para el mapeo de los espacios de vida de los estudiantes de una universidad pública
Uso da cartografia colaborativa para o mapeamento dos espaços de vivência de estudantes da geografia de uma universidade pública
title Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
spellingShingle Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
Vieira Habowski, Jhennifer Tais
title_short Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
title_full Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
title_fullStr Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
title_full_unstemmed Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
title_sort Use of collaborative cartography for mapping the living spaces for students at a public university
author Vieira Habowski, Jhennifer Tais
author_facet Vieira Habowski, Jhennifer Tais
Petsch, Carina
Lampert Batista, Natália
author_role author
author2 Petsch, Carina
Lampert Batista, Natália
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira Habowski, Jhennifer Tais
Petsch, Carina
Lampert Batista, Natália
description Currently, a largepartofthepopulationhasaccesstolocationapplications, consequently, any individual canbecome a producerofVoluntaryGeographicInformation (VGI). In viewofthis, theobjectiveofthisworkistocarry out a collaborative mapping ofthe living spacesofGeographystudentsatFederal Universityof Santa Maria, in ordertounderstandthe social, economicandleisurerelationshipsthattheyexperience in Santa Maria (RS) and region. The projectwasdeveloped in theCanvisapplicationandthe points wereentered in QGIS 3.4. Studentscanbedividedintotwogroups: oneofthosewho live withtheirfamilies, live in peripheralneighborhoodsand use businesses such as largehypermarketchains; andanotherofthosewho use real estateservices, sincetheylived in municipalities in the interior, movingtothe Centro andCamobineighborhoods, withaccesstomediumtosmall businesses. The VGI data demonstratedtheimportanceoftheUniversity as a local and regional developmentfactor. Keywords: VoluntaryGeographicInformation. Social Cartography. University. Territories.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/76265
10.5216/ag.v17i3.76265
url https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/76265
identifier_str_mv 10.5216/ag.v17i3.76265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/76265/40768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ateliê Geográfico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ateliê Geográfico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Ateliê Geográfico Journal; Vol. 17 No. 3 (2023); 247 - 268
Ateliê Geográfico; Vol. 17 Núm. 3 (2023); 247 - 268
Ateliê Geográfico; v. 17 n. 3 (2023); 247 - 268
1982-1956
reponame:Ateliê Geográfico
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Ateliê Geográfico
collection Ateliê Geográfico
repository.name.fl_str_mv Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv revista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br
_version_ 1799874838065577984