Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Priscila Daniele de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Paulo, Jacks Richard de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618
Resumo: This article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children.  In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production.
id UFJF-7_d5f692e18aca5f5883b67ae18739e523
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31618
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comicsPotenciar la construcción del conocimiento en el aula: la enseñanza de la geografía a través del cómicPotencializando a construção de conhecimentos em sala de aula: o ensino de geografia por meio de história em quadrinhosHistória em quadrinhosGeografiaEnsino e aprendizagemComicsGeographyTeaching and learningCómicsGeografíaEnseñanza y aprendizajeThis article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children.  In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production.El presente artículo presenta reflexiones sobre la necesidad de abordar los conceptos geográficos de forma significativa a la hora de promover la enseñanza a los niños.  En este sentido, el objetivo principal de esta investigación fue reflexionar sobre las aportaciones al aprendizaje de los niños al abordar los conceptos geográficos vinculados a los Cómics. Por ello, en esta investigación de carácter eminentemente cualitativo, se apoyó en los preceptos de la investigación colaborativa y la investigación-acción. Los datos de la investigación evidenciaron que los Cómics elegidos y trabajados permitieron el aprendizaje significativo de los hechos y fenómenos geográficos por parte de los niños, representando una estrategia facilitadora para el abordaje de conceptos geográficos que forman parte de las relaciones cotidianas de los alumnos, demostrando sus aportes para el proceso de enseñanza, aprendizaje y producción de conocimiento.O presente artigo apresenta reflexões a respeito da necessidade de abordar os conceitos geográficos de forma significativa ao promover os ensinamentos para crianças.  Nesse sentido, o objetivo principal desta investigação consistiu em refletir sobre as contribuições para a aprendizagem de crianças ao se abordar os conceitos geográficos vinculados as Histórias em Quadrinhos. Para tal, nessa pesquisa de cunho eminentemente qualitativo, apoiou-se nos preceitos da pesquisa colaborativa e da pesquisa-ação. Os dados da investigação evidenciaram que as Histórias em Quadrinhos escolhidas e trabalhadas possibilitaram a aprendizagem significativa dos fatos e fenômenos geográficos pelas crianças, representando uma estratégia facilitadora para abordar conceitos geográficos que fazem parte das relações cotidianas dos alunos, demonstrando suas contribuições para o processo de ensino, de aprendizagem e de produção de conhecimento.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3161810.34019/2237-9444.2021.v11.31618Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-12, e316182237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618/22126Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Priscila Daniele dePaulo, Jacks Richard de2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31618Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:29.615969Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
Potenciar la construcción del conocimiento en el aula: la enseñanza de la geografía a través del cómic
Potencializando a construção de conhecimentos em sala de aula: o ensino de geografia por meio de história em quadrinhos
title Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
spellingShingle Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
Oliveira, Priscila Daniele de
História em quadrinhos
Geografia
Ensino e aprendizagem
Comics
Geography
Teaching and learning
Cómics
Geografía
Enseñanza y aprendizaje
title_short Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
title_full Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
title_fullStr Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
title_full_unstemmed Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
title_sort Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics
author Oliveira, Priscila Daniele de
author_facet Oliveira, Priscila Daniele de
Paulo, Jacks Richard de
author_role author
author2 Paulo, Jacks Richard de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Priscila Daniele de
Paulo, Jacks Richard de
dc.subject.por.fl_str_mv História em quadrinhos
Geografia
Ensino e aprendizagem
Comics
Geography
Teaching and learning
Cómics
Geografía
Enseñanza y aprendizaje
topic História em quadrinhos
Geografia
Ensino e aprendizagem
Comics
Geography
Teaching and learning
Cómics
Geografía
Enseñanza y aprendizaje
description This article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children.  In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618
10.34019/2237-9444.2021.v11.31618
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2021.v11.31618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31618/22126
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-12, e31618
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123369037824