Club Partner Program and social segregation of spaces in football stadiums
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entre-Lugar (Online) |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/entre-lugar/article/view/12610 |
Resumo: | This assay aimed to reflect about how the Club Partner Program, a way to earn revenue used by many soccer clubs, has the potential to socially segregate soccer stadium spaces by establishing preferences for some fans at the expense of others. In Brazil, this segregation can be even more impactful than in other contexts due to the strong socioeconomic inequality that exists in the country. It was noticed that the football process of modernization implied in several changes in this environment, from stadiums structural changes to the commodification and elitization of this sport, which started to be accessed mainly by people with higher income, changing the senses and the ways to cheer. The literature on the subject views the Club Partner Program as a relevant sports marketing instrument, but it is also possible to perceive resistance movements by fans in Brazil and worldwide. This assay draws the attention of managers working in football to consider the sport elitization generated by this instrument use, given that football is one of the most outstanding elements of Brazilian culture. |
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Club Partner Program and social segregation of spaces in football stadiumsPrograma Socio Partidario y segregación social de espacios en estadios de fútbolPrograma Sócio Torcedor e a segregação social dos espaços nos estádios de futebolClub Partner Program. Football. Space. Segregation. Stadiums.Programa Socio Partidario. Fútbol. Espacio. Segregación. Estadios.Programa Sócio Torcedor. Futebol. Espaço. Segregação. Estádios.This assay aimed to reflect about how the Club Partner Program, a way to earn revenue used by many soccer clubs, has the potential to socially segregate soccer stadium spaces by establishing preferences for some fans at the expense of others. In Brazil, this segregation can be even more impactful than in other contexts due to the strong socioeconomic inequality that exists in the country. It was noticed that the football process of modernization implied in several changes in this environment, from stadiums structural changes to the commodification and elitization of this sport, which started to be accessed mainly by people with higher income, changing the senses and the ways to cheer. The literature on the subject views the Club Partner Program as a relevant sports marketing instrument, but it is also possible to perceive resistance movements by fans in Brazil and worldwide. This assay draws the attention of managers working in football to consider the sport elitization generated by this instrument use, given that football is one of the most outstanding elements of Brazilian culture.Este ensayo tuvo como objetivo reflexionar sobre como el Programa de Sócio Partidario, instrumento de obtención de recetas utilizado por muchos clubs de fútbol, tiene potencial para segregar socialmente los espacios de los estadios de fútbol al establecer preferencias para algunos aficionados en detrimento de los demás. En Brasil, esta segregación puede ser, aún, mas impactante en virtud de la fuerte desigualdad socio economica existente en el país. Se percibió que el proceso de modernizacón del futból implicó en diversos cambios en este medio, desde alteraciones estructurales en los estadios hasta la mercantilización y elitización de este esporte, que pasó a ser accedido principalmente por personas con más renta, alterando los sentidos y las formas de se animar a un equipo. La literatura acerca de este tema visualiza el Programa Sócio Partidario como un relevante instrumento de marketing deportivo, pero también es posible percibir movimientos de resistencia por parte de hinchas en Brasil y en el mundo. Este ensayo llama la atención de gestores actuantes en el fútbol para que consideren la elitización del deporte generada por la utilización de este instrumento, considerando que el fútbol es uno de los elementos más marcantes de la cultura brasileña.Este ensaio teve como objetivo refletir sobre como o Programa Sócio Torcedor, instrumento de obtenção de receitas utilizado por muitos clubes de futebol, tem potencial para segregar socialmente os espaços dos estádios de futebol ao estabelecer preferências para alguns torcedores em detrimento dos demais. No Brasil, essa segregação pode ser ainda mais impactante do que em outros contextos em virtude da forte desigualdade socioeconômica existente no país. Percebeu-se que o processo de modernização do futebol implicou em diversas mudanças nesse meio, desde alterações estruturais nos estádios à mercantilização e elitização desse esporte, que passou a ser acessado principalmente por pessoas com maior renda, alterando os sentidos e as formas de se torcer. A literatura acerca desse tema visualiza o Programa Sócio Torcedor como um relevante instrumento de marketing esportivo, mas também é possível perceber movimentos de resistência por parte de torcedores no Brasil e no mundo. Este ensaio chama a atenção de gestores atuantes no futebol para que considerem a elitização do esporte gerada pela utilização desse instrumento, tendo em vista que o futebol é um dos elementos mais marcantes da cultura brasileira.Editora da Universidade Federal da Grande Dourados2020-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/entre-lugar/article/view/1261010.30612/el.v11i22.12610ENTRE-LUGAR; v. 11 n. 22 (2020); 197-2292177-78292176-9559reponame:Entre-Lugar (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/entre-lugar/article/view/12610/6453Copyright (c) 2020 ENTRE-LUGARinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Junior, José Roberto Abreu deTeixeira, Lusvanio CarlosXavier, Wescley Silva2020-12-14T17:29:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12610Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/entre-lugarPUBhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/entre-lugar/oaimarcosmondardo@yahoo.com.br||charleisilva@ufgd.edu.br||editora.suporte@ufgd.edu.br10.306122177-78292176-9559opendoar:2020-12-14T17:29:14Entre-Lugar (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
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