Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Visgueira Cunha, Angela Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, José Roberto da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176
Resumo: In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school.
id UFJF-6_3230d71b0986171238f67ac56895177d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/37176
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposalAbordagem histórica como organizador prévio para o ensino de raiz quadrada nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta didáticaAnos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada.Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school.No contexto atual, ainda existem muitas dificuldades envolvendo professores e estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental no sentido de introduzir conceitos e definições matemáticas, que são bases para outros conhecimentos matemáticos. Assim, elaborou-se uma proposta didática para introduzir a raiz quadrada enquanto o conteúdo aritmético, explorando a noção de quadrados perfeitos no âmbito cognitivo e nos casos de quadrados que não forem perfeitos, se recorre ao procedimento do povo babilônico, cidade da região centro-sul da Mesopotâmia, atual Iraque. Portanto, o aporte teórico epistemológico adotado foi a História da Matemática; já a organização pedagógica desse material produzido está embasada no marco teórico ausubeliano. O material foi desenvolvido no mestrado em educação da Universidade de Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte, por meio de uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação, cujo propósito foi servir de organizador prévio para introduzir raiz quadrada nos anos iniciais do ensino fundamental. A partir da aplicação dessa sequência didática, foi possível observar que ela contribuiu na qualificação dos professores participantes, interferindo em suas práticas de sala de aula e oportunizando aos envolvidos as condições que lhes permitiram elaborar atividades de ensino embasadas epistemológica e pedagogicamente.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3717610.34019/2594-4673.2022.v6.37176Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176/24622Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessVisgueira Cunha, Angela MariaSilva, José Roberto da2022-05-02T18:10:43Zoai:periodicos.ufjf.br:article/37176Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-05-02T18:10:43Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
Abordagem histórica como organizador prévio para o ensino de raiz quadrada nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta didática
title Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
spellingShingle Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
Visgueira Cunha, Angela Maria
Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada.
Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.
title_short Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
title_full Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
title_fullStr Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
title_full_unstemmed Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
title_sort Historical approach as a previous organizer for square root teaching in the early years of elementary school: a didactic proposal
author Visgueira Cunha, Angela Maria
author_facet Visgueira Cunha, Angela Maria
Silva, José Roberto da
author_role author
author2 Silva, José Roberto da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Visgueira Cunha, Angela Maria
Silva, José Roberto da
dc.subject.por.fl_str_mv Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada.
Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.
topic Anos iniciais; Formação de Professores; História da Matemática; Aprendizagem Significativa; Raiz Quadrada.
Early years; Teacher training; History of Mathematics; Meaningful Learning; square roo.
description In the current context, there are still many difficulties involving teachers and students from the early years of elementary school in the sense of introducing mathematical concepts and definitions that are bases for other mathematical knowledge. Thus, we elaborated a didactic proposal to introduce the square root while the arithmetic content, exploring the notion of perfect squares in the cognitive scope and in cases of squares is not perfect, we resort to the procedure of the Babylonian people, a city in the south-central region of Mesopotamia , current Iraq. Therefore, the epistemological theoretical support adopted was the History of Mathematics, since the pedagogical organization of this material produced is based on the ausubelian theoretical framework. The material was developed in the master's degree in education at the University of Pernambuco-UPE, Campus Mata Norte through a qualitative research-action research with the purpose of serving as a prior organizer to introduce square root in the early years of elementary school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176
10.34019/2594-4673.2022.v6.37176
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2022.v6.37176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37176/24622
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117884203008