The restitution as a central process in the context assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014 |
Resumo: | The purpose of this paper is to discuss the challenges and potentialities of “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in a negotiate, participatory, and formative logic; in the antinomy to the ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing democratic participation, emancipation and the strengthening of teaching professionalism. |
id |
UFJF-7_81512be47e62e5fb2720c025e266dfac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/32014 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The restitution as a central process in the context assessmentA restituição como processo central na avaliação de contextoAvaliação formativaRestituiçãoAvaliação de contextoParticipaçãoContext Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood EducationThe purpose of this paper is to discuss the challenges and potentialities of “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in a negotiate, participatory, and formative logic; in the antinomy to the ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing democratic participation, emancipation and the strengthening of teaching professionalism.A intenção do presente artigo é discutir os desafios e potencialidades da “restituição” a partir da abordagem avaliativa de contexto. Nesta abordagem avaliativa, restituir implica uma função específica do formador, que também atua como avaliador externo e constitui-se uma etapa do processo. Entende-se a restituição numa lógica negocial, participativa, formativa; na antinomia à lógica excludente e classificatória, muitas vezes associada à escola e à avaliação, potencializando a participação democrática, a emancipação e o fortalecimento da profissionalidade docente.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201410.34019/2237-9444.2020.v10.32014Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 961 - 9772237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014/21224Copyright (c) 2020 Catarina Moroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoro, Catarina2020-11-19T22:09:38Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32014Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:34.843207Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The restitution as a central process in the context assessment A restituição como processo central na avaliação de contexto |
title |
The restitution as a central process in the context assessment |
spellingShingle |
The restitution as a central process in the context assessment Moro, Catarina Avaliação formativa Restituição Avaliação de contexto Participação Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education |
title_short |
The restitution as a central process in the context assessment |
title_full |
The restitution as a central process in the context assessment |
title_fullStr |
The restitution as a central process in the context assessment |
title_full_unstemmed |
The restitution as a central process in the context assessment |
title_sort |
The restitution as a central process in the context assessment |
author |
Moro, Catarina |
author_facet |
Moro, Catarina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moro, Catarina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação formativa Restituição Avaliação de contexto Participação Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education |
topic |
Avaliação formativa Restituição Avaliação de contexto Participação Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education |
description |
The purpose of this paper is to discuss the challenges and potentialities of “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in a negotiate, participatory, and formative logic; in the antinomy to the ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing democratic participation, emancipation and the strengthening of teaching professionalism. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014 10.34019/2237-9444.2020.v10.32014 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2020.v10.32014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014/21224 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Catarina Moro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Catarina Moro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 961 - 977 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054124009717760 |