Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036 |
Resumo: | The dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more. |
id |
UFLA_1210243cd1896e113c7c8e8631301b49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/30036 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologiaA dialogue between critical environmental Education and ongoing teacher training: a project the PIBID of the biologyPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID)Educação AmbientalFormação continuada de professoresEnvironmental educationContinuing teacher trainingThe dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more.O diálogo entre educação de qualidade e a formação de professores é fundamental para que alcancemos uma educação transformadora. Assim, o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) de Biologia da Universidade Federal de Lavras (UFLA) surge como uma proposta para formação de professores e um mecanismo de diálogo entre universidade e escola. Desse modo, esse trabalho propõe avaliar um projeto de Educação Ambiental Crítica realizado junto à formação contínua de professores em exercício vinculados ao programa e desenvolvido no ano de 2013 nas escolas públicas do município de Lavras, MG. Após análise, foi possível diagnosticar as diferentes concepções dos professores em relação à Educação Ambiental bem como as dificuldades da inserção da mesma nas escolas. Também foi possível perceber as contribuições do projeto e do PIBID para a formação continuada dos professores permitindo que esses docentes compreendam a importância da formação permanente, das potencialidades de estratégias pedagógicas diferenciadas, e de como a contextualização e interdisciplinaridade podem contribuir no processo de ensino aprendizagem. Além disso, permitiu uma reflexão sobre os trabalhos do PIBID de Biologia nas escolas, compreendendo como o mesmo tem articulado suas ações através dos projetos a fim de aprimorá-las cada vez mais.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2018-08-17T18:22:28Z2018-08-17T18:22:28Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Eder Spuri deGonçalves, Laise VieiraFestozo, Marina BattistettiNascimento Junior, Antonio Fernandespor2018-08-17T18:22:29Zoai:localhost:1/30036Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-17T18:22:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia A dialogue between critical environmental Education and ongoing teacher training: a project the PIBID of the biology |
title |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
spellingShingle |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia Paula, Eder Spuri de Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) Educação Ambiental Formação continuada de professores Environmental education Continuing teacher training |
title_short |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
title_full |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
title_fullStr |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
title_full_unstemmed |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
title_sort |
Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia |
author |
Paula, Eder Spuri de |
author_facet |
Paula, Eder Spuri de Gonçalves, Laise Vieira Festozo, Marina Battistetti Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Laise Vieira Festozo, Marina Battistetti Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Eder Spuri de Gonçalves, Laise Vieira Festozo, Marina Battistetti Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) Educação Ambiental Formação continuada de professores Environmental education Continuing teacher training |
topic |
Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) Educação Ambiental Formação continuada de professores Environmental education Continuing teacher training |
description |
The dialogue between quality education and teacher training is essential if we are to achieve transformative education. Thus, the Federal University of Lavras (UFLA) Biology Initiatory Scholarship Program (PIBID) is a proposal for teacher training and a mechanism for dialogue between universities and schools. Thus, this work proposes to evaluate a Critical Environmental Education project carried out with the ongoing training of teachers in exercise linked to the program and developed in 2013 in the public schools of the municipality of Lavras, MG. After analysis, it was possible to diagnose the different conceptions of the teachers in relation to Environmental Education as well as the difficulties of the insertion of the same in the schools. It was also possible to perceive the contributions of the project and the PIBID to the continuous formation of teachers, allowing these teachers to understand the importance of ongoing formation, the potentialities of differentiated pedagogical strategies, and how contextualization and interdisciplinarity can contribute to the learning process. In addition, it allowed a reflection on the work of the PIBID of Biology in schools, understanding how it has articulated its actions through the projects in order to improve them more and more. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-08-17T18:22:28Z 2018-08-17T18:22:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036 |
identifier_str_mv |
PAULA, E. S. de et al. Um diálogo entre a Educação Ambiental Crítica e a formação continuada de professores em exercício: um projeto do PIBID de biologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 7, 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30036 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Ambiental da Alta Paulista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439160371052544 |