Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva da Costa, Karoline Louise, Menezes de Paiva, Marlúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/624
Resumo: The work consists of reading notes of the book Como se faz a thesis em Ciências Humanas, by Umberto Eco. The book studied is a translation by Ana Falcão and Luís Leitão, 14th Edition, in São Paulo, by publisher Perspectiva, in 2007. The question that guided the study was: How should we proceed in order to write a doctoral thesis? With this, the objective is to analyze the book, in order to present the lessons explained by the author, with regard to the construction of the thesis in the area of ​​Human Sciences. Regarding the methodology adopted, it follows the propositions of a qualitative approach and highlights the preparation of reading notes that emerged from the discussions and interpretations occasioned by the analysis of the work. As a result, we infer that, although the book was published in 1980, it presents guidelines that are still in force, in the context of writing a doctoral thesis, since the beginning/guiding thread of this academic production occurs through the formulation of a asks a finite number of moves. Thus, the most obvious lesson is that the researcher must be enchanted by the thesis, so that its primary construction can branch into secondary sources, for new later productions, such as articles and books.
id UFLA-6_20cb2857a6358278dea25b43523446c7
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/624
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present researchContribuciones de Umberto Eco a la elaboración de una tesis en ciencias humanas: lecciones sobre la investigación actualContribuições de Umberto Eco para a tessitura de uma tese em ciências humanas: lições sobre a pesquisa na atualidadeNotas de leitura; Escrita da tese; Ciências humanas; Pesquisa acadêmica.The work consists of reading notes of the book Como se faz a thesis em Ciências Humanas, by Umberto Eco. The book studied is a translation by Ana Falcão and Luís Leitão, 14th Edition, in São Paulo, by publisher Perspectiva, in 2007. The question that guided the study was: How should we proceed in order to write a doctoral thesis? With this, the objective is to analyze the book, in order to present the lessons explained by the author, with regard to the construction of the thesis in the area of ​​Human Sciences. Regarding the methodology adopted, it follows the propositions of a qualitative approach and highlights the preparation of reading notes that emerged from the discussions and interpretations occasioned by the analysis of the work. As a result, we infer that, although the book was published in 1980, it presents guidelines that are still in force, in the context of writing a doctoral thesis, since the beginning/guiding thread of this academic production occurs through the formulation of a asks a finite number of moves. Thus, the most obvious lesson is that the researcher must be enchanted by the thesis, so that its primary construction can branch into secondary sources, for new later productions, such as articles and books.El trabajo consiste en notas de lectura del libro Como se faz a thesis em Ciências Humanas, de Umberto Eco. El libro estudiado es una traducción de Ana Falcão y Luís Leitão, 14ª Edición, en São Paulo, por la editorial Perspectiva, en 2007. La pregunta que guió el estudio fue: ¿Cómo debemos proceder para escribir una tesis doctoral? Con esto, el objetivo es analizar el libro, con el fin de presentar las lecciones explicadas por el autor, en lo que se refiere a la construcción de la tesis en el área de Ciencias Humanas. En cuanto a la metodología adoptada, sigue las proposiciones de un enfoque cualitativo y destaca la elaboración de notas de lectura que surgieron de las discusiones e interpretaciones ocasionadas por el análisis de la obra. Como resultado, inferimos que, si bien el libro fue publicado en 1980, presenta lineamientos que aún se encuentran vigentes, en el contexto de la redacción de una tesis doctoral, ya que el inicio/hilo conductor de esta producción académica se da a través de la formulación de un pide un número finito de movimientos. Así, la lección más obvia es que el investigador debe quedar encantado con la tesis, para que su construcción primaria pueda ramificarse en fuentes secundarias, para nuevas producciones posteriores, como artículos y libros.O trabalho se constitui em notas de leitura da obra Como se faz uma tese em ciências humanas, de autoria de Umberto Eco. O livro estudado é uma tradução de Ana Falcão e Luís Leitão, 14ª Edição, em São Paulo, pela editora Perspectiva, no ano de 2007. A questão que norteou o estudo foi: Como devemos proceder a fim de escrevermos uma tese de doutoramento? Com isso, objetiva-se analisar o livro, a fim de apresentarmos as lições explicitadas pelo autor, no que se refere à construção da tese na área de Ciências Humanas. No tocante à metodologia adotada, segue as proposições de uma abordagem qualitativa e destaca-se a elaboração de notas de leitura que emergiram das discussões e interpretações ensejadas pela análise da obra. Como resultados, depreendemos que apesar do livro ter sido publicado em 1980, apresenta orientações ainda em vigor, no âmbito da escrita de uma tese de doutorado, uma vez que o início/fio condutor dessa produção acadêmica, se dá por meio da formulação de uma pergunta a um número finito de movimentos. Assim, a lição mais evidente, é a de que o pesquisador deve se encantar pela tese, de modo que a sua construção primária, possa se ramificar em fontes secundárias, para novas produções posteriores, a exemplo de artigos e livros.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/62410.30905/rde.v7i1.624Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6242526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/624/452Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira de Oliveira Fernandes, AleksandraSilva da Costa, Karoline Louise Menezes de Paiva, Marlúcia2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/624Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
Contribuciones de Umberto Eco a la elaboración de una tesis en ciencias humanas: lecciones sobre la investigación actual
Contribuições de Umberto Eco para a tessitura de uma tese em ciências humanas: lições sobre a pesquisa na atualidade
title Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
spellingShingle Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Notas de leitura; Escrita da tese; Ciências humanas; Pesquisa acadêmica.
title_short Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
title_full Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
title_fullStr Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
title_full_unstemmed Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
title_sort Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
author Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
author_facet Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Silva da Costa, Karoline Louise
Menezes de Paiva, Marlúcia
author_role author
author2 Silva da Costa, Karoline Louise
Menezes de Paiva, Marlúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Silva da Costa, Karoline Louise
Menezes de Paiva, Marlúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Notas de leitura; Escrita da tese; Ciências humanas; Pesquisa acadêmica.
topic Notas de leitura; Escrita da tese; Ciências humanas; Pesquisa acadêmica.
description The work consists of reading notes of the book Como se faz a thesis em Ciências Humanas, by Umberto Eco. The book studied is a translation by Ana Falcão and Luís Leitão, 14th Edition, in São Paulo, by publisher Perspectiva, in 2007. The question that guided the study was: How should we proceed in order to write a doctoral thesis? With this, the objective is to analyze the book, in order to present the lessons explained by the author, with regard to the construction of the thesis in the area of ​​Human Sciences. Regarding the methodology adopted, it follows the propositions of a qualitative approach and highlights the preparation of reading notes that emerged from the discussions and interpretations occasioned by the analysis of the work. As a result, we infer that, although the book was published in 1980, it presents guidelines that are still in force, in the context of writing a doctoral thesis, since the beginning/guiding thread of this academic production occurs through the formulation of a asks a finite number of moves. Thus, the most obvious lesson is that the researcher must be enchanted by the thesis, so that its primary construction can branch into secondary sources, for new later productions, such as articles and books.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/624
10.30905/rde.v7i1.624
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/624
identifier_str_mv 10.30905/rde.v7i1.624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/624/452
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624
Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624
Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624
Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-624
2526-849X
10.30905/rde.v7i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375587549184