Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Eder Spuri de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gonçalves, Laise Vieira, Festozo, Marina Battistetti, Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036
Resumo: The dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more.
id UFLA_1210243cd1896e113c7c8e8631301b49
oai_identifier_str oai:localhost:1/30036
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologiaA dialogue between critical environmental Education and ongoing teacher training: a project the PIBID of the biologyPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID)Educação AmbientalFormação continuada de professoresEnvironmental educationContinuing teacher trainingThe dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more.O diálogo entre educação de qualidade e a formação de professores é fundamental para que alcancemos uma educação transformadora. Assim, o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) de Biologia da Universidade Federal de Lavras (UFLA) surge como uma proposta para formação de professores e um mecanismo de diálogo entre universidade e escola. Desse modo, esse trabalho propõe avaliar um projeto de Educação Ambiental Crítica realizado junto à formação contínua de professores em exercício vinculados ao programa e desenvolvido no ano de 2013 nas escolas públicas do município de Lavras, MG. Após análise, foi possível diagnosticar as diferentes concepções dos professores em relação à Educação Ambiental bem como as dificuldades da inserção da mesma nas escolas. Também foi possível perceber as contribuições do projeto e do PIBID para a formação continuada dos professores permitindo que esses docentes compreendam a importância da formação permanente, das potencialidades de estratégias pedagógicas diferenciadas, e de como a contextualização e interdisciplinaridade podem contribuir no processo de ensino aprendizagem. Além disso, permitiu uma reflexão sobre os trabalhos do PIBID de Biologia nas escolas, compreendendo como o mesmo tem articulado suas ações através dos projetos a fim de aprimorá-las cada vez mais.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2018-08-17T18:22:28Z2018-08-17T18:22:28Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Eder Spuri deGonçalves, Laise VieiraFestozo, Marina BattistettiNascimento Junior, Antonio Fernandespor2018-08-17T18:22:29Zoai:localhost:1/30036Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-17T18:22:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
A dialogue between critical environmental Education and ongoing teacher training: a project the PIBID of the biology
title Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
spellingShingle Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
Paula, Eder Spuri de
Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID)
Educação Ambiental
Formação continuada de professores
Environmental education
Continuing teacher training
title_short Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
title_full Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
title_fullStr Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
title_full_unstemmed Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
title_sort Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
author Paula, Eder Spuri de
author_facet Paula, Eder Spuri de
Gonçalves, Laise Vieira
Festozo, Marina Battistetti
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Gonçalves, Laise Vieira
Festozo, Marina Battistetti
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Eder Spuri de
Gonçalves, Laise Vieira
Festozo, Marina Battistetti
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID)
Educação Ambiental
Formação continuada de professores
Environmental education
Continuing teacher training
topic Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID)
Educação Ambiental
Formação continuada de professores
Environmental education
Continuing teacher training
description The dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-08-17T18:22:28Z
2018-08-17T18:22:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036
identifier_str_mv PAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Ambiental da Alta Paulista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439160371052544