Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Donizeti Leandro de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ferrugini, Lílian, Zambalde, André Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749
Resumo: The current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature.
id UFLA_0e65a10787261d837e6620708695a242
oai_identifier_str oai:localhost:1/29749
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superiorEnsino de administraçãoManagement educationAcademic formationThe current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature.O atual ambiente de negócios tem exigido profissionais qualificados capazes de redefinir e estruturar problemas, encontrar soluções inovadoras, assumir posturas éticas, dentre outras competências. Assim sendo, o objetivo deste estudo é identificar, na percepção de alunos do curso de Bacharelado em Administração, em que medida as Instituições de Ensino Superior têm desenvolvido um conjunto específico de competências administrativas necessárias à formação do Administrador, tendo como base importantes referências identificadas na literatura. Como procedimento metodológico foi realizada uma pesquisa quantitativa por meio de técnicas estatísticas descritivas e multivariada, com o propósito de avaliar o ensino em subgrupos de competências. Dentre os principais resultados, percebe-se que o conjunto de competências mais desenvolvidas tem sido as “competências de gestão”, apesar de identificar níveis modestos sobre o desenvolvimento das mesmas. Entre as competências menos desenvolvidas, destaca-se o conjunto das “competências tecnológicas”, indicando baixos níveis de desenvolvimento de competências relacionadas à utilização de tecnologias em processos de gerenciamento e compartilhamento de conhecimentos. Conclui-se que as instituições de ensino superior pesquisadas não têm desenvolvido, satisfatoriamente, as competências exigidas na formação do Administrador, surgindo a necessidade de novas discussões sobre processos de ensino-aprendizagem centrados no desenvolvimento das competências administrativas identificadas na literaturaUniversidade Federal de Santa Catarina2018-07-25T18:28:36Z2018-07-25T18:28:36Z2017-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749Revista GUALreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Donizeti Leandro deFerrugini, LílianZambalde, André Luizpor2023-05-03T13:04:27Zoai:localhost:1/29749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:04:27Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
title Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
spellingShingle Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
Souza, Donizeti Leandro de
Ensino de administração
Management education
Academic formation
title_short Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
title_full Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
title_fullStr Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
title_full_unstemmed Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
title_sort Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior
author Souza, Donizeti Leandro de
author_facet Souza, Donizeti Leandro de
Ferrugini, Lílian
Zambalde, André Luiz
author_role author
author2 Ferrugini, Lílian
Zambalde, André Luiz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Donizeti Leandro de
Ferrugini, Lílian
Zambalde, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de administração
Management education
Academic formation
topic Ensino de administração
Management education
Academic formation
description The current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01
2018-07-25T18:28:36Z
2018-07-25T18:28:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749
identifier_str_mv SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; ZAMBALDE, A. L. Formação do administrador: uma análise sobre o desenvolvimento de competências no ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 150-171, jan. 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista GUAL
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835119732391936