Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618 |
Resumo: | This article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children. In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production. |
id |
UFJF-7_d5f692e18aca5f5883b67ae18739e523 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/31618 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comicsPotenciar la construcción del conocimiento en el aula: la enseñanza de la geografía a través del cómicPotencializando a construção de conhecimentos em sala de aula: o ensino de geografia por meio de história em quadrinhosHistória em quadrinhosGeografiaEnsino e aprendizagemComicsGeographyTeaching and learningCómicsGeografíaEnseñanza y aprendizajeThis article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children. In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production.El presente artículo presenta reflexiones sobre la necesidad de abordar los conceptos geográficos de forma significativa a la hora de promover la enseñanza a los niños. En este sentido, el objetivo principal de esta investigación fue reflexionar sobre las aportaciones al aprendizaje de los niños al abordar los conceptos geográficos vinculados a los Cómics. Por ello, en esta investigación de carácter eminentemente cualitativo, se apoyó en los preceptos de la investigación colaborativa y la investigación-acción. Los datos de la investigación evidenciaron que los Cómics elegidos y trabajados permitieron el aprendizaje significativo de los hechos y fenómenos geográficos por parte de los niños, representando una estrategia facilitadora para el abordaje de conceptos geográficos que forman parte de las relaciones cotidianas de los alumnos, demostrando sus aportes para el proceso de enseñanza, aprendizaje y producción de conocimiento.O presente artigo apresenta reflexões a respeito da necessidade de abordar os conceitos geográficos de forma significativa ao promover os ensinamentos para crianças. Nesse sentido, o objetivo principal desta investigação consistiu em refletir sobre as contribuições para a aprendizagem de crianças ao se abordar os conceitos geográficos vinculados as Histórias em Quadrinhos. Para tal, nessa pesquisa de cunho eminentemente qualitativo, apoiou-se nos preceitos da pesquisa colaborativa e da pesquisa-ação. Os dados da investigação evidenciaram que as Histórias em Quadrinhos escolhidas e trabalhadas possibilitaram a aprendizagem significativa dos fatos e fenômenos geográficos pelas crianças, representando uma estratégia facilitadora para abordar conceitos geográficos que fazem parte das relações cotidianas dos alunos, demonstrando suas contribuições para o processo de ensino, de aprendizagem e de produção de conhecimento.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3161810.34019/2237-9444.2021.v11.31618Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-12, e316182237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618/22126Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Priscila Daniele dePaulo, Jacks Richard de2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31618Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:29.615969Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics Potenciar la construcción del conocimiento en el aula: la enseñanza de la geografía a través del cómic Potencializando a construção de conhecimentos em sala de aula: o ensino de geografia por meio de história em quadrinhos |
title |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
spellingShingle |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics Oliveira, Priscila Daniele de História em quadrinhos Geografia Ensino e aprendizagem Comics Geography Teaching and learning Cómics Geografía Enseñanza y aprendizaje |
title_short |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
title_full |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
title_fullStr |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
title_full_unstemmed |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
title_sort |
Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics |
author |
Oliveira, Priscila Daniele de |
author_facet |
Oliveira, Priscila Daniele de Paulo, Jacks Richard de |
author_role |
author |
author2 |
Paulo, Jacks Richard de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Priscila Daniele de Paulo, Jacks Richard de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História em quadrinhos Geografia Ensino e aprendizagem Comics Geography Teaching and learning Cómics Geografía Enseñanza y aprendizaje |
topic |
História em quadrinhos Geografia Ensino e aprendizagem Comics Geography Teaching and learning Cómics Geografía Enseñanza y aprendizaje |
description |
This article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children. In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618 10.34019/2237-9444.2021.v11.31618 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2021.v11.31618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618/22126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-12, e31618 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054123369037824 |