A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Durães, Vanuza Camargo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chiari, Aparecida Santana de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079
Resumo: It may seem controversial to think of an association between cinema and mathematics, especially if we try to link it to our experiences as students. However, it is possible, effective and it is not a matter of letting the ninth art be the protagonist of the classroom, in the place of the teacher. Which by the way, not even he will have the main role here. The student, his learning process, the forms and relationships between cinema and mathematics, gain the spotlight and for that, we bring the Mathematical Investigations to be our support throughout the methodological process to be presented below. Despite being very important, the ninth art was not extensively analyzed by us in the dissertation, to which it is associated. However, we bring elements, theories and reflections made there about what we believe to be a very positive product for Mathematics classes. We reinforce that our study has a qualitative nature and the analysis of data production takes place through the Activity Theory.
id UFJF-6_4a4d762dd3b3eed836c8fb194d352ce6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/39079
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de MatemáticaCinemaAtividades InvestigativasSubsídiosCinemaInvestigation ActivityAnimationBNCCIt may seem controversial to think of an association between cinema and mathematics, especially if we try to link it to our experiences as students. However, it is possible, effective and it is not a matter of letting the ninth art be the protagonist of the classroom, in the place of the teacher. Which by the way, not even he will have the main role here. The student, his learning process, the forms and relationships between cinema and mathematics, gain the spotlight and for that, we bring the Mathematical Investigations to be our support throughout the methodological process to be presented below. Despite being very important, the ninth art was not extensively analyzed by us in the dissertation, to which it is associated. However, we bring elements, theories and reflections made there about what we believe to be a very positive product for Mathematics classes. We reinforce that our study has a qualitative nature and the analysis of data production takes place through the Activity Theory. Pode parecer controverso pensar em uma associação do cinema com a Matemática, principalmente se tentarmos vincular às nossas próprias experiências enquanto alunos. Contudo, em nossa pesquisa de mestrado, da qual esse relato de experiência faz parte – ressaltamos que os trabalhos com desenhos animados integrou nossa pesquisa, mas não exerce papel principal nas investigações - nos indicou caminhos possíveis e plausíveis para a ação em contexto de sala de aula de Matemática. A fim de elucidar nossa prática objetivamos para essa escrita apresentar a série Cyberchase como viabilizador de processos de ensino e aprendizagem de Matemática, uma vez que ilustra situações e conceitos matemáticos em uma perspectiva acessível para os estudantes, além de indicar um caminho possível para a associação entre o cinema, a Matemática e as Investigações Matemáticas. Ao final da produção de dados pudemos observar, de maneira indireta, a associação que os estudantes participantes estabeleceram com esse elemento que compôs, entre outros, os subsídios para o desenvolvimento de ações e atividades. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3907910.34019/2594-4673.2023.v7.39079Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079/25917Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessDurães, Vanuza CamargoChiari, Aparecida Santana de Souza2023-04-03T12:53:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/39079Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:53:52Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
title A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
spellingShingle A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
Durães, Vanuza Camargo
Cinema
Atividades Investigativas
Subsídios
Cinema
Investigation Activity
Animation
BNCC
title_short A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
title_full A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
title_fullStr A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
title_full_unstemmed A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
title_sort A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática
author Durães, Vanuza Camargo
author_facet Durães, Vanuza Camargo
Chiari, Aparecida Santana de Souza
author_role author
author2 Chiari, Aparecida Santana de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Durães, Vanuza Camargo
Chiari, Aparecida Santana de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Atividades Investigativas
Subsídios
Cinema
Investigation Activity
Animation
BNCC
topic Cinema
Atividades Investigativas
Subsídios
Cinema
Investigation Activity
Animation
BNCC
description It may seem controversial to think of an association between cinema and mathematics, especially if we try to link it to our experiences as students. However, it is possible, effective and it is not a matter of letting the ninth art be the protagonist of the classroom, in the place of the teacher. Which by the way, not even he will have the main role here. The student, his learning process, the forms and relationships between cinema and mathematics, gain the spotlight and for that, we bring the Mathematical Investigations to be our support throughout the methodological process to be presented below. Despite being very important, the ninth art was not extensively analyzed by us in the dissertation, to which it is associated. However, we bring elements, theories and reflections made there about what we believe to be a very positive product for Mathematics classes. We reinforce that our study has a qualitative nature and the analysis of data production takes place through the Activity Theory.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079
10.34019/2594-4673.2023.v7.39079
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.39079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079/25917
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117506715648