Contribution of Bakhtinian studies for planning Portuguese class
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/31189 |
Resumo: | This paper discusses concepts of the dialogic theory of language from the Bakhtin Circle, namely, word, utterance, speech genres, chronotope, and verbal interaction. These concepts are explained by the characterization of the classroom as a social institution, and the class as a discourse genre intercalated with other genres. The concepts are applied to natural settings of the classroom, inside the Portuguese class, revealing the ethnographic establishment of the verbal interaction process. We conclude that by understanding the class from such conceptions helps to form reflective teachers, who are able to analyze and transform their practice, making the process of teaching and learning Portuguese language more meaningful to the teacher himself/herself and to the students. |
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Contribution of Bakhtinian studies for planning Portuguese classContribuciones de los estudios Bajtinianos para la configuración de la clase de portuguésContribuições dos estudos bakhtinianos para a configuração da aula de portuguêsclasschronotopeutterancespeech genreinteraction.clasecronotopoenunciadogénero discursivointeracción.aulacronótopoenunciadogênero discursivointeração.This paper discusses concepts of the dialogic theory of language from the Bakhtin Circle, namely, word, utterance, speech genres, chronotope, and verbal interaction. These concepts are explained by the characterization of the classroom as a social institution, and the class as a discourse genre intercalated with other genres. The concepts are applied to natural settings of the classroom, inside the Portuguese class, revealing the ethnographic establishment of the verbal interaction process. We conclude that by understanding the class from such conceptions helps to form reflective teachers, who are able to analyze and transform their practice, making the process of teaching and learning Portuguese language more meaningful to the teacher himself/herself and to the students. Este artículo moviliza los siguientes conceptos de la teoría dialógica del lenguaje provenientes del Círculo Lingüístico de Bajtín: la “palabra”, el “enunciado”, los “géneros discursivos”, el “cronotopo” y la “interacción verbal”. Estos son explicitados concibiendo el aula como una institución social y la clase como un género discursivo, intercalado con otros géneros. Estos conceptos son aplicados a escenarios naturales de la clase, en la delimitación de la clase de portugués, revelando la constitución etnográfica del proceso de interacción verbal e identificando los cronotopos de la clase. Se concluye que la comprensión de la clase, a partir de tales concepciones, ayuda en la formación de profesores reflexivos, capaces de analizar y transformar su práctica, y así hacer que sea más significativo para sí y para los alumnos el proceso de enseñanza y aprendizaje de la lengua portuguesa. Este artigo mobiliza conceitos da teoria dialógica da linguagem provenientes do Círculo Linguístico de Bakhtin, quais sejam: a “palavra”, o “enunciado”, os “gêneros do discurso”, o “cronótopo” e a “interação verbal”. Estes são explicitados concebendo a sala de aula como uma instituição social e a aula como um gênero discursivo, intercalado por outros gêneros. Aplicam-se tais conceitos a cenários naturais da sala de aula, na delimitação da aula de português, revelando a constituição etnográfica do processo de interação verbal e identificando os cronótopos da aula. Conclui-se que a compreensão da aula, a partir de tais concepções, auxilia na formação de professores reflexivos, capazes de analisar e transformar sua prática, tornando mais significativo para si e para os alunos o processo de ensino e aprendizagem da língua portuguesa.Universidade Federal de Goiás2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3118910.5216/sig.v27i2.31189Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 511-536Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 511-5362316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/31189/19772Pereira, Maria NilvaSouza, Ester Maria Figueiredoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:10:46Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/31189Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:15.842663Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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This paper discusses concepts of the dialogic theory of language from the Bakhtin Circle, namely, word, utterance, speech genres, chronotope, and verbal interaction. These concepts are explained by the characterization of the classroom as a social institution, and the class as a discourse genre intercalated with other genres. The concepts are applied to natural settings of the classroom, inside the Portuguese class, revealing the ethnographic establishment of the verbal interaction process. We conclude that by understanding the class from such conceptions helps to form reflective teachers, who are able to analyze and transform their practice, making the process of teaching and learning Portuguese language more meaningful to the teacher himself/herself and to the students. |
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