Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364 |
Resumo: | This The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model. |
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Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939GeometriaEscola NormalSeminário Alemão Evangélico de Formação de ProfessoresThis The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model.O presente trabalho busca apurar quais são os saberes geométricos previstos nos programas de ensino do Seminário Evangélico Alemão de Formação de Professores (DELS), em São Leopoldo (RS), no período de 1926-1939. Busca apurar também a forma mediante a qual tais saberes se faziam presentes nas práticas avaliativas. Para tanto, a História Cultural foi mobilizada como ferramental teórico-metodológico, sendo analisadas as seguintes fontes primárias: relatórios dos diretores da DELS, fotografias institucionais e livros didáticos utilizados no DELS. A pesquisa evidenciou a forte presença da geometria plana e espacial na formação de normalistas e constatou, nas práticas avaliativas, a ênfase em problemas aplicados a situações que poderiam ocorrer no quotidiano e ausência de questões teóricas envolvendo definições e demonstrações. Os conteúdos prescritos nos programas assim como as questões apresentadas nos exames finais mostraram-se muito próximos aos dos livros didáticos de autores alemães utilizados no ensino assim como as questões dos exames finais o que revela que a matriz curricular no DELS se assemelhava mais à adotada nos Seminários de Formação de Professores da Alemanha do que a do modelo brasileiro.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736410.34019/2594-4673.2018.v2.27364Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364/18814Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Circe Mary Silva da 2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27364Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
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