Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ALVES, Daniel Ferreira Monteiro
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516
Resumo: The number of people joining the Computer Science course, in the last years, is decreasing. Among those who enter, just a few are able to graduate, because there is a great retention rate and dropout, particularly among the introductory courses in algorithms and programming. The use of games as a motivational factor is a subject much studied in recent years, achieving good results for this problem. However, for the implementation of games in education, using a constructionist approach, students are required to build games. Several tools are available for this job, but there is a big difference in usability between the educational tools (that focus on educational programming) and those specific for creating games. This work proposes a framework for building games, being supported by an extensible application through scripts which allow it to be adapted for use in various disciplines throughout the course, and not only in introductory courses.
id UFG-2_3450e166a6e38b6aa5d1a5705e2e540d
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/516
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling ALBUQUERQUE, Eduardo Simões dehttp://lattes.cnpq.br/8181318469884254http://lattes.cnpq.br/2372621321725366ALVES, Daniel Ferreira Monteiro2014-07-29T14:57:50Z2012-04-122011-05-31ALVES, Daniel Ferreira Monteiro. Project invision framework: a framework to support development of games of education. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra - Ciências da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516The number of people joining the Computer Science course, in the last years, is decreasing. Among those who enter, just a few are able to graduate, because there is a great retention rate and dropout, particularly among the introductory courses in algorithms and programming. The use of games as a motivational factor is a subject much studied in recent years, achieving good results for this problem. However, for the implementation of games in education, using a constructionist approach, students are required to build games. Several tools are available for this job, but there is a big difference in usability between the educational tools (that focus on educational programming) and those specific for creating games. This work proposes a framework for building games, being supported by an extensible application through scripts which allow it to be adapted for use in various disciplines throughout the course, and not only in introductory courses.A quantidade de pessoas que ingressam no curso de Ciência da Computação a cada ano está diminuindo. Dentre aqueles que entram, poucos conseguem se formar. Há uma grande taxa de retenção e desistência, principalmente entre as disciplinas introdutórias de algoritmos e programação. Dessa forma, a utilização de jogos como fator motivacional é um assunto bastante estudado nos últimos anos, conseguindo bons resultados para tal problema. Contudo, para a aplicação de jogos na educação, numa abordagem construcionista, é requerido que alunos construam jogos. Para isso, várias ferramentas estão disponíveis com tal intuito, mas existe uma grande diferença quanto a usabilidade e recursos disponíveis, entre as ferramentas educacionais (que focam no ensino de programação) e as específicas para a criação de jogos. Deste modo, esse projeto propõe um framework para a construção de jogos, sendo apoiado por uma aplicação extensível através de scripts, que o permite ser adaptado para a utilização, em várias disciplinas no decorrer do curso, e não somente nas disciplinas introdutórias.Made available in DSpace on 2014-07-29T14:57:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Daniel F M Alves.pdf: 1819231 bytes, checksum: 706b018133d80f8b755abb4a71506b72 (MD5) Previous issue date: 2011-05-31application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3067/Dissertacao%20Daniel%20F%20M%20Alves.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Ciência da ComputaçãoUFGBRCiências Exatas e da Terra - Ciências da ComputaçãoJogosframeworkeducaçãobindingsGamesframeworkeducationbindingsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE INFORMACAOProjeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensinoProject invision framework: a framework to support development of games of educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Daniel F M Alves.pdfapplication/pdf1819231http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c74af3e2-ba09-4a2b-b6e7-361cbb6eff94/download706b018133d80f8b755abb4a71506b72MD51THUMBNAILDissertacao Daniel F M Alves.pdf.jpgDissertacao Daniel F M Alves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3456http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cbdbb658-514a-4c91-b74b-bf0a5aa759d3/download8ae879526dee331a7206442bf45d439fMD52tde/5162014-07-30 03:02:34.935open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/516http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:02:34Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Project invision framework: a framework to support development of games of education
title Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
spellingShingle Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
ALVES, Daniel Ferreira Monteiro
Jogos
framework
educação
bindings
Games
framework
education
bindings
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE INFORMACAO
title_short Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
title_full Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
title_fullStr Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
title_full_unstemmed Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
title_sort Projeto InVision Framework: Um framework para suportar a criação e uso de jogos no ensino
author ALVES, Daniel Ferreira Monteiro
author_facet ALVES, Daniel Ferreira Monteiro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv ALBUQUERQUE, Eduardo Simões de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8181318469884254
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2372621321725366
dc.contributor.author.fl_str_mv ALVES, Daniel Ferreira Monteiro
contributor_str_mv ALBUQUERQUE, Eduardo Simões de
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
framework
educação
bindings
topic Jogos
framework
educação
bindings
Games
framework
education
bindings
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE INFORMACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Games
framework
education
bindings
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE INFORMACAO
description The number of people joining the Computer Science course, in the last years, is decreasing. Among those who enter, just a few are able to graduate, because there is a great retention rate and dropout, particularly among the introductory courses in algorithms and programming. The use of games as a motivational factor is a subject much studied in recent years, achieving good results for this problem. However, for the implementation of games in education, using a constructionist approach, students are required to build games. Several tools are available for this job, but there is a big difference in usability between the educational tools (that focus on educational programming) and those specific for creating games. This work proposes a framework for building games, being supported by an extensible application through scripts which allow it to be adapted for use in various disciplines throughout the course, and not only in introductory courses.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-31
dc.date.available.fl_str_mv 2012-04-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T14:57:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALVES, Daniel Ferreira Monteiro. Project invision framework: a framework to support development of games of education. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra - Ciências da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516
identifier_str_mv ALVES, Daniel Ferreira Monteiro. Project invision framework: a framework to support development of games of education. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra - Ciências da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciência da Computação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra - Ciências da Computação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c74af3e2-ba09-4a2b-b6e7-361cbb6eff94/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cbdbb658-514a-4c91-b74b-bf0a5aa759d3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 706b018133d80f8b755abb4a71506b72
8ae879526dee331a7206442bf45d439f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044367237152768