Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695 |
Resumo: | Education, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results. |
id |
UFLA_1ebd202af24b985c6e06f374c7ef065b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/30695 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografiaInformática na educaçãoEducaçãoLinux EducacionalEducation, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results.A educação, como outros sistemas, sofre mudanças devido a vários fatores como investimento do governo brasileiro, dinâmica da sociedade, surgimento de novas tecnologias, entre outros. E o reflexo atinge a didática dos educadores que tem que ser revista para se adaptar as gerações que nascem no meio tecnológico e que possuem um elevado poder de processamento paralelo. Dessa forma, as tecnologias têm proporcionado à Educação, ferramentas como as TIC que são desenvolvidas para apoiar, estimular, auxiliar e incentivar o aprendizado. Entretanto, ainda não possuem muitos trabalhos desenvolvidos, ou pelo menos, relatados, dessas experiências utilizando software ou sistemas educacionais. Dessa maneira, este trabalho objetiva analisar a experiência de uma turma de alunos do Ensino Fundamental I com o Linux Educacional 3.0, abordando o conteúdo programático de Estados e Capitais Brasileiras, inerente a Geografia. Para efetivação deste trabalho, primeiramente um estudo bibliográfico foi realizado a fim de embasar e apoiar o estudo de caso com os alunos de um centro educacional vinculado à Universidade Federal de Lavras. Em seguida, se fez uso de uma atividade elaborada, junto ao educador responsável pela turma, para análise da aprendizagem e da técnica de questionários para coletar os dados necessários para verificar a interferência da satisfação dos usuários em seu desempenho na construção do conhecimento. E, por fim, foi verificada, com índices, uma taxa significativa na melhoria do aprendizado com resultados relevantes.Melchiori, Ana Paula PiovesanAlves, Rêmulo MaiaFrade, Elaine das GraçasGuim, Yara da Silva2018-09-26T19:11:36Z2018-09-26T19:11:36Z2015-04-162012-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2018-09-26T19:11:36Zoai:localhost:1/30695Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-09-26T19:11:36Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
title |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
spellingShingle |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia Guim, Yara da Silva Informática na educação Educação Linux Educacional |
title_short |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
title_full |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
title_fullStr |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
title_full_unstemmed |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
title_sort |
Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia |
author |
Guim, Yara da Silva |
author_facet |
Guim, Yara da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Melchiori, Ana Paula Piovesan Alves, Rêmulo Maia Frade, Elaine das Graças |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guim, Yara da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Informática na educação Educação Linux Educacional |
topic |
Informática na educação Educação Linux Educacional |
description |
Education, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-18 2015-04-16 2018-09-26T19:11:36Z 2018-09-26T19:11:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695 |
identifier_str_mv |
GUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835151338569728 |