Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493 |
Resumo: | This paper discusses the ties between literacy, construction of scientific knowledge and art, having as its starting point the manga and anime Dr. Stone. In the Japanese narrative, a group of people, petrified in our current historical moment wakes up in the year 5738, inhabiting a planet Earth deprived of technologies and modern scientific resources. In our study, we will detail the development of the narrative, analysing it from the theoretical perspective of literacy studies (SOARES, 1998, 2014), of scientific literacy (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) as well as its connections to art and interpersonal relations (KAHN & ZEIDLER, 2016). The four main scientific experiments conducted in the first narrative arc allows us to discuss how the manga explores the artistic elements and the linguistic and social connections between the characters as indissociable elements in the construction of scientific knowledge. |
id |
UFJF-7_a30e246ccf4f16c4e9dccc7b72c318a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/36493 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and artDr. Stone: las conexiones indisociables entre alfabetización, conocimiento científico y arteDr. Stone: a indissociabilidade entre letramentos, conhecimento científico e arteLetramentoLetramento científicolinguagensartemangáalfabetización científicaalfabetizaciónidiomas;Artemangáliteracyscientific literacyJapanese mangalanguagesartThis paper discusses the ties between literacy, construction of scientific knowledge and art, having as its starting point the manga and anime Dr. Stone. In the Japanese narrative, a group of people, petrified in our current historical moment wakes up in the year 5738, inhabiting a planet Earth deprived of technologies and modern scientific resources. In our study, we will detail the development of the narrative, analysing it from the theoretical perspective of literacy studies (SOARES, 1998, 2014), of scientific literacy (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) as well as its connections to art and interpersonal relations (KAHN & ZEIDLER, 2016). The four main scientific experiments conducted in the first narrative arc allows us to discuss how the manga explores the artistic elements and the linguistic and social connections between the characters as indissociable elements in the construction of scientific knowledge. Este artículo lleva a cabo una discusión sobre los vínculos entre la alfabetización, la construcción del conocimiento científico y el arte, basado en el manga y el anime del Dr. Stone. En la obra japonesa, un grupo de personas, petrificadas en el momento actual, despierta en el año 5738, volviendo a habitar un planeta Tierra desprovisto de tecnologías modernas o recursos científicos. En nuestro estudio presentaremos el desarrollo de la narrativa, analizándola desde supuestos teóricos en el campo de la alfabetización (SOARES, 1998, 2014), la alfabetización científica (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) y sus relaciones con el arte y las relaciones interpersonales. (KAHN y ZEIDLER, 2016). La discusión de los cuatro grandes experimentos llevados a cabo en el primer arco narrativo de la obra permite problematizar cómo el manga explora los elementos artísticos y las conexiones lingüístico-sociales entre los personajes como elementos inseparables en la construcción del conocimiento científico.O presente artigo conduz uma discussão acerca dos enlaces entre letramento, construção de conhecimento científico e arte, a partir do mangá e anime Dr. Stone. Na obra japonesa, um grupo de pessoas, petrificadas no momento atual, desperta no ano 5738, voltando a habitar uma nova realidade do planeta Terra, desprovida de tecnologias ou recursos científicos modernos. Em nosso estudo, apresentaremos o desenvolvimento da narrativa, analisando-a a partir de pressupostos teóricos do campo do letramento (SOARES, 1998, 2014), do letramento científico (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) e de suas relações com a arte e as relações interpessoais (KAHN e ZEIDLER, 2016). A discussão dos quatro grandes experimentos realizados no primeiro arco narrativo da obra nos permite problematizar como o mangá explora os elementos artísticos e as conexões linguístico-sociais entre os personagens como elementos indissociáveis da construção de conhecimento científico. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-12, e364932237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493/26167Copyright (c) 2023 Carolina Alves Magaldi; Lucas Alves Mendeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagaldi, Carolina AlvesMendes, Lucas Alves2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36493Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art Dr. Stone: las conexiones indisociables entre alfabetización, conocimiento científico y arte Dr. Stone: a indissociabilidade entre letramentos, conhecimento científico e arte |
title |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
spellingShingle |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art Magaldi, Carolina Alves Letramento Letramento científico linguagens arte mangá alfabetización científica alfabetización idiomas; Arte mangá literacy scientific literacy Japanese manga languages art |
title_short |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
title_full |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
title_fullStr |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
title_full_unstemmed |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
title_sort |
Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art |
author |
Magaldi, Carolina Alves |
author_facet |
Magaldi, Carolina Alves Mendes, Lucas Alves |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Lucas Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magaldi, Carolina Alves Mendes, Lucas Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Letramento científico linguagens arte mangá alfabetización científica alfabetización idiomas; Arte mangá literacy scientific literacy Japanese manga languages art |
topic |
Letramento Letramento científico linguagens arte mangá alfabetización científica alfabetización idiomas; Arte mangá literacy scientific literacy Japanese manga languages art |
description |
This paper discusses the ties between literacy, construction of scientific knowledge and art, having as its starting point the manga and anime Dr. Stone. In the Japanese narrative, a group of people, petrified in our current historical moment wakes up in the year 5738, inhabiting a planet Earth deprived of technologies and modern scientific resources. In our study, we will detail the development of the narrative, analysing it from the theoretical perspective of literacy studies (SOARES, 1998, 2014), of scientific literacy (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) as well as its connections to art and interpersonal relations (KAHN & ZEIDLER, 2016). The four main scientific experiments conducted in the first narrative arc allows us to discuss how the manga explores the artistic elements and the linguistic and social connections between the characters as indissociable elements in the construction of scientific knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36493/26167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carolina Alves Magaldi; Lucas Alves Mendes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carolina Alves Magaldi; Lucas Alves Mendes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-12, e36493 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122968481792 |