Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Raído (Online) |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374 |
Resumo: | This article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School. |
id |
UFGD-4_66dc39721c346f73cd547d005e6e7420 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16374 |
network_acronym_str |
UFGD-4 |
network_name_str |
Raído (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagemProdução textual na alfabetizaçãoGênero TextualAdivinhaPareamento linguagem-pensamentoTextual production in literacyTextual GenreRiddleLanguage-thought pairingThis article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School.Este artigo, que tematiza a produção de textos no primeiro ano do Ensino Fundamental, tem por objetivo identificar as dimensões ensináveis do gênero adivinha e demonstrar que esse gênero é promissor para se realizar um trabalho didático para o ensino da aquisição da escrita. A fundamentação teórico-metodológica sustenta-se na Psicologia Histórico-Cultural, sobretudo nos estudos de Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria e Leontiev (2016); Bakhtin (2003); no Interacionismo Sociodiscursivo (BRONCKART, 2003) e em sua Engenharia Didática (2004), dentre outros estudiosos do ISD e do gênero adivinha, preocupados com o ensino da escrita. Traz resultados de uma pesquisa experimental colaborativa desenvolvida no ano de 2019, que se inscreve na Linguística Aplicada, sustentada pela abordagem qualitativa interpretativa. Como resultado, comprovamos a complexidade do gênero adivinha por potencializar sistema de representação de mundo e que esse gênero possibilita a transição das atividades-guias: jogo de papel social para a atividade de estudo, esta última realizada por meio de jogos com a linguagem. Comprovamos também que os alfabetizandos produziram, inicialmente, textos com autonomia e sentido, utilizando-se de recursos semióticos, reverberandoaspectos das teorias de fundamentos desta pesquisa, consolidando o trabalho com os gêneros discursivos no processo de aquisição da escrita organizada no gênero, no primeiro ano escolar.Editora da Universidade Federal da Grande Dourados2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1637410.30612/raido.v16i40.16374Raído; v. 16 n. 40 (2022): Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da Linguística Aplicada; 11-441984-4018reponame:Raído (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374/8864Copyright (c) 2022 Raídohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessManzoni, Rosa Maria Rodrigues, Luciana Apolonio2022-10-05T19:13:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16374Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/RaidoPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/oaialexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br1984-40181982-629Xopendoar:2022-10-05T19:13:38Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
title |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
spellingShingle |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem Manzoni, Rosa Maria Produção textual na alfabetização Gênero Textual Adivinha Pareamento linguagem-pensamento Textual production in literacy Textual Genre Riddle Language-thought pairing |
title_short |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
title_full |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
title_fullStr |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
title_full_unstemmed |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
title_sort |
Aquisição da escrita organizada no gênero: a adivinha na dinâmica da atividade de linguagem |
author |
Manzoni, Rosa Maria |
author_facet |
Manzoni, Rosa Maria Rodrigues, Luciana Apolonio |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Luciana Apolonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manzoni, Rosa Maria Rodrigues, Luciana Apolonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produção textual na alfabetização Gênero Textual Adivinha Pareamento linguagem-pensamento Textual production in literacy Textual Genre Riddle Language-thought pairing |
topic |
Produção textual na alfabetização Gênero Textual Adivinha Pareamento linguagem-pensamento Textual production in literacy Textual Genre Riddle Language-thought pairing |
description |
This article focuses on the theme of text production in the first year of Elementary School, and aimed to identify the teachable dimensions of the riddle genre and demonstrate that this genre is promising to carry out didactic work for teaching the acquisition of writing. The theoretical-methodological foundation is supported by Historical-Cultural Psychology, especially in the studies of Vigotski (1996, 2000; 2007); Luria and Leontiev (2016); Bakhtin (2003); in Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 2003) and in his Didactic Engineering (2004), among other scholars of the SDI and the riddle genre, concerned with the teaching of writing. These are the results of a collaborative experimental research developed in 2019, which is inserted in Applied Linguistics, supported by an interpretative qualitative approach. As a result, we proved the complexity of the riddle genre by potentiating the world representation system and that this genre allows the transition from guiding activities: social role game to study activity, the latter carried out through language games. We also proved that the literacy students initially produced texts with autonomy and meaning, using semiotic resources, reverberating aspects of the theories underlying this research, consolidating the work with discursive genres in the organized writting acquisition process in the genre, in the first year of Elementary School. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374 10.30612/raido.v16i40.16374 |
url |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374 |
identifier_str_mv |
10.30612/raido.v16i40.16374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/16374/8864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Raído https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Raído https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal da Grande Dourados |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal da Grande Dourados |
dc.source.none.fl_str_mv |
Raído; v. 16 n. 40 (2022): Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da Linguística Aplicada; 11-44 1984-4018 reponame:Raído (Online) instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) instacron:UFGD |
instname_str |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
instacron_str |
UFGD |
institution |
UFGD |
reponame_str |
Raído (Online) |
collection |
Raído (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
repository.mail.fl_str_mv |
alexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br |
_version_ |
1798316390841581568 |