Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guzmán Javier, Alejandra
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Torres Valdez, Julio César, Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751
Resumo: This article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos.
id UFJF-2_9a267e3e18ab4e5e1fc8543988476f2e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/28751
network_acronym_str UFJF-2
network_name_str Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
repository_id_str
spelling Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricosThis article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos.El presente artículo es resultado de una revisión bibliográfica de los modelos teóricos propuestos del proceso de formación de la imagen de destinos turísticos. Los estudios analizados fueron seleccionados de acuerdo con las aportaciones teóricas y las citas bibliográficas debido a que fueron utilizados como un referente para otras investigaciones. Se presentan ocho modelos elegidos, al finalizar la revisión teórica se propone un nuevo modelo del proceso de formación de la imagen, considerando el tema de los imaginarios turísticos como punto de partida en la formación de la imagen, considerando la importancia de la fantasía del turista en dicho proceso. En el modelo también se puntualizan los cambios en la dinámica de los viajes y la percepción del destino por el uso de las plataformas digitales, entre ellos, la relatoría de la experiencia en redes sociales y blogs de opinión, así como la búsqueda de prestigio y reconocimiento a través de publicaciones de fotografías y vídeos.Este artigo é o resultado de uma revisão bibliográfica dos modelos teóricos propostos para o processo de formação da imagem dos destinos turísticos. Os estudos analisados foram seleccionados de acordo com as contribuições teóricas e as citações bibliográficas porque foram utilizados como referência para outras investigações. São apresentados oito modelos seleccionados. No final da revisão teórica, é proposto um novo modelo do processo de formação da imagem, considerando a questão dos imaginários turísticos como ponto de partida na formação da imagem, tendo em conta a importância da imaginação do turista neste processo. O modelo aponta também as mudanças na dinâmica das viagens e a percepção do destino devido à utilização de plataformas digitais, entre elas, o relato da experiência em redes sociais e blogs de opinião, bem como a procura de prestígio e reconhecimento através da publicação de fotografias e vídeos.Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/2875110.34019/2238-2925.2020.v10.28751Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 No. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 Núm. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; v. 10 n. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"2238-2925reponame:Anais Brasileiros de Estudos Turísticosinstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFspahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751/21566Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABETinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuzmán Javier, AlejandraTorres Valdez, Julio César Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir 2024-03-22T21:32:25Zoai:periodicos.ufjf.br:article/28751Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/oairevista.abet@ufjf.edu.br || thiago.pimentel@ufjf.edu.br2238-29252238-2925opendoar:2024-03-22T21:32:25Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
title Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
spellingShingle Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
Guzmán Javier, Alejandra
title_short Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
title_full Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
title_fullStr Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
title_full_unstemmed Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
title_sort Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
author Guzmán Javier, Alejandra
author_facet Guzmán Javier, Alejandra
Torres Valdez, Julio César
Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir
author_role author
author2 Torres Valdez, Julio César
Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guzmán Javier, Alejandra
Torres Valdez, Julio César
Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir
description This article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751
10.34019/2238-2925.2020.v10.28751
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751
identifier_str_mv 10.34019/2238-2925.2020.v10.28751
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751/21566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF
dc.source.none.fl_str_mv Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 No. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 Núm. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; v. 10 n. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"
2238-2925
reponame:Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
collection Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
repository.name.fl_str_mv Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.abet@ufjf.edu.br || thiago.pimentel@ufjf.edu.br
_version_ 1798044891021836288