Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Anais Brasileiros de Estudos Turísticos |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751 |
Resumo: | This article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos. |
id |
UFJF-2_9a267e3e18ab4e5e1fc8543988476f2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/28751 |
network_acronym_str |
UFJF-2 |
network_name_str |
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos |
repository_id_str |
|
spelling |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricosThis article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos.El presente artículo es resultado de una revisión bibliográfica de los modelos teóricos propuestos del proceso de formación de la imagen de destinos turísticos. Los estudios analizados fueron seleccionados de acuerdo con las aportaciones teóricas y las citas bibliográficas debido a que fueron utilizados como un referente para otras investigaciones. Se presentan ocho modelos elegidos, al finalizar la revisión teórica se propone un nuevo modelo del proceso de formación de la imagen, considerando el tema de los imaginarios turísticos como punto de partida en la formación de la imagen, considerando la importancia de la fantasía del turista en dicho proceso. En el modelo también se puntualizan los cambios en la dinámica de los viajes y la percepción del destino por el uso de las plataformas digitales, entre ellos, la relatoría de la experiencia en redes sociales y blogs de opinión, así como la búsqueda de prestigio y reconocimiento a través de publicaciones de fotografías y vídeos.Este artigo é o resultado de uma revisão bibliográfica dos modelos teóricos propostos para o processo de formação da imagem dos destinos turísticos. Os estudos analisados foram seleccionados de acordo com as contribuições teóricas e as citações bibliográficas porque foram utilizados como referência para outras investigações. São apresentados oito modelos seleccionados. No final da revisão teórica, é proposto um novo modelo do processo de formação da imagem, considerando a questão dos imaginários turísticos como ponto de partida na formação da imagem, tendo em conta a importância da imaginação do turista neste processo. O modelo aponta também as mudanças na dinâmica das viagens e a percepção do destino devido à utilização de plataformas digitais, entre elas, o relato da experiência em redes sociais e blogs de opinião, bem como a procura de prestígio e reconhecimento através da publicação de fotografias e vídeos.Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/2875110.34019/2238-2925.2020.v10.28751Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 No. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 Núm. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; v. 10 n. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times"2238-2925reponame:Anais Brasileiros de Estudos Turísticosinstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFspahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751/21566Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABETinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuzmán Javier, AlejandraTorres Valdez, Julio César Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir 2024-03-22T21:32:25Zoai:periodicos.ufjf.br:article/28751Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/oairevista.abet@ufjf.edu.br || thiago.pimentel@ufjf.edu.br2238-29252238-2925opendoar:2024-03-22T21:32:25Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
title |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
spellingShingle |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos Guzmán Javier, Alejandra |
title_short |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
title_full |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
title_fullStr |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
title_full_unstemmed |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
title_sort |
Análisis cronológico del proceso de formación de la imagen turística a través de modelos teóricos |
author |
Guzmán Javier, Alejandra |
author_facet |
Guzmán Javier, Alejandra Torres Valdez, Julio César Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir |
author_role |
author |
author2 |
Torres Valdez, Julio César Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guzmán Javier, Alejandra Torres Valdez, Julio César Sánchez Mendoza, Víctor Vladimir |
description |
This article is the result of a bibliographical review of the proposed theoretical models of the image formation process of tourist destinations. The studies analyzed were selected according to theoretical contributions and bibliographic citations because they were used as a reference for other research. Eight selected models are presented, at the end of the theoretical review, a new model of the image formation process is proposed, considering the issue of tourist imaginaries as a starting point in the image formation process, considering the importance of the tourist's fantasy in this process. The model also points out the changes in the dynamics of travel and the perception of the destination due to the use of digital platforms, among them, the reporting of the experience in social networks and opinion blogs, as well as the search for prestige and recognition through the publication of photographs and videos. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751 10.34019/2238-2925.2020.v10.28751 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751 |
identifier_str_mv |
10.34019/2238-2925.2020.v10.28751 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/28751/21566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 No. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times" Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; Vol. 10 Núm. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times" Anais Brasileiros de Estudos Turísticos; v. 10 n. 1, 2 e 3 (2020): Current Issues on Tourism and Thematic Issue: “Crisis and Uncertainty in Pandemic Times" 2238-2925 reponame:Anais Brasileiros de Estudos Turísticos instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos |
collection |
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos |
repository.name.fl_str_mv |
Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.abet@ufjf.edu.br || thiago.pimentel@ufjf.edu.br |
_version_ |
1798044891021836288 |