Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grützmann, André
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3907
Resumo: This study investigated from quantitative and qualitative approaches the use of internet technologies to support innovation in Brazilian companies to propose a framework for web-based innovation. A scoping review of the literature showed the main uses of these technologies for every stage of innovation. A sample of 308 companies helped to characterize the uses of internet technologies on innovation. Factorial analysis identified two factors: 1) focus on innovation (idea competition, co-creation platforms, web mining, virtual worlds and other internet technologies); and 2) focus on communication and interaction (blogs, social networks, discussion forums, wikis). Also the study pointed out a factor called basic support (website, email, search engines). The qualitative approach showed that innovative interviewed companies used mainly social networks to support their innovation activities, but some reported investments in co-creation platforms. The web-based innovation framework proposes interrelationships between stages of the innovation process and internet technologies, in an integrated approach, also subsidizes for decision making in the adoption of Internet technologies in the context of innovation.
id UFLA_0f98f3aadb8911f8a9ff844e9b25500a
oai_identifier_str oai:localhost:1/3907
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileirasInternet Technologies for Innovation: study in brazilian companiesInovação baseada na webDesenvolvimento de novos produtosTecnologias webWeb based innovationNew product developmentWeb technologiesCNPQ_NÃO_INFORMADOThis study investigated from quantitative and qualitative approaches the use of internet technologies to support innovation in Brazilian companies to propose a framework for web-based innovation. A scoping review of the literature showed the main uses of these technologies for every stage of innovation. A sample of 308 companies helped to characterize the uses of internet technologies on innovation. Factorial analysis identified two factors: 1) focus on innovation (idea competition, co-creation platforms, web mining, virtual worlds and other internet technologies); and 2) focus on communication and interaction (blogs, social networks, discussion forums, wikis). Also the study pointed out a factor called basic support (website, email, search engines). The qualitative approach showed that innovative interviewed companies used mainly social networks to support their innovation activities, but some reported investments in co-creation platforms. The web-based innovation framework proposes interrelationships between stages of the innovation process and internet technologies, in an integrated approach, also subsidizes for decision making in the adoption of Internet technologies in the context of innovation.Fundação de Amparo à Pesquisa do estado de Minas Gerais (FAPEMIG)Gestão Estratégica, Marketing e InovaçãoEste estudo investigou, a partir de abordagem quantitativa e qualitativa, o uso de tecnologias internet no apoio a inovação em empresas brasileiras para propor um framework de inovação baseada na web. Uma revisão de escopo da literatura evidenciou os principais usos destas tecnologias para cada estágio da inovação. Na etapa quantitativa uma amostra de 308 empresas foi usada para caracterizar os usos de tecnologias internet na inovação. Uma análise fatorial identificou dois fatores, um com foco em inovação (competição de ideias, plataformas de cocriação, web mining, mundos virtuais e outras tecnologias internet) e outro com foco em comunicação e interatividade (blogs, redes sociais, fóruns de discussão, wikis). Estes dois fatores foram complementados por um agrupamento de suporte básico (website, e-mail, mecanismos de busca). A abordagem qualitativa mostrou que as empresas inovadoras entrevistadas utilizam, principalmente, as redes sociais no suporte às atividades de inovação, mas existem relatos de investimentos em plataformas de cocriação. O framework para inovação baseado na web propõe inter-relações entre estágios do processo de inovação e tecnologias internet, oferecendo abordagem integrada dos temas, além de subsídios para a tomada de decisão na adoção de tecnologias internet no contexto de inovação.UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRASDAE - Programa de Pós-graduaçãoUFLABRASILZambalde, André LuizJamil, George LealVillela, Paulo Roberto de CastroBermejo, Paulo Henrique de SouzaAntonialli, Luiz MarceloGrützmann, André2014-09-23T21:25:20Z20142014-09-23T21:25:20Z201420142014-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfGRÜTZMANN, A. Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras. 2014. 210 p. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3907info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2019-02-01T17:11:42Zoai:localhost:1/3907Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-02-01T17:11:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
Internet Technologies for Innovation: study in brazilian companies
title Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
spellingShingle Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
Grützmann, André
Inovação baseada na web
Desenvolvimento de novos produtos
Tecnologias web
Web based innovation
New product development
Web technologies
CNPQ_NÃO_INFORMADO
title_short Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
title_full Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
title_fullStr Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
title_full_unstemmed Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
title_sort Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras
author Grützmann, André
author_facet Grützmann, André
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zambalde, André Luiz
Jamil, George Leal
Villela, Paulo Roberto de Castro
Bermejo, Paulo Henrique de Souza
Antonialli, Luiz Marcelo
dc.contributor.author.fl_str_mv Grützmann, André
dc.subject.por.fl_str_mv Inovação baseada na web
Desenvolvimento de novos produtos
Tecnologias web
Web based innovation
New product development
Web technologies
CNPQ_NÃO_INFORMADO
topic Inovação baseada na web
Desenvolvimento de novos produtos
Tecnologias web
Web based innovation
New product development
Web technologies
CNPQ_NÃO_INFORMADO
description This study investigated from quantitative and qualitative approaches the use of internet technologies to support innovation in Brazilian companies to propose a framework for web-based innovation. A scoping review of the literature showed the main uses of these technologies for every stage of innovation. A sample of 308 companies helped to characterize the uses of internet technologies on innovation. Factorial analysis identified two factors: 1) focus on innovation (idea competition, co-creation platforms, web mining, virtual worlds and other internet technologies); and 2) focus on communication and interaction (blogs, social networks, discussion forums, wikis). Also the study pointed out a factor called basic support (website, email, search engines). The qualitative approach showed that innovative interviewed companies used mainly social networks to support their innovation activities, but some reported investments in co-creation platforms. The web-based innovation framework proposes interrelationships between stages of the innovation process and internet technologies, in an integrated approach, also subsidizes for decision making in the adoption of Internet technologies in the context of innovation.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-23T21:25:20Z
2014
2014-09-23T21:25:20Z
2014
2014
2014-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GRÜTZMANN, A. Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras. 2014. 210 p. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2014.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3907
identifier_str_mv GRÜTZMANN, A. Uso das tecnologias internet para inovação: estudo em empresas brasileiras. 2014. 210 p. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2014.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
DAE - Programa de Pós-graduação
UFLA
BRASIL
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
DAE - Programa de Pós-graduação
UFLA
BRASIL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835225565167616