Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176 |
Resumo: | In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school. |
id |
UFJF-6_3230d71b0986171238f67ac56895177d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/37176 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposalAbordagem histórica como organizador prévio para o ensino de raiz quadrada nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta didáticaAnos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada.Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school.No contexto atual, ainda existem muitas dificuldades envolvendo professores e estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental no sentido de introduzir conceitos e definições matemáticas, que são bases para outros conhecimentos matemáticos. Assim, elaborou-se uma proposta didática para introduzir a raiz quadrada enquanto o conteúdo aritmético, explorando a noção de quadrados perfeitos no âmbito cognitivo e nos casos de quadrados que não forem perfeitos, se recorre ao procedimento do povo babilônico, cidade da região centro-sul da Mesopotâmia, atual Iraque. Portanto, o aporte teórico epistemológico adotado foi a História da Matemática; já a organização pedagógica desse material produzido está embasada no marco teórico ausubeliano. O material foi desenvolvido no mestrado em educação da Universidade de Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte, por meio de uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação, cujo propósito foi servir de organizador prévio para introduzir raiz quadrada nos anos iniciais do ensino fundamental. A partir da aplicação dessa sequência didática, foi possível observar que ela contribuiu na qualificação dos professores participantes, interferindo em suas práticas de sala de aula e oportunizando aos envolvidos as condições que lhes permitiram elaborar atividades de ensino embasadas epistemológica e pedagogicamente.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3717610.34019/2594-4673.2022.v6.37176Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176/24622Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessVisgueira Cunha, Angela MariaSilva, José Roberto da2022-05-02T18:10:43Zoai:periodicos.ufjf.br:article/37176Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-05-02T18:10:43Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal Abordagem histórica como organizador prévio para o ensino de raiz quadrada nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta didática |
title |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
spellingShingle |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal Visgueira Cunha, Angela Maria Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada. Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo. |
title_short |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
title_full |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
title_fullStr |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
title_full_unstemmed |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
title_sort |
Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal |
author |
Visgueira Cunha, Angela Maria |
author_facet |
Visgueira Cunha, Angela Maria Silva, José Roberto da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, José Roberto da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Visgueira Cunha, Angela Maria Silva, José Roberto da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada. Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo. |
topic |
Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada. Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo. |
description |
In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176 10.34019/2594-4673.2022.v6.37176 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.37176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176/24622 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117884203008 |