Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Renata Rocha
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280
Resumo: This article aims to address the place of Nine, novena, published in 1966, in the literary trajectory of the Brazilian writer Osman Lins (1924-1978), as well as  to  verify  how  the  writing  theme  is  worked  in  one  of  the  narratives  that composes it, entitled “The transparent bird.” To this end, it will be used the theoretical and critical assumptions by Andrade (1987), Nitrini (1987), Barthes (1987, 2004), Barbosa (1996), Paes (1994), Eco (2008), among others. It will be observed, in the short story, how everyday writing is approached through the presence of letters and the newspaper. The literary writing and the visual art are also present, through the theme of the frustrated poet, represented in the male character, and the preparation for an artistic trajectory, represented in the female character.
id UFG-8_ada5abc14705646efae1cd55f567951d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/40280
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman LinsNove, Novena y la escrita en “O pássaro transparente”, de Osman LinsNove, Novena e a escrita em O Pássaro Transparente de Osman LinsNinenovena“The transparent bird”writing.Novenovena“O pássaro transparente”escrita.NoveNovena"O pássaro transparente"escritaThis article aims to address the place of Nine, novena, published in 1966, in the literary trajectory of the Brazilian writer Osman Lins (1924-1978), as well as  to  verify  how  the  writing  theme  is  worked  in  one  of  the  narratives  that composes it, entitled “The transparent bird.” To this end, it will be used the theoretical and critical assumptions by Andrade (1987), Nitrini (1987), Barthes (1987, 2004), Barbosa (1996), Paes (1994), Eco (2008), among others. It will be observed, in the short story, how everyday writing is approached through the presence of letters and the newspaper. The literary writing and the visual art are also present, through the theme of the frustrated poet, represented in the male character, and the preparation for an artistic trajectory, represented in the female character.Este artículo tiene como objetivo analizar el lugar del volumen de narrativas Nove,  novena,  publicado  en  1966,  en  la  trayectoria  literaria  del  escritor brasileño  Osman  Lins  (1924-1978),  así  como  verificar  cómo  el  tema  de  la escritura  se  trabajó  en  una  de  las  narrativas  que  lo  componen,  titulada  “O pássaro transparente”. Para eso, se utilizarán los supuestos teóricos y críticos de Andrade (1987), Nitrini (1987), Barthes (1987, 2004), Barbosa (1996), Paes (1994), Eco (2008), entre otros. Será observado que, en el referido cuento, la escritura cotidiana es abordada por intermedio de la presencia de cartas y de periódicos La escritura literaria y el arte visual también se hacen presentes, por medio del tema del poeta frustrado, representado en el personaje masculino, y de la preparación para una trayectoria artística representada en el personaje femenina.O  presente  artigo  aborda  o  lugar  do  volume  de  narrativas  Nove,  novena, publicado  em  1966,  na  trajetória  literária  do  escritor  Osman  Lins  (1924-1978), bem como verifica como o tema da escrita é trabalhado em uma das narrativas  que  o  compõem,  intitulada  “O  pássaro  transparente”.  Para  isso, serão  utilizados  os  pressupostos  teórico-críticos  de Andrade  (1987),  Nitrini (1987), Barthes (1987, 2004), Barbosa (1996), Paes (1994), Eco (2008), entre outros. Será observado que, no referido conto, a escrita cotidiana é abordada por intermédio da presença de cartas e do jornal. A escrita literária e a arte visual  também  se  fazem  presentes,  por  meio  do  tema  do  poeta  frustrado, representado na personagem masculina, e da preparação para uma trajetória artística, representada na personagem feminina.Universidade Federal de Goiás2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4028010.5216/sig.v28i1.40280Signótica; Vol. 28 No. 1 (2016); 209-232Signótica; v. 28 n. 1 (2016); 209-2322316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280/22152https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280/24735Copyright (c) 2016 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Renata Rocha2018-02-20T12:09:39Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/40280Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.922693Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
Nove, Novena y la escrita en “O pássaro transparente”, de Osman Lins
Nove, Novena e a escrita em O Pássaro Transparente de Osman Lins
title Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
spellingShingle Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
Ribeiro, Renata Rocha
Nine
novena
“The transparent bird”
writing.
Nove
novena
“O pássaro transparente”
escrita.
Nove
Novena
"O pássaro transparente"
escrita
title_short Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
title_full Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
title_fullStr Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
title_full_unstemmed Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
title_sort Nine, Novena and writing in “The transparent bird”, by Osman Lins
author Ribeiro, Renata Rocha
author_facet Ribeiro, Renata Rocha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Renata Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Nine
novena
“The transparent bird”
writing.
Nove
novena
“O pássaro transparente”
escrita.
Nove
Novena
"O pássaro transparente"
escrita
topic Nine
novena
“The transparent bird”
writing.
Nove
novena
“O pássaro transparente”
escrita.
Nove
Novena
"O pássaro transparente"
escrita
description This article aims to address the place of Nine, novena, published in 1966, in the literary trajectory of the Brazilian writer Osman Lins (1924-1978), as well as  to  verify  how  the  writing  theme  is  worked  in  one  of  the  narratives  that composes it, entitled “The transparent bird.” To this end, it will be used the theoretical and critical assumptions by Andrade (1987), Nitrini (1987), Barthes (1987, 2004), Barbosa (1996), Paes (1994), Eco (2008), among others. It will be observed, in the short story, how everyday writing is approached through the presence of letters and the newspaper. The literary writing and the visual art are also present, through the theme of the frustrated poet, represented in the male character, and the preparation for an artistic trajectory, represented in the female character.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280
10.5216/sig.v28i1.40280
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280
identifier_str_mv 10.5216/sig.v28i1.40280
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280/22152
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40280/24735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Signótica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Signótica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 28 No. 1 (2016); 209-232
Signótica; v. 28 n. 1 (2016); 209-232
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045957304320