Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Marta Thaís
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Lumina
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155
Resumo: It is in the electoral process that fake news gains greater visibility, and its proliferation is commonly associated with closed groups, with deeply held and slightly contradictory beliefs, consolidating the polarization in digital social networks. In this regard, convictions – moral, party-political and socio-cultural – influence a selection of content to consume and share on networks. This scenario is worrisome and has served as a basis for research on the impact of disinformation on elections in Brazil. In recent years, studies have been produced and disseminated, but disinformation has gained greater notoriety in the country since the 2018 elections (DOURADO, 2021; MELLO, 2020). Starting from a selective and analytical reading, this article aims to approach the proposed theme under the critical eye of researchers in the Political Economy of Communication (BOLAÑO, 2000; MARTINS, 2020; VALENTE, 2020), building its corpus from the unfolding of the Fake News Bill (current version of PL 2630/2020) and based on the performance of big techs in the advertising market.
id UFJF-4_21c52cbbf453783b960b8fbfc02874b3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/38155
network_acronym_str UFJF-4
network_name_str Revista Lumina
repository_id_str
spelling Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da DesinformaçãoLeisFake NewsEleiçõesBig techsDesinformaçãoIt is in the electoral process that fake news gains greater visibility, and its proliferation is commonly associated with closed groups, with deeply held and slightly contradictory beliefs, consolidating the polarization in digital social networks. In this regard, convictions – moral, party-political and socio-cultural – influence a selection of content to consume and share on networks. This scenario is worrisome and has served as a basis for research on the impact of disinformation on elections in Brazil. In recent years, studies have been produced and disseminated, but disinformation has gained greater notoriety in the country since the 2018 elections (DOURADO, 2021; MELLO, 2020). Starting from a selective and analytical reading, this article aims to approach the proposed theme under the critical eye of researchers in the Political Economy of Communication (BOLAÑO, 2000; MARTINS, 2020; VALENTE, 2020), building its corpus from the unfolding of the Fake News Bill (current version of PL 2630/2020) and based on the performance of big techs in the advertising market.É no processo eleitoral que as fake news ganham maior visibilidade, que comumente se associa sua proliferação aos grupos fechados, de crenças arraigadas e pouco contraditórias consolidando a polarização nas redes sociais digitais. Nesse aspecto, as convicções – morais, político-partidárias e socioculturais – influenciam uma seleção de conteúdos para se consumir e para compartilhar nas redes. Esse cenário é preocupante e tem servido para fundamentação de pesquisas sobre o impacto das desinformações nas eleições no Brasil. Nos últimos anos, estudos vêm sendo produzidos e divulgados, mas a desinformação ganha maior notoriedade no país desde as eleições de 2018 (DOURADO, 2021; MELLO, 2020). A partir de uma leitura seletiva e analítica, este artigo tem o intuito de abordar o tema proposto sob o olhar crítico dos pesquisadores da Economia Política da Comunicação (BOLAÑO, 2000; MARTINS, 2020; VALENTE, 2020), construindo o seu corpus a partir dos desdobramentos do Projeto de Lei das Fake News (versão atual do PL 2630/2020) e baseando-se na atuação das big techs no mercado publicitário.Universidade Federal de Juiz de Fora2023-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/3815510.34019/1981-4070.2023.v17.38155Lumina; v. 17 n. 2 (2023); 76-911981-40701516-0785reponame:Revista Luminainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155/26252https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155/26253Copyright (c) 2023 Luminainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Marta Thaís 2023-08-30T13:02:04Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38155Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/indexPRIhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/oairevista.lumina@ufjf.br1981-40701516-0785opendoar:2023-08-30T13:02:04Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
title Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
spellingShingle Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
Alencar, Marta Thaís
Leis
Fake News
Eleições
Big techs
Desinformação
title_short Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
title_full Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
title_fullStr Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
title_full_unstemmed Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
title_sort Publicidade das big techs sob o olhar crítico da Economia Política da Desinformação
author Alencar, Marta Thaís
author_facet Alencar, Marta Thaís
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Marta Thaís
dc.subject.por.fl_str_mv Leis
Fake News
Eleições
Big techs
Desinformação
topic Leis
Fake News
Eleições
Big techs
Desinformação
description It is in the electoral process that fake news gains greater visibility, and its proliferation is commonly associated with closed groups, with deeply held and slightly contradictory beliefs, consolidating the polarization in digital social networks. In this regard, convictions – moral, party-political and socio-cultural – influence a selection of content to consume and share on networks. This scenario is worrisome and has served as a basis for research on the impact of disinformation on elections in Brazil. In recent years, studies have been produced and disseminated, but disinformation has gained greater notoriety in the country since the 2018 elections (DOURADO, 2021; MELLO, 2020). Starting from a selective and analytical reading, this article aims to approach the proposed theme under the critical eye of researchers in the Political Economy of Communication (BOLAÑO, 2000; MARTINS, 2020; VALENTE, 2020), building its corpus from the unfolding of the Fake News Bill (current version of PL 2630/2020) and based on the performance of big techs in the advertising market.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155
10.34019/1981-4070.2023.v17.38155
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155
identifier_str_mv 10.34019/1981-4070.2023.v17.38155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155/26252
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38155/26253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lumina
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lumina
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora
dc.source.none.fl_str_mv Lumina; v. 17 n. 2 (2023); 76-91
1981-4070
1516-0785
reponame:Revista Lumina
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista Lumina
collection Revista Lumina
repository.name.fl_str_mv Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.lumina@ufjf.br
_version_ 1798675253006696448