Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516 |
Resumo: | The number of people joining the Computer Science course, in the last years, is decreasing. Among those who enter, just a few are able to graduate, because there is a great retention rate and dropout, particularly among the introductory courses in algorithms and programming. The use of games as a motivational factor is a subject much studied in recent years, achieving good results for this problem. However, for the implementation of games in education, using a constructionist approach, students are required to build games. Several tools are available for this job, but there is a big difference in usability between the educational tools (that focus on educational programming) and those specific for creating games. This work proposes a framework for building games, being supported by an extensible application through scripts which allow it to be adapted for use in various disciplines throughout the course, and not only in introductory courses. |
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ALBUQUERQUE, Eduardo Simões dehttp://lattes.cnpq.br/8181318469884254http://lattes.cnpq.br/2372621321725366ALVES, Daniel Ferreira Monteiro2014-07-29T14:57:50Z2012-04-122011-05-31ALVES, Daniel Ferreira Monteiro. Project invision framework: a framework to support development of games of education. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra - Ciências da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516The number of people joining the Computer Science course, in the last years, is decreasing. Among those who enter, just a few are able to graduate, because there is a great retention rate and dropout, particularly among the introductory courses in algorithms and programming. The use of games as a motivational factor is a subject much studied in recent years, achieving good results for this problem. However, for the implementation of games in education, using a constructionist approach, students are required to build games. Several tools are available for this job, but there is a big difference in usability between the educational tools (that focus on educational programming) and those specific for creating games. This work proposes a framework for building games, being supported by an extensible application through scripts which allow it to be adapted for use in various disciplines throughout the course, and not only in introductory courses.A quantidade de pessoas que ingressam no curso de Ciência da Computação a cada ano está diminuindo. Dentre aqueles que entram, poucos conseguem se formar. Há uma grande taxa de retenção e desistência, principalmente entre as disciplinas introdutórias de algoritmos e programação. Dessa forma, a utilização de jogos como fator motivacional é um assunto bastante estudado nos últimos anos, conseguindo bons resultados para tal problema. Contudo, para a aplicação de jogos na educação, numa abordagem construcionista, é requerido que alunos construam jogos. Para isso, várias ferramentas estão disponíveis com tal intuito, mas existe uma grande diferença quanto a usabilidade e recursos disponíveis, entre as ferramentas educacionais (que focam no ensino de programação) e as específicas para a criação de jogos. Deste modo, esse projeto propõe um framework para a construção de jogos, sendo apoiado por uma aplicação extensível através de scripts, que o permite ser adaptado para a utilização, em várias disciplinas no decorrer do curso, e não somente nas disciplinas introdutórias.Made available in DSpace on 2014-07-29T14:57:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Daniel F M Alves.pdf: 1819231 bytes, checksum: 706b018133d80f8b755abb4a71506b72 (MD5) Previous issue date: 2011-05-31application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3067/Dissertacao%20Daniel%20F%20M%20Alves.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Ciência da ComputaçãoUFGBRCiências Exatas e da Terra - Ciências da ComputaçãoJogosframeworkeducaçãobindingsGamesframeworkeducationbindingsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE INFORMACAOProjeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensinoProject invision framework: a framework to support development of games of educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Daniel F M Alves.pdfapplication/pdf1819231http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c74af3e2-ba09-4a2b-b6e7-361cbb6eff94/download706b018133d80f8b755abb4a71506b72MD51THUMBNAILDissertacao Daniel F M Alves.pdf.jpgDissertacao Daniel F M Alves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3456http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cbdbb658-514a-4c91-b74b-bf0a5aa759d3/download8ae879526dee331a7206442bf45d439fMD52tde/5162014-07-30 03:02:34.935open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/516http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:02:34Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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