Found footage e apropriação de imagens: uma análise de Faceless
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Lumina |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/30102 |
Resumo: | In this article we intend to analyze the appropriation and reuse of archive images in found footage cinema, an aesthetic regime that has the characteristic of using pre-existing images as the basis for its realization. Our specific objective is to analyze the film Faceless (Austria, Dir. Manu Luksch, 2007, 50'). Part of a homonymous artistic project, the film is the result of the appropriation and assembly of images produced by CCTV cameras, closed circuit television, spread in the city of London, United Kingdom. The images were acquired under the terms of the UK Data Protection Act of 1998, which provides citizens with the right to access personal data stored on computers, including images recorded by CCTVs. The filmic narrative was developed in the process of obtaining the images, whose law imposes limits on the privacy of others in the event of their publication or reuse. According to the directives of the law, this can be done by obscuring the face of the other individuals present in the scene. Such conditions are assimilated by the scenario and by the filmic narrative, which dialogues critically with the contemporary system of increasing surveillance and visibility. |
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Found footage e apropriação de imagens: uma análise de Faceless Found FootageArquivoBanco de DadosApropriaçãoCinemaIn this article we intend to analyze the appropriation and reuse of archive images in found footage cinema, an aesthetic regime that has the characteristic of using pre-existing images as the basis for its realization. Our specific objective is to analyze the film Faceless (Austria, Dir. Manu Luksch, 2007, 50'). Part of a homonymous artistic project, the film is the result of the appropriation and assembly of images produced by CCTV cameras, closed circuit television, spread in the city of London, United Kingdom. The images were acquired under the terms of the UK Data Protection Act of 1998, which provides citizens with the right to access personal data stored on computers, including images recorded by CCTVs. The filmic narrative was developed in the process of obtaining the images, whose law imposes limits on the privacy of others in the event of their publication or reuse. According to the directives of the law, this can be done by obscuring the face of the other individuals present in the scene. Such conditions are assimilated by the scenario and by the filmic narrative, which dialogues critically with the contemporary system of increasing surveillance and visibility.Nesse artigo pretendemos analisar a apropriação e reutilização de imagens de arquivo no cinema de found footage, regime estético que tem como característica o uso de imagens pré-existentes como base de sua realização. O nosso objetivo específico é analisar o filme Faceless (Áustria, Dir. Manu Luksch, 2007, 50’). Parte de um projeto artístico homônimo, o filme é resultado da apropriação e montagem de imagens produzidas por CCTVs, câmeras de segurança de circuito fechado, espalhadas na cidade de Londres, no Reino Unido. As imagens foram adquiridas dentro dos temos da Lei de Proteção de Dados britânica de 1998, que fornece aos cidadãos o direito de acessar dados pessoais armazenados em computadores, o que inclui imagens gravadas por CCTVs. A narrativa fílmica foi desenvolvida no processo de obtenção das imagens, cuja lei impõe limites relativos à privacidade alheia no caso da sua publicação ou reutilização. De acordo com as diretivas da lei, isso pode ser feito obscurecendo o rosto dos demais indivíduos presentes na cena. Tais condições são assimiladas pelo cenário e pela narrativa fílmica, que dialoga de forma crítica com o sistema contemporâneo de crescente vigilância e visibilidade.Universidade Federal de Juiz de Fora2020-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/3010210.34019/1981-4070.2020.v14.30102Lumina; v. 14 n. 2 (2020): Dossiê: Apropriação, Inapropriação, Desapropriação; 88-1011981-40701516-0785reponame:Revista Luminainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/30102/21119Copyright (c) 2020 Luminainfo:eu-repo/semantics/openAccessTenório Luna da Silva, Sabrina2020-11-20T00:57:07Zoai:periodicos.ufjf.br:article/30102Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/indexPRIhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/oairevista.lumina@ufjf.br1981-40701516-0785opendoar:2020-11-20T00:57:07Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
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