Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540 |
Resumo: | To identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action. |
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Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work Interlocuções entre a clínica da atividade e o interacionismo sociodiscursivo na interpretação do trabalho docenteInstrução ao sósiaClínica da atividadeInteracionismo sociodiscursivoInstruction to the doubleClinic of activitySociodiscursive interactionismTo identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action.Para identificar dimensões do trabalho presentes na atividade e ação do professor e assim participarmos do debate sobre o trabalho docente no contexto contemporâneo, o objetivo do texto é o de apresentar reflexões e possibilidades relacionadas à utilização da metodologia de Instrução ao Sósia (IaS) no contexto da profissão docente. A partir da adaptação daquele dispositivo de análise das práticas proveniente das ciências do trabalho (CLOT, 2007, 2010), realizamos uma aplicação dessa metodologia junto a uma professora de Língua Portuguesa em escola pública do interior do Estado de Mato Grosso do Sul com vistas a mediar o processo pelo qual ela dá inteligibilidade às características do seu trabalho no âmbito escolar. Pela técnica da instrução ao sósia buscamos identificar as regras de conduta que ela atribui a si e ao coletivo de trabalho, seus parâmetros contextuais, seu modo de organização, assim como mapear características do curso do agir e a emergência de gestos profissionais. Primeiramente foram abordados aspectos da infraestrutura textual (BRONCKART, 2008), tais como o contexto de produção e suas sequências temáticas. A partir da análise dos segmentos temáticos identificados no texto, foi possível sintetizar uma agenda de macropreocupações (NASCIMENTO, 2014) presentes no curso do agir da professora. Dentre as macropreocupações identificadas, a macropreocupação de pilotagem, trouxe à tona aspectos importantes não apenas sobre o objeto de análise em si, mas também do ato da IaS.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3154010.34019/2237-9444.2020.v10.31540Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1229-12462237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540/22039Barbosa, Ana CarlaNascimento, Elvira Lopes info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-01T03:32:37Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31540Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.821547Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
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