Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Circe Mary Silva da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364
Resumo: This The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model.
id UFJF-6_79e93f3a87d00f8c59eae4b0382166d2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/27364
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939GeometriaEscola NormalSeminário Alemão Evangélico de Formação de ProfessoresThis The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model.O presente trabalho busca apurar quais são os saberes geométricos previstos nos programas de ensino do Seminário Evangélico Alemão de Formação de Professores (DELS), em São Leopoldo (RS), no período de 1926-1939. Busca apurar também a forma mediante a qual tais saberes se faziam presentes nas práticas avaliativas. Para tanto, a História Cultural foi mobilizada como ferramental teórico-metodológico, sendo analisadas as seguintes fontes primárias: relatórios dos diretores da DELS, fotografias institucionais e livros didáticos utilizados no DELS. A pesquisa evidenciou a forte presença da geometria plana e espacial na formação de normalistas e constatou, nas práticas avaliativas, a ênfase em problemas aplicados a situações que poderiam ocorrer no quotidiano e ausência de questões teóricas envolvendo definições e demonstrações. Os conteúdos prescritos nos programas assim como as questões apresentadas nos exames finais mostraram-se muito próximos aos dos livros didáticos de autores alemães utilizados no ensino assim como as questões dos exames finais o que revela que a matriz curricular no DELS se assemelhava mais à adotada nos Seminários de Formação de Professores da Alemanha do que a do modelo brasileiro.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736410.34019/2594-4673.2018.v2.27364Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364/18814Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Circe Mary Silva da 2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27364Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
title Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
spellingShingle Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
Silva, Circe Mary Silva da
Geometria
Escola Normal
Seminário Alemão Evangélico de Formação de Professores
title_short Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
title_full Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
title_fullStr Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
title_full_unstemmed Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
title_sort Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939
author Silva, Circe Mary Silva da
author_facet Silva, Circe Mary Silva da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Circe Mary Silva da
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Escola Normal
Seminário Alemão Evangélico de Formação de Professores
topic Geometria
Escola Normal
Seminário Alemão Evangélico de Formação de Professores
description This The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364
10.34019/2594-4673.2018.v2.27364
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2018.v2.27364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364/18814
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117581164544