A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Camila
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10491
Resumo: This study lies in the field of History of Educational Institutions and its main purpose is to describe and analyze the headquartersof the Protestant educational thought occurred in the early twentieth century, characterized by the Presbyterian Institute Gammon. The city of Lavras received the Protestant ideas, incorporating educational practices to the evangelization process. Gammon Institute actively participated in educational practices in the twentieth century, becoming a regional reference in the city. It is a research that has as a methodology document analysis, which is made a systematization and analysis of files available in memorial of that institute. One time frame is required: back to the early years of the Republic Brazil, in 1892,during which the Presbyterian missionaries settled in Lavras, creating the first official course in Minas Gerais Presbyterian Church of South Mission of the United States. The deadline set refers to the year 1938, in which the Agricultural School of Lavras happens to be named Escola Superior de Agricultura de Lavras (ESCOLA SUPERIOR DE AGRICULTURA DE LAVRAS). The sources used for the research were found in documents (newspapers, letters, Minutes, reports, school listing and others) found in Pro-memory in the Presbyterian Institute Gammon.
id UFLA_1c45c09edba67a618cd2c644e2ac7bf2
oai_identifier_str oai:localhost:1/10491
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em LavrasThe last train station: road to history of education in protestant LavrasEducaçãoEvangelizaçãoProtestantismoEducationEvangelizationProtestantismFundamentos da EducaçãoThis study lies in the field of History of Educational Institutions and its main purpose is to describe and analyze the headquartersof the Protestant educational thought occurred in the early twentieth century, characterized by the Presbyterian Institute Gammon. The city of Lavras received the Protestant ideas, incorporating educational practices to the evangelization process. Gammon Institute actively participated in educational practices in the twentieth century, becoming a regional reference in the city. It is a research that has as a methodology document analysis, which is made a systematization and analysis of files available in memorial of that institute. One time frame is required: back to the early years of the Republic Brazil, in 1892,during which the Presbyterian missionaries settled in Lavras, creating the first official course in Minas Gerais Presbyterian Church of South Mission of the United States. The deadline set refers to the year 1938, in which the Agricultural School of Lavras happens to be named Escola Superior de Agricultura de Lavras (ESCOLA SUPERIOR DE AGRICULTURA DE LAVRAS). The sources used for the research were found in documents (newspapers, letters, Minutes, reports, school listing and others) found in Pro-memory in the Presbyterian Institute Gammon.Este estudo situa-se no campo da História das Instituições Educativas e seu objetivo principal é descrever e analisar as matrizes do pensamento educacional protestante ocorrido no início do século XX, caracterizado pelo Instituto Presbiteriano Gammon. A cidade de Lavras recebeu o ideário protestante, incorporando práticas educacionais ao processo de evangelização. O Instituto Gammon participou ativamente de práticas educacionais no século XX, constituindo-se uma referência regional no município. É uma pesquisa que possui como metodologia a análise documental, na qual é feita uma sistematização e análise dos arquivos disponíveis no memorial do referido instituto. É necessário um recorte temporal: recuaraos primeiros anos do Brasil República, 1892, período no qual os missionários presbiterianos se instalaram em Lavras, criando o primeiro campo oficial em Minas Gerais da Igreja Presbiteriana da Missão Sul dos Estados Unidos. A data limite adotada refere-se ao ano de 1938, no qual a Escola Agrícola de Lavras passa a ser nomeada Escola Superior de Agricultura de Lavras (E.S.A.L.). As fontes utilizadas para a realização da pesquisa foram encontradas em documentos (Jornais, Cartas, Atas, relatórios, listagem de escolas e outros) encontrados no Pró-memória no Instituto Presbiteriano Gammon.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoBarbosa, VanderleiRibeiro, Cláudia MariaSilva, Margarida Montejano daLima, Maria Camila2015-10-19T13:31:28Z2015-10-19T13:31:28Z2015-10-192015-06-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLIMA, M. C. A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras. 2015. 81 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10491porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:15:12Zoai:localhost:1/10491Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:15:12Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
The last train station: road to history of education in protestant Lavras
title A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
spellingShingle A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
Lima, Maria Camila
Educação
Evangelização
Protestantismo
Education
Evangelization
Protestantism
Fundamentos da Educação
title_short A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
title_full A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
title_fullStr A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
title_full_unstemmed A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
title_sort A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras
author Lima, Maria Camila
author_facet Lima, Maria Camila
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Vanderlei
Ribeiro, Cláudia Maria
Silva, Margarida Montejano da
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Camila
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Evangelização
Protestantismo
Education
Evangelization
Protestantism
Fundamentos da Educação
topic Educação
Evangelização
Protestantismo
Education
Evangelization
Protestantism
Fundamentos da Educação
description This study lies in the field of History of Educational Institutions and its main purpose is to describe and analyze the headquartersof the Protestant educational thought occurred in the early twentieth century, characterized by the Presbyterian Institute Gammon. The city of Lavras received the Protestant ideas, incorporating educational practices to the evangelization process. Gammon Institute actively participated in educational practices in the twentieth century, becoming a regional reference in the city. It is a research that has as a methodology document analysis, which is made a systematization and analysis of files available in memorial of that institute. One time frame is required: back to the early years of the Republic Brazil, in 1892,during which the Presbyterian missionaries settled in Lavras, creating the first official course in Minas Gerais Presbyterian Church of South Mission of the United States. The deadline set refers to the year 1938, in which the Agricultural School of Lavras happens to be named Escola Superior de Agricultura de Lavras (ESCOLA SUPERIOR DE AGRICULTURA DE LAVRAS). The sources used for the research were found in documents (newspapers, letters, Minutes, reports, school listing and others) found in Pro-memory in the Presbyterian Institute Gammon.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-19T13:31:28Z
2015-10-19T13:31:28Z
2015-10-19
2015-06-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, M. C. A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras. 2015. 81 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10491
identifier_str_mv LIMA, M. C. A última estação do trem: percurso da história da educação protestante em Lavras. 2015. 81 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439250130206720