O processo de textualização em textos multissemióticos: análise do gênero esquete
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39681 |
Resumo: | This paper aims to analyze the textualization process in multissemiotic texts. In order to do that, we are going to start from Bronckart's theory which is developed in the scope of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and which deals with the perspective of textual architecture as an analytical dispositive. Thus we seek to analyze how the compositionality process is effective in texts that articulate verbal and nonverbal language. (imagery and in movement). Based on the work undertaken, it is verified that the mentioned perspective presents potential for a global analysis of the various dimensions that constitute multimodal / multisemiotic texts, allowing a study of the different resources which indicate meanings and guiding interpretations. |
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O processo de textualização em textos multissemióticos: análise do gênero esqueteThe textualization process in multissemiotic texts: analysis of the genre sketchEsquetesTextos multissemióticosInteracionismo sociodiscursivoSketchMultisemiotic textsSociodiscursive InteractionismThis paper aims to analyze the textualization process in multissemiotic texts. In order to do that, we are going to start from Bronckart's theory which is developed in the scope of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and which deals with the perspective of textual architecture as an analytical dispositive. Thus we seek to analyze how the compositionality process is effective in texts that articulate verbal and nonverbal language. (imagery and in movement). Based on the work undertaken, it is verified that the mentioned perspective presents potential for a global analysis of the various dimensions that constitute multimodal / multisemiotic texts, allowing a study of the different resources which indicate meanings and guiding interpretations.O presente artigo busca analisar o processo de textualização em textos multissemióticos. Para tal, adota-se a perspectiva da arquitetura textual como dispositivo analítico, proposta por Bronckart, desenvolvida no âmbito do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD). Assim, busca-se analisar como o processo de composicionalidade se efetiva em textos que articulam linguagem verbal e não verbal (imagética e em movimento). Com base no trabalho empreendido, constata-se que a perspectiva da arquitetura textual viabiliza uma análise global das várias dimensões constitutivas dos textos multimodais/ multissemió-ticos, permitindo um estudo dos diferentes recursos que indiciam sentidos e orientam interpretações.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-02T17:38:25Z2020-04-02T17:38:25Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; ALMEIDA, P. V.; DIAS, J. O processo de textualização em textos multissemióticos: análise do gênero esquete. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 3, p. 823-849, jul./set. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39681Domínios de Lingu@gemreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaAlmeida, Patricia VasconcelosDias, Jaciluzpor2023-05-08T13:08:46Zoai:localhost:1/39681Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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This paper aims to analyze the textualization process in multissemiotic texts. In order to do that, we are going to start from Bronckart's theory which is developed in the scope of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and which deals with the perspective of textual architecture as an analytical dispositive. Thus we seek to analyze how the compositionality process is effective in texts that articulate verbal and nonverbal language. (imagery and in movement). Based on the work undertaken, it is verified that the mentioned perspective presents potential for a global analysis of the various dimensions that constitute multimodal / multisemiotic texts, allowing a study of the different resources which indicate meanings and guiding interpretations. |
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