Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gesso, Guilherme Almeida
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Alexandre Bebiano de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Raído (Online)
Texto Completo: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15902
Resumo: Abstract: This article aims at examining the cinematographic techniques in the novel Man’s Fate (1933) by André Malraux. We will begin by discussing the connections between literature and cinema and then analysing how its fictional style verbally recreates procedures from contemporary films to the author. The parameters taken into account, decoupage and mise en scène, refer to, respectively, the fragmented agency of points of view and strategies concerning scene lightning. As a result of those procedures, Malraux builds a work of undeniable visual beauty, mindful of the aesthetics novelties suggested by the most popular narrative art of the twentieth century.
id UFGD-4_c87af09cb77330cabb75ea14af5453d7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15902
network_acronym_str UFGD-4
network_name_str Raído (Online)
repository_id_str
spelling Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malrauxmise en scènedecupagemLiteraturaCinemaAndré MalrauxA condição humanaAbstract: This article aims at examining the cinematographic techniques in the novel Man’s Fate (1933) by André Malraux. We will begin by discussing the connections between literature and cinema and then analysing how its fictional style verbally recreates procedures from contemporary films to the author. The parameters taken into account, decoupage and mise en scène, refer to, respectively, the fragmented agency of points of view and strategies concerning scene lightning. As a result of those procedures, Malraux builds a work of undeniable visual beauty, mindful of the aesthetics novelties suggested by the most popular narrative art of the twentieth century.Este artigo tem por objetivo investigar as técnicas cinematográficas presentes no romance A Condição Humana (1933), de André Malraux. Partimos de uma discussão sobre os vínculos entre literatura e cinema para, em seguida, analisar como o estilo ficcional recria verbalmente procedimentos dos filmes contemporâneos ao autor. Os parâmetros levados em conta, decupagem e mise en scène, referem-se, respectivamente, ao agenciamento fragmentário dos pontos de vista e às estratégias de iluminação dos cenários. Por meio desses procedimentos, Malraux constrói uma obra de inequívoca riqueza visual, atenta às novidades estéticas propostas pela arte narrativa mais popular do século XX. Resumen: El artículo trata de examinar las técnicas cinematográficas presentes en la novela La Condición Humana (1933), de André Malraux. Se establece un acercamiento entre la literatura y el cine para enseguida analizar cómo el estilo ficticio verbalmente recrea procedimientos similares a películas contemporáneas al autor. Los parámetros abarcados, decoupage e mise en scène, aluden, respectivamente, al agenciamiento fragmentario de los puntos de vista y las estrategias de iluminación de los escenarios. Por medio de estos procedimientos, Malraux construyó una obra de inequívoca opulencia visual, atenta a las novedades estéticas planteadas por el arte narrativo más conocido del siglo XX.Editora da Universidade Federal da Grande Dourados2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1590210.30612/raido.v16i41.15902Raído; v. 16 n. 41 (2022): Cinema e Literatura: práticas poéticas; 196-2131984-4018reponame:Raído (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15902/9290Copyright (c) 2022 Raídoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGesso, Guilherme AlmeidaAlmeida, Alexandre Bebiano de2024-03-05T10:20:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15902Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/RaidoPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/oaialexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br1984-40181982-629Xopendoar:2024-03-05T10:20:35Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false
dc.title.none.fl_str_mv Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
title Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
spellingShingle Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
Gesso, Guilherme Almeida
mise en scène
decupagem
Literatura
Cinema
André Malraux
A condição humana
title_short Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
title_full Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
title_fullStr Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
title_full_unstemmed Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
title_sort Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux
author Gesso, Guilherme Almeida
author_facet Gesso, Guilherme Almeida
Almeida, Alexandre Bebiano de
author_role author
author2 Almeida, Alexandre Bebiano de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gesso, Guilherme Almeida
Almeida, Alexandre Bebiano de
dc.subject.por.fl_str_mv mise en scène
decupagem
Literatura
Cinema
André Malraux
A condição humana
topic mise en scène
decupagem
Literatura
Cinema
André Malraux
A condição humana
description Abstract: This article aims at examining the cinematographic techniques in the novel Man’s Fate (1933) by André Malraux. We will begin by discussing the connections between literature and cinema and then analysing how its fictional style verbally recreates procedures from contemporary films to the author. The parameters taken into account, decoupage and mise en scène, refer to, respectively, the fragmented agency of points of view and strategies concerning scene lightning. As a result of those procedures, Malraux builds a work of undeniable visual beauty, mindful of the aesthetics novelties suggested by the most popular narrative art of the twentieth century.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15902
10.30612/raido.v16i41.15902
url https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15902
identifier_str_mv 10.30612/raido.v16i41.15902
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/15902/9290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Raído
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Raído
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal da Grande Dourados
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal da Grande Dourados
dc.source.none.fl_str_mv Raído; v. 16 n. 41 (2022): Cinema e Literatura: práticas poéticas; 196-213
1984-4018
reponame:Raído (Online)
instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron:UFGD
instname_str Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron_str UFGD
institution UFGD
reponame_str Raído (Online)
collection Raído (Online)
repository.name.fl_str_mv Raído (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
repository.mail.fl_str_mv alexandrapinheiro@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br
_version_ 1798316388239015936