Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almansa, Suziane Dias
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pistóia Mariani, Rita de Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611
Resumo: Abstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment.
id UFJF-6_9e2976f6a16f1d0e53d40d7da474c918
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/29611
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma propostaInflaçãoEducação Financeira EscolarAmbiente de Educação Financeira EscolarProjeto EscolarInflationSchool Financial EducationSchool Financial Education EnvironmentSchool ProjectAbstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment.Este artigo objetiva apresentar e analisar uma tarefa que enfatiza a ideia de inflação de custo em um ambiente de educação financeira escolar. A tarefa enfatizou a variação do custo de combustíveis e foi dinamizada no horário regular das aulas da disciplina de Matemática com nove alunos do 9º ano do Ensino Fundamental que participavam do Projeto Escolar “Vigilantes do Preço”. Sob a perspectiva da abordagem qualitativa os protocolos gerados pelas dez questões da tarefa foram apreciados a partir dos princípios da análise de conteúdo a fim de identificar entendimentos matemáticos e não-matemáticos. Dentre os resultados matemáticos observaram-se indícios sobre custo médio, tratamento da informação e índice de inflação. Além disso, constatou-se a consciência financeira dos alunos a partir dos entendimentos de tomada de decisão diante de um processo inflacionário apresentados no discorrer das questões como resultado não-matemáticos da abordagem realizada num Ambiente de Educação Financeira.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2961110.34019/2594-4673.2019.v3.29611Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 3 n. 2 (2019): Julho-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611/20437Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessAlmansa, Suziane DiasPistóia Mariani, Rita de Cássia 2020-04-27T16:32:48Zoai:periodicos.ufjf.br:article/29611Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2020-04-27T16:32:48Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
title Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
spellingShingle Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
Almansa, Suziane Dias
Inflação
Educação Financeira Escolar
Ambiente de Educação Financeira Escolar
Projeto Escolar
Inflation
School Financial Education
School Financial Education Environment
School Project
title_short Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
title_full Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
title_fullStr Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
title_full_unstemmed Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
title_sort Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
author Almansa, Suziane Dias
author_facet Almansa, Suziane Dias
Pistóia Mariani, Rita de Cássia
author_role author
author2 Pistóia Mariani, Rita de Cássia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almansa, Suziane Dias
Pistóia Mariani, Rita de Cássia
dc.subject.por.fl_str_mv Inflação
Educação Financeira Escolar
Ambiente de Educação Financeira Escolar
Projeto Escolar
Inflation
School Financial Education
School Financial Education Environment
School Project
topic Inflação
Educação Financeira Escolar
Ambiente de Educação Financeira Escolar
Projeto Escolar
Inflation
School Financial Education
School Financial Education Environment
School Project
description Abstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611
10.34019/2594-4673.2019.v3.29611
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2019.v3.29611
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29611/20437
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 3 n. 2 (2019): Julho-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117614718976