The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Vanderlei
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Jossuí Basílio Mendonça Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/809
Resumo: This article aims to reflect on the formative and humanizing function of literature, specifically the poetry of Adélia Prado. Based on the assumption of the humanizing power of poetry, it is up to us to show the possibility of a conception of training that goes beyond the purely epistemological dimension concerned with meeting the demands of science and technology, that is, we try to pay attention to a path that does not its sole focus is to substantiate pragmatic knowledge. Based on this observation, we affirm the need for a training of the sensitive capable of touching the human being through literary art, taking him to the art of contemplating the minimum things that are sources of joy and imbue life with meaning.
id UFLA-6_616977c9c3c8c6fc64240afa3282aa14
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/809
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things El poder humanizador de la poesía de Adélia Prado: el arte de contemplar las cosas más pequeñasO poder humanizador da poesia de Adélia Prado: a arte da contemplação das coisas mínimasFormaçãoSensibilidadePoesiaAdélia PadroThis article aims to reflect on the formative and humanizing function of literature, specifically the poetry of Adélia Prado. Based on the assumption of the humanizing power of poetry, it is up to us to show the possibility of a conception of training that goes beyond the purely epistemological dimension concerned with meeting the demands of science and technology, that is, we try to pay attention to a path that does not its sole focus is to substantiate pragmatic knowledge. Based on this observation, we affirm the need for a training of the sensitive capable of touching the human being through literary art, taking him to the art of contemplating the minimum things that are sources of joy and imbue life with meaning.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la función formativa y humanizadora de la literatura, específicamente la poesía de Adélia Prado. Partiendo de la asunción del poder humanizador de la poesía, nos corresponde mostrar las posibilidades de una concepción de la formación que vaya más allá de la dimensión puramente epistemológica preocupada por atender las demandas de la ciencia y la tecnología, es decir, que busquemos luchar contra ellas. por un camino que no tiene el conocimiento pragmático como único eje fundamental. A partir de esta observación, afirmamos la necesidad de un entrenamiento sensorial capaz de tocar al ser humano a través del arte literario, elevando el arte de la contemplación de las cosas más pequeñas que son fuente de alegría y dan sentido a la vida.O presente artigo objetiva refletir sobre a função formativa e humanizadora da literatura, especificamente da poesia de Adélia Prado. Partindo do pressuposto do poder humanizador da poesia, cabe-nos mostrar as possibilidades de uma concepção de formação que ultrapasse a dimensão, puramente, epistemológica preocupada em atender às exigências da ciência e da tecnologia, ou seja, procuramos nos atentar para um caminho que não tem como único foco fundamentar o conhecimento pragmático. Com base nessa constatação, afirmamos a necessidade de uma formação do sensível capaz de tocar o ser humano por meio da arte literária, levando-o à arte da contemplação das coisas mínimas que são fontes de alegria e impregnam de sentido a vida.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/80910.30905/rde.v7i1.809Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-8092526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/809/518Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, VanderleiJossuí Basílio Mendonça Maia2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/809Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
El poder humanizador de la poesía de Adélia Prado: el arte de contemplar las cosas más pequeñas
O poder humanizador da poesia de Adélia Prado: a arte da contemplação das coisas mínimas
title The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
spellingShingle The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
Barbosa, Vanderlei
Formação
Sensibilidade
Poesia
Adélia Padro
title_short The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
title_full The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
title_fullStr The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
title_full_unstemmed The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
title_sort The humanizing power of Adélia Prado poetry: the art of contemplating minimum things
author Barbosa, Vanderlei
author_facet Barbosa, Vanderlei
Jossuí Basílio Mendonça Maia
author_role author
author2 Jossuí Basílio Mendonça Maia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Vanderlei
Jossuí Basílio Mendonça Maia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Sensibilidade
Poesia
Adélia Padro
topic Formação
Sensibilidade
Poesia
Adélia Padro
description This article aims to reflect on the formative and humanizing function of literature, specifically the poetry of Adélia Prado. Based on the assumption of the humanizing power of poetry, it is up to us to show the possibility of a conception of training that goes beyond the purely epistemological dimension concerned with meeting the demands of science and technology, that is, we try to pay attention to a path that does not its sole focus is to substantiate pragmatic knowledge. Based on this observation, we affirm the need for a training of the sensitive capable of touching the human being through literary art, taking him to the art of contemplating the minimum things that are sources of joy and imbue life with meaning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/809
10.30905/rde.v7i1.809
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/809
identifier_str_mv 10.30905/rde.v7i1.809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/809/518
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809
Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809
Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809
Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-809
2526-849X
10.30905/rde.v7i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375763709952