The restitution as a central process in the context assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moro, Catarina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014
Resumo: The  purpose  of  this  paper  is  to  discuss  the  challenges  and  potentialities  of  “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in  a  negotiate,  participatory,  and  formative  logic;  in  the  antinomy  to  the  ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing  democratic  participation,  emancipation  and  the  strengthening  of  teaching professionalism.
id UFJF-7_81512be47e62e5fb2720c025e266dfac
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32014
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The restitution as a central process in the context assessmentA restituição como processo central na avaliação de contextoAvaliação formativaRestituiçãoAvaliação de contextoParticipaçãoContext Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood EducationThe  purpose  of  this  paper  is  to  discuss  the  challenges  and  potentialities  of  “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in  a  negotiate,  participatory,  and  formative  logic;  in  the  antinomy  to  the  ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing  democratic  participation,  emancipation  and  the  strengthening  of  teaching professionalism.A intenção do presente artigo é discutir os desafios e potencialidades da “restituição” a partir da abordagem avaliativa de contexto. Nesta abordagem avaliativa, restituir implica uma função específica do formador, que também atua como avaliador externo e constitui-se uma etapa do processo. Entende-se a restituição numa lógica negocial, participativa, formativa; na antinomia à lógica excludente e classificatória, muitas vezes associada à escola e à avaliação, potencializando a participação democrática, a emancipação e o fortalecimento da profissionalidade docente.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201410.34019/2237-9444.2020.v10.32014Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 961 - 9772237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014/21224Copyright (c) 2020 Catarina Moroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoro, Catarina2020-11-19T22:09:38Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32014Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:34.843207Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv The restitution as a central process in the context assessment
A restituição como processo central na avaliação de contexto
title The restitution as a central process in the context assessment
spellingShingle The restitution as a central process in the context assessment
Moro, Catarina
Avaliação formativa
Restituição
Avaliação de contexto
Participação
Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education
title_short The restitution as a central process in the context assessment
title_full The restitution as a central process in the context assessment
title_fullStr The restitution as a central process in the context assessment
title_full_unstemmed The restitution as a central process in the context assessment
title_sort The restitution as a central process in the context assessment
author Moro, Catarina
author_facet Moro, Catarina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moro, Catarina
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação formativa
Restituição
Avaliação de contexto
Participação
Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education
topic Avaliação formativa
Restituição
Avaliação de contexto
Participação
Context Evaluation; Restitution; Formative evaluation; Participation; Childhood Education
description The  purpose  of  this  paper  is  to  discuss  the  challenges  and  potentialities  of  “restitution” from the context evaluative approach. In this evaluative approach, to restitute implies a specific function of the trainer, who also acts as an exter-nal evaluator and constitutes a stage in the process. Restitution is understood in  a  negotiate,  participatory,  and  formative  logic;  in  the  antinomy  to  the  ex-clusionary and classifying logic often associated with school and assessment; enhancing  democratic  participation,  emancipation  and  the  strengthening  of  teaching professionalism.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014
10.34019/2237-9444.2020.v10.32014
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32014/21224
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Catarina Moro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Catarina Moro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 961 - 977
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124009717760