Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leandro, Everaldo Gomes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sousa, Maria do Carmo de, Andrade, José Antônio Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48051
Resumo: The purpose of this article is to present the role of a group of studies and research has assumed in the making-meaning process of its subject-participants concerning the organization of mathematics teaching in the logical-historical perspective. The investigation is qualitative and constituted a case study based on the cultural-historical theory. The results revealed that the constitution of collective spaces for discussion on the organization of the Mathematics teaching contributes both to overcome the individual competence of the subjects and to think about teachers' and future teachers' education as a shared activity.
id UFLA_0018c55ad589eae274503c399e370045
oai_identifier_str oai:localhost:1/48051
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitosMathematics teaching organization: the role of the study group in the meaning of the subjectsOrganización de la enseñanza de la matemática: el papel del grupo de estudio en la significación de los sujetosEducação matemática histórico-culturalGrupos de estudosProcesso de significaçãoCultural-historical mathematics educationStudy groupsProcess of significationThe purpose of this article is to present the role of a group of studies and research has assumed in the making-meaning process of its subject-participants concerning the organization of mathematics teaching in the logical-historical perspective. The investigation is qualitative and constituted a case study based on the cultural-historical theory. The results revealed that the constitution of collective spaces for discussion on the organization of the Mathematics teaching contributes both to overcome the individual competence of the subjects and to think about teachers' and future teachers' education as a shared activity.O objetivo deste artigo é apresentar o papel que assumiu um grupo de estudos e pesquisas no processo de significação dos seus sujeitos-participantes no que diz respeito à organização do ensino de Matemática na perspectiva lógico-histórica. A investigação é qualitativa, e se constituiu em um estudo de caso fundamentado na teoria histórico-cultural. Os resultados revelaram que a constituição de espaços coletivos de discussão sobre a organização do ensino de Matemática contribui tanto para superar a competência individual dos sujeitos quanto para pensar a formação dos professores e futuros professores como uma atividade compartilhada.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP2021-09-03T19:38:37Z2021-09-03T19:38:37Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleLEANDRO, E. G.; SOUSA, M. do C. de; ANDRADE, J. A. A. Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 390-424, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p390-424.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48051Educação Matemática Pesquisareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLeandro, Everaldo GomesSousa, Maria do Carmo deAndrade, José Antônio Araujopor2023-05-26T19:37:53Zoai:localhost:1/48051Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:37:53Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
Mathematics teaching organization: the role of the study group in the meaning of the subjects
Organización de la enseñanza de la matemática: el papel del grupo de estudio en la significación de los sujetos
title Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
spellingShingle Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
Leandro, Everaldo Gomes
Educação matemática histórico-cultural
Grupos de estudos
Processo de significação
Cultural-historical mathematics education
Study groups
Process of signification
title_short Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
title_full Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
title_fullStr Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
title_full_unstemmed Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
title_sort Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos
author Leandro, Everaldo Gomes
author_facet Leandro, Everaldo Gomes
Sousa, Maria do Carmo de
Andrade, José Antônio Araujo
author_role author
author2 Sousa, Maria do Carmo de
Andrade, José Antônio Araujo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leandro, Everaldo Gomes
Sousa, Maria do Carmo de
Andrade, José Antônio Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática histórico-cultural
Grupos de estudos
Processo de significação
Cultural-historical mathematics education
Study groups
Process of signification
topic Educação matemática histórico-cultural
Grupos de estudos
Processo de significação
Cultural-historical mathematics education
Study groups
Process of signification
description The purpose of this article is to present the role of a group of studies and research has assumed in the making-meaning process of its subject-participants concerning the organization of mathematics teaching in the logical-historical perspective. The investigation is qualitative and constituted a case study based on the cultural-historical theory. The results revealed that the constitution of collective spaces for discussion on the organization of the Mathematics teaching contributes both to overcome the individual competence of the subjects and to think about teachers' and future teachers' education as a shared activity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08
2021-09-03T19:38:37Z
2021-09-03T19:38:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEANDRO, E. G.; SOUSA, M. do C. de; ANDRADE, J. A. A. Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 390-424, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p390-424.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48051
identifier_str_mv LEANDRO, E. G.; SOUSA, M. do C. de; ANDRADE, J. A. A. Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 390-424, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p390-424.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Pesquisa
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439121266507776