Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749 |
Resumo: | The current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature. |
id |
UFLA_0e65a10787261d837e6620708695a242 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/29749 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superiorEnsino de administraçãoManagement educationAcademic formationThe current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature.O atual ambiente de negócios tem exigido profissionais qualificados capazes de redefinir e estruturar problemas, encontrar soluções inovadoras, assumir posturas éticas, dentre outras competências. Assim sendo, o objetivo deste estudo é identificar, na percepção de alunos do curso de Bacharelado em Administração, em que medida as Instituições de Ensino Superior têm desenvolvido um conjunto específico de competências administrativas necessárias à formação do Administrador, tendo como base importantes referências identificadas na literatura. Como procedimento metodológico foi realizada uma pesquisa quantitativa por meio de técnicas estatísticas descritivas e multivariada, com o propósito de avaliar o ensino em subgrupos de competências. Dentre os principais resultados, percebe-se que o conjunto de competências mais desenvolvidas tem sido as “competências de gestão”, apesar de identificar níveis modestos sobre o desenvolvimento das mesmas. Entre as competências menos desenvolvidas, destaca-se o conjunto das “competências tecnológicas”, indicando baixos níveis de desenvolvimento de competências relacionadas à utilização de tecnologias em processos de gerenciamento e compartilhamento de conhecimentos. Conclui-se que as instituições de ensino superior pesquisadas não têm desenvolvido, satisfatoriamente, as competências exigidas na formação do Administrador, surgindo a necessidade de novas discussões sobre processos de ensino-aprendizagem centrados no desenvolvimento das competências administrativas identificadas na literaturaUniversidade Federal de Santa Catarina2018-07-25T18:28:36Z2018-07-25T18:28:36Z2017-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749Revista GUALreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Donizeti Leandro deFerrugini, LílianZambalde, André Luizpor2023-05-03T13:04:27Zoai:localhost:1/29749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:04:27Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
title |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
spellingShingle |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior Souza, Donizeti Leandro de Ensino de administração Management education Academic formation |
title_short |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
title_full |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
title_fullStr |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
title_full_unstemmed |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
title_sort |
Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior |
author |
Souza, Donizeti Leandro de |
author_facet |
Souza, Donizeti Leandro de Ferrugini, Lílian Zambalde, André Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Ferrugini, Lílian Zambalde, André Luiz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Donizeti Leandro de Ferrugini, Lílian Zambalde, André Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de administração Management education Academic formation |
topic |
Ensino de administração Management education Academic formation |
description |
The current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01 2018-07-25T18:28:36Z 2018-07-25T18:28:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749 |
identifier_str_mv |
SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GUAL reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1823242094604451840 |