O Processo de Inserção da Estatística no Currículo da Educação Básica no Brasil
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/42982 |
Resumo: | This article aims to analyze the insertion of Statistics in school Mathematics based on its trajectory, in the course of changes to the Brazilian government's curricular proposals expressed in official documents. The analysis was based on a qualitative and bibliographic study, basing our considerations on these documents and research articles in Mathematics Education related to the topic. The investigation made it possible to identify three phases in the process of introducing the teaching of Statistics as part of school mathematics: a period prior to the National Curricular Parameters in which there was no national recommendation for the elaboration of the Basic Education curriculum, a phase in which the insertion of Statistics is carried out with a guiding nature from the publication National Curricular Parameters and the third phase began with the proposition of the National Common Curricular Base in which Statistics is effectively covered from the initial years of Elementary School to High School. This process of gradual change is analyzed until the current moment in which the theme is classified as a large area of Mathematics and its normative character guarantees, in theory, that its topics are studied throughout the academic training of Basic Education students. |
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O Processo de Inserção da Estatística no Currículo da Educação Básica no BrasilEducação MatemáticaEstatística na Educação BásicaMatemática EscolarCurrículoDocumentos OficiaisMathematics Education, Statistics in Basic Education; School Mathematics; Curriculum; Official documents.This article aims to analyze the insertion of Statistics in school Mathematics based on its trajectory, in the course of changes to the Brazilian government's curricular proposals expressed in official documents. The analysis was based on a qualitative and bibliographic study, basing our considerations on these documents and research articles in Mathematics Education related to the topic. The investigation made it possible to identify three phases in the process of introducing the teaching of Statistics as part of school mathematics: a period prior to the National Curricular Parameters in which there was no national recommendation for the elaboration of the Basic Education curriculum, a phase in which the insertion of Statistics is carried out with a guiding nature from the publication National Curricular Parameters and the third phase began with the proposition of the National Common Curricular Base in which Statistics is effectively covered from the initial years of Elementary School to High School. This process of gradual change is analyzed until the current moment in which the theme is classified as a large area of Mathematics and its normative character guarantees, in theory, that its topics are studied throughout the academic training of Basic Education students.O presente artigo tem como objetivo analisar a inserção da Estatística na Matemática escolar a partir de sua trajetória, que se dá no curso das mudanças curriculares do governo brasileiro expressas nos documentos oficiais. A análise desse percurso de inserção se deu a partir de um estudo qualitativo e bibliográfico em documentos e artigos de pesquisa em Educação Matemática relacionados à temática. A investigação permitiu identificar três fases no processo de entrada do ensino de Estatística como parte da Matemática escolar: um período anterior aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), em que não havia recomendação em âmbito nacional para a elaboração do currículo da Educação Básica; uma fase em que a inclusão da Estatística é feita com caráter norteador, a partir da publicação dos PCN; e a terceira fase iniciada com a proposição da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), em que a Estatística é contemplada de maneira efetiva desde os anos iniciais do Ensino Fundamental até o Ensino Médio. Este gradual processo de mudança é analisado até o momento atual, em que a temática é classificada como uma grande área da Matemática, e cujo caráter normativo garante, em tese, que seus tópicos sejam estudados ao longo da formação escolar dos estudantes da Educação Básica.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/42982Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 8 n. 1 (2024): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/42982/27327Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira, Helen Maria Pedrosa deBastos, Ronaldo RochaBessegato, Lupércio França2024-04-15T17:41:29Zoai:periodicos.ufjf.br:article/42982Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2024-04-15T17:41:29Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
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