Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
DOI: | 10.34019/2594-4673.2020.v4.32047 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047 |
Resumo: | Financial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making. |
id |
UFJF-6_47254e75eceb546560f29b05ccd0dd27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/32047 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
spelling |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, LearningFinancial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making.A educação financeira é um dos conhecimentos relevantes na vida pessoal e profissional, visto que se aplica em diversas áreas e pode ser entendida como o processo de ensino e aprendizagem para o desenvolvimento da consciência crítico-reflexiva diante das questões financeiras dentre as quais destacam-se o consumo, o planejamento, o investimento. Nesse sentido, pode-se pensar nessa temática aplicando uma sequência didática com o uso de um aplicativo que busque a motivação para aprendizagem da educação financeira em uma turma de ensino médio no Estado do Ceará. Os resultados revelam que os alunos estão disponíveis para um diálogo de aprendizagens e que ao serem submetidos a novos conhecimentos, mostraram-se motivados pelas tecnologias adquirindo a percepção do consumo consciente e planejamento financeiro. O objetivo desse trabalho é encorajar a reflexão e prática docentes para incluir situações favorecedoras da educação financeira mediada por recursos tecnológicos que estimulem a tomada consciente de decisões.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3204710.34019/2594-4673.2020.v4.32047Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 4 n. 1 (2020): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047/21697Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Maria do Socorro FerreiraMoura, Patrícia de SouzaLavor, Otávio Paulino2020-12-14T02:02:19Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32047Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2020-12-14T02:02:19Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
title |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
spellingShingle |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” Ramos, Maria do Socorro Ferreira Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem. Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning Ramos, Maria do Socorro Ferreira Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem. Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning |
title_short |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
title_full |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
title_fullStr |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
title_full_unstemmed |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
title_sort |
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias” |
author |
Ramos, Maria do Socorro Ferreira |
author_facet |
Ramos, Maria do Socorro Ferreira Ramos, Maria do Socorro Ferreira Moura, Patrícia de Souza Lavor, Otávio Paulino Moura, Patrícia de Souza Lavor, Otávio Paulino |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Patrícia de Souza Lavor, Otávio Paulino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Maria do Socorro Ferreira Moura, Patrícia de Souza Lavor, Otávio Paulino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem. Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning |
topic |
Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem. Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning |
description |
Financial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047 10.34019/2594-4673.2020.v4.32047 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2020.v4.32047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047/21697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 4 n. 1 (2020): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1822180336207921152 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34019/2594-4673.2020.v4.32047 |