Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Raído (Online) |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15931 |
Resumo: | Although dramaturgy uses dialogue as one of the main ways to present drama and personal relationships solving their problems and conflicts through action, the scenarios are not only stage and physical support for the actions, they can also be the scene, the plot, the characters, antagonist and protagonist, and many times even the conflict itself. In the film "My Uncle", by Jacques Tati, even though there is dramaturgical text, lines, plot, characters, and other conventional elements of dramaturgy, it can be said that the protagonists are the two opposing residences in the piece. For it is in them, by them, and through them that the issues addressed present themselves, conflict, and, as far as possible, are resolved. Thus, this article presents how the spaces of this film dictate not only the way the characters live, but also the construction of the plot narrative, assuming a critical role, shaping the action itself in a caricatured critique of the dogmas of the Modern Movement in Architecture and Urbanism. |
id |
UFGD-4_1e3bde96ca35bf27c34939e8b977e116 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15931 |
network_acronym_str |
UFGD-4 |
network_name_str |
Raído (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques TaticenáriocinemaarquiteturadramaturgiaScenery; Cinema; Architecture; Dramaturgy.Although dramaturgy uses dialogue as one of the main ways to present drama and personal relationships solving their problems and conflicts through action, the scenarios are not only stage and physical support for the actions, they can also be the scene, the plot, the characters, antagonist and protagonist, and many times even the conflict itself. In the film "My Uncle", by Jacques Tati, even though there is dramaturgical text, lines, plot, characters, and other conventional elements of dramaturgy, it can be said that the protagonists are the two opposing residences in the piece. For it is in them, by them, and through them that the issues addressed present themselves, conflict, and, as far as possible, are resolved. Thus, this article presents how the spaces of this film dictate not only the way the characters live, but also the construction of the plot narrative, assuming a critical role, shaping the action itself in a caricatured critique of the dogmas of the Modern Movement in Architecture and Urbanism.Embora a dramaturgia utilize o diálogo como uma das principais formas de apresentar o drama e as relações pessoais resolvendo seus problemas e conflitos através da ação, os cenários não são somente palco e aporte físico para as ações, eles podem também ser a cena, o enredo, as personagens, antagonista e protagonista e muitas vezes até o próprio conflito. Na película “Meu Tio”, de Jacques Tati, ainda que haja texto dramatúrgico, falas, enredo, personagens e outros elementos convencionais da dramaturgia, pode-se dizer que as protagonistas são as duas residências contrapostas na obra. Pois, são nelas, por elas, e através delas que as questões abordadas se apresentam, se conflitam, e na medida do possível, se resolvem. Assim, este artigo apresenta como os espaços desse filme ditam não somente a forma dos personagens viverem, mas também a construção da narrativa do enredo, assumindo um papel crítico, moldando a própria ação numa crítica caricata aos dogmas do Movimento Moderno na Arquitetura e Urbanismo.Editora da Universidade Federal da Grande Dourados2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1593110.30612/raido.v16i41.15931Raído; v. 16 n. 41 (2022): Cinema e Literatura: práticas poéticas; 54-661984-4018reponame:Raído (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15931/9281Copyright (c) 2022 Raídoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Rossete Jr., Everton NazarethCox, Elisa Pagliarini Leite, Mário Cézar Silva2024-03-05T10:20:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15931Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/RaidoPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/oaialexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br1984-40181982-629Xopendoar:2024-03-05T10:20:35Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
title |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
spellingShingle |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati Rossete Jr., Everton Nazareth cenário cinema arquitetura dramaturgia Scenery; Cinema; Architecture; Dramaturgy. |
title_short |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
title_full |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
title_fullStr |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
title_full_unstemmed |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
title_sort |
Dramaturgia no espaço e espaço na dramaturgia: a arquitetura como enredo e personagem na obra cinematográfica “Meu tio”, de Jacques Tati |
author |
Rossete Jr., Everton Nazareth |
author_facet |
Rossete Jr., Everton Nazareth Cox, Elisa Pagliarini Leite, Mário Cézar Silva |
author_role |
author |
author2 |
Cox, Elisa Pagliarini Leite, Mário Cézar Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossete Jr., Everton Nazareth Cox, Elisa Pagliarini Leite, Mário Cézar Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cenário cinema arquitetura dramaturgia Scenery; Cinema; Architecture; Dramaturgy. |
topic |
cenário cinema arquitetura dramaturgia Scenery; Cinema; Architecture; Dramaturgy. |
description |
Although dramaturgy uses dialogue as one of the main ways to present drama and personal relationships solving their problems and conflicts through action, the scenarios are not only stage and physical support for the actions, they can also be the scene, the plot, the characters, antagonist and protagonist, and many times even the conflict itself. In the film "My Uncle", by Jacques Tati, even though there is dramaturgical text, lines, plot, characters, and other conventional elements of dramaturgy, it can be said that the protagonists are the two opposing residences in the piece. For it is in them, by them, and through them that the issues addressed present themselves, conflict, and, as far as possible, are resolved. Thus, this article presents how the spaces of this film dictate not only the way the characters live, but also the construction of the plot narrative, assuming a critical role, shaping the action itself in a caricatured critique of the dogmas of the Modern Movement in Architecture and Urbanism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15931 10.30612/raido.v16i41.15931 |
url |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15931 |
identifier_str_mv |
10.30612/raido.v16i41.15931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15931/9281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Raído info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Raído |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal da Grande Dourados |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal da Grande Dourados |
dc.source.none.fl_str_mv |
Raído; v. 16 n. 41 (2022): Cinema e Literatura: práticas poéticas; 54-66 1984-4018 reponame:Raído (Online) instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) instacron:UFGD |
instname_str |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
instacron_str |
UFGD |
institution |
UFGD |
reponame_str |
Raído (Online) |
collection |
Raído (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
repository.mail.fl_str_mv |
alexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br |
_version_ |
1798316388253696000 |