Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manzoni, Rosa Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rodrigues, Luciana Apolonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Raído (Online)
Texto Completo: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374
Resumo: This article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School.
id UFGD-4_66dc39721c346f73cd547d005e6e7420
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16374
network_acronym_str UFGD-4
network_name_str Raído (Online)
repository_id_str
spelling Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagemProdução textual na alfabetizaçãoGênero TextualAdivinhaPareamento linguagem-pensamentoTextual production in literacyTextual GenreRiddleLanguage-thought pairingThis article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School.Este artigo, que tematiza a produção de textos no primeiro ano do Ensino Fundamental, tem por objetivo identificar as dimensões ensináveis do gênero adivinha e demonstrar que esse gênero é promissor para se realizar um trabalho didático para o ensino da aquisição da escrita. A fundamentação teórico-metodológica sustenta-se na Psicologia Histórico-Cultural, sobretudo nos estudos de Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria e Leontiev (2016); Bakhtin (2003); no Interacionismo Sociodiscursivo (BRONCKART, 2003) e em sua Engenharia Didática (2004), dentre outros estudiosos do ISD e do gênero adivinha, preocupados com o ensino da escrita. Traz resultados de uma pesquisa experimental colaborativa desenvolvida no ano de 2019, que se inscreve na Linguística Aplicada, sustentada pela abordagem qualitativa interpretativa. Como resultado, comprovamos a complexidade do gênero adivinha por potencializar sistema de representação de mundo e que esse gênero possibilita a transição das atividades-guias: jogo de papel social para a atividade de estudo, esta última realizada por meio de jogos com a linguagem. Comprovamos também que os alfabetizandos produziram, inicialmente, textos com autonomia e sentido, utilizando-se de recursos semióticos, reverberandoaspectos das teorias de fundamentos desta pesquisa, consolidando o trabalho com os gêneros discursivos no processo de aquisição da escrita organizada no gênero, no primeiro ano escolar.Editora da Universidade Federal da Grande Dourados2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1637410.30612/raido.v16i40.16374Raído; v. 16 n. 40 (2022): Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da Linguística Aplicada; 11-441984-4018reponame:Raído (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374/8864Copyright (c) 2022 Raídohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessManzoni, Rosa Maria Rodrigues, Luciana Apolonio2022-10-05T19:13:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16374Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/RaidoPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/oaialexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br1984-40181982-629Xopendoar:2022-10-05T19:13:38Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false
dc.title.none.fl_str_mv Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
title Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
spellingShingle Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
Manzoni, Rosa Maria
Produção textual na alfabetização
Gênero Textual
Adivinha
Pareamento linguagem-pensamento
Textual production in literacy
Textual Genre
Riddle
Language-thought pairing
title_short Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
title_full Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
title_fullStr Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
title_full_unstemmed Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
title_sort Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
author Manzoni, Rosa Maria
author_facet Manzoni, Rosa Maria
Rodrigues, Luciana Apolonio
author_role author
author2 Rodrigues, Luciana Apolonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manzoni, Rosa Maria
Rodrigues, Luciana Apolonio
dc.subject.por.fl_str_mv Produção textual na alfabetização
Gênero Textual
Adivinha
Pareamento linguagem-pensamento
Textual production in literacy
Textual Genre
Riddle
Language-thought pairing
topic Produção textual na alfabetização
Gênero Textual
Adivinha
Pareamento linguagem-pensamento
Textual production in literacy
Textual Genre
Riddle
Language-thought pairing
description This article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374
10.30612/raido.v16i40.16374
url https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374
identifier_str_mv 10.30612/raido.v16i40.16374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374/8864
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Raído
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Raído
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal da Grande Dourados
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal da Grande Dourados
dc.source.none.fl_str_mv Raído; v. 16 n. 40 (2022): Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da Linguística Aplicada; 11-44
1984-4018
reponame:Raído (Online)
instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron:UFGD
instname_str Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron_str UFGD
institution UFGD
reponame_str Raído (Online)
collection Raído (Online)
repository.name.fl_str_mv Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
repository.mail.fl_str_mv alexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br
_version_ 1798316390841581568