Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611 |
Resumo: | Abstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment. |
id |
UFJF-6_9e2976f6a16f1d0e53d40d7da474c918 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/29611 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma propostaInflaçãoEducação Financeira EscolarAmbiente de Educação Financeira EscolarProjeto EscolarInflationSchool Financial EducationSchool Financial Education EnvironmentSchool ProjectAbstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment.Este artigo objetiva apresentar e analisar uma tarefa que enfatiza a ideia de inflação de custo em um ambiente de educação financeira escolar. A tarefa enfatizou a variação do custo de combustíveis e foi dinamizada no horário regular das aulas da disciplina de Matemática com nove alunos do 9º ano do Ensino Fundamental que participavam do Projeto Escolar “Vigilantes do Preço”. Sob a perspectiva da abordagem qualitativa os protocolos gerados pelas dez questões da tarefa foram apreciados a partir dos princípios da análise de conteúdo a fim de identificar entendimentos matemáticos e não-matemáticos. Dentre os resultados matemáticos observaram-se indícios sobre custo médio, tratamento da informação e índice de inflação. Além disso, constatou-se a consciência financeira dos alunos a partir dos entendimentos de tomada de decisão diante de um processo inflacionário apresentados no discorrer das questões como resultado não-matemáticos da abordagem realizada num Ambiente de Educação Financeira.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2961110.34019/2594-4673.2019.v3.29611Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 3 n. 2 (2019): Julho-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611/20437Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessAlmansa, Suziane DiasPistóia Mariani, Rita de Cássia 2020-04-27T16:32:48Zoai:periodicos.ufjf.br:article/29611Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2020-04-27T16:32:48Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
title |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
spellingShingle |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta Almansa, Suziane Dias Inflação Educação Financeira Escolar Ambiente de Educação Financeira Escolar Projeto Escolar Inflation School Financial Education School Financial Education Environment School Project |
title_short |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
title_full |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
title_fullStr |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
title_full_unstemmed |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
title_sort |
Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta |
author |
Almansa, Suziane Dias |
author_facet |
Almansa, Suziane Dias Pistóia Mariani, Rita de Cássia |
author_role |
author |
author2 |
Pistóia Mariani, Rita de Cássia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almansa, Suziane Dias Pistóia Mariani, Rita de Cássia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inflação Educação Financeira Escolar Ambiente de Educação Financeira Escolar Projeto Escolar Inflation School Financial Education School Financial Education Environment School Project |
topic |
Inflação Educação Financeira Escolar Ambiente de Educação Financeira Escolar Projeto Escolar Inflation School Financial Education School Financial Education Environment School Project |
description |
Abstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611 10.34019/2594-4673.2019.v3.29611 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2019.v3.29611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611/20437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 3 n. 2 (2019): Julho-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117614718976 |