Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moura, Patrícia de Souza, Lavor, Otávio Paulino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
DOI: 10.34019/2594-4673.2020.v4.32047
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047
Resumo: Financial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making.
id UFJF-6_47254e75eceb546560f29b05ccd0dd27
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32047
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
spelling Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, LearningFinancial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making.A educação financeira é um dos conhecimentos relevantes na vida pessoal e profissional, visto que se aplica em diversas áreas e pode ser entendida como o processo de ensino e aprendizagem para o desenvolvimento da consciência crítico-reflexiva diante das questões financeiras dentre as quais destacam-se o consumo, o planejamento, o investimento. Nesse sentido, pode-se pensar nessa temática aplicando uma sequência didática com o uso de um aplicativo que busque a motivação para aprendizagem da educação financeira em uma turma de ensino médio no Estado do Ceará. Os resultados revelam que os alunos estão disponíveis para um diálogo de aprendizagens e que ao serem submetidos a novos conhecimentos, mostraram-se motivados pelas tecnologias adquirindo a percepção do consumo consciente e planejamento financeiro.  O objetivo desse trabalho é encorajar a reflexão e prática docentes para incluir situações favorecedoras da educação financeira mediada por recursos tecnológicos que estimulem a tomada consciente de decisões.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3204710.34019/2594-4673.2020.v4.32047Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 4 n. 1 (2020): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047/21697Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Maria do Socorro FerreiraMoura, Patrícia de SouzaLavor, Otávio Paulino2020-12-14T02:02:19Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32047Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2020-12-14T02:02:19Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
title Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
spellingShingle Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.
Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning
Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.
Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning
title_short Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
title_full Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
title_fullStr Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
title_full_unstemmed Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
title_sort Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”
author Ramos, Maria do Socorro Ferreira
author_facet Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Moura, Patrícia de Souza
Lavor, Otávio Paulino
Moura, Patrícia de Souza
Lavor, Otávio Paulino
author_role author
author2 Moura, Patrícia de Souza
Lavor, Otávio Paulino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Maria do Socorro Ferreira
Moura, Patrícia de Souza
Lavor, Otávio Paulino
dc.subject.por.fl_str_mv Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.
Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning
topic Consumo consciente, BNCC, Tecnologias, Custos, Aprendizagem.
Conscious consumption, BNCC, Technologies, Costs, Learning
description Financial education is one of the relevant knowledge in personal and professional life, as it applies in several areas and can be understood as the teaching and learning process for the development of critical-reflective awareness in the face of financial issues, among which stand out consumption, planning, investment. In this sense, is possible to think about this theme by applying a didactic sequence with the use of an application that seeks the motivation for learning financial education in a high school class in the state of Ceará. The results reveal that the students are available for a learning dialogue and that when they are submitted to new knowledge, they are motivated by the technologies acquiring the perception of conscious consumption. These facts encourage reflection and teaching practice to include situations favoring financial education mediated by technological resources that stimulate conscious decision making.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047
10.34019/2594-4673.2020.v4.32047
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2020.v4.32047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047/21697
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 4 n. 1 (2020): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1822180336207921152
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.34019/2594-4673.2020.v4.32047