Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guim, Yara da Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695
Resumo: Education, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results.
id UFLA_1ebd202af24b985c6e06f374c7ef065b
oai_identifier_str oai:localhost:1/30695
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografiaInformática na educaçãoEducaçãoLinux EducacionalEducation, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results.A educação, como outros sistemas, sofre mudanças devido a vários fatores como investimento do governo brasileiro, dinâmica da sociedade, surgimento de novas tecnologias, entre outros. E o reflexo atinge a didática dos educadores que tem que ser revista para se adaptar as gerações que nascem no meio tecnológico e que possuem um elevado poder de processamento paralelo. Dessa forma, as tecnologias têm proporcionado à Educação, ferramentas como as TIC que são desenvolvidas para apoiar, estimular, auxiliar e incentivar o aprendizado. Entretanto, ainda não possuem muitos trabalhos desenvolvidos, ou pelo menos, relatados, dessas experiências utilizando software ou sistemas educacionais. Dessa maneira, este trabalho objetiva analisar a experiência de uma turma de alunos do Ensino Fundamental I com o Linux Educacional 3.0, abordando o conteúdo programático de Estados e Capitais Brasileiras, inerente a Geografia. Para efetivação deste trabalho, primeiramente um estudo bibliográfico foi realizado a fim de embasar e apoiar o estudo de caso com os alunos de um centro educacional vinculado à Universidade Federal de Lavras. Em seguida, se fez uso de uma atividade elaborada, junto ao educador responsável pela turma, para análise da aprendizagem e da técnica de questionários para coletar os dados necessários para verificar a interferência da satisfação dos usuários em seu desempenho na construção do conhecimento. E, por fim, foi verificada, com índices, uma taxa significativa na melhoria do aprendizado com resultados relevantes.Melchiori, Ana Paula PiovesanAlves, Rêmulo MaiaFrade, Elaine das GraçasGuim, Yara da Silva2018-09-26T19:11:36Z2018-09-26T19:11:36Z2015-04-162012-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2018-09-26T19:11:36Zoai:localhost:1/30695Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-09-26T19:11:36Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
title Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
spellingShingle Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
Guim, Yara da Silva
Informática na educação
Educação
Linux Educacional
title_short Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
title_full Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
title_fullStr Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
title_full_unstemmed Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
title_sort Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia
author Guim, Yara da Silva
author_facet Guim, Yara da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melchiori, Ana Paula Piovesan
Alves, Rêmulo Maia
Frade, Elaine das Graças
dc.contributor.author.fl_str_mv Guim, Yara da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Informática na educação
Educação
Linux Educacional
topic Informática na educação
Educação
Linux Educacional
description Education, like other systems, undergoes changes due to various factors such as the Brazilian government investment, dynamic society, emergence of new technologies, among others. And the reflection reaches the didactics of educators that have to be revised to fit the generations born in the technological environment and have a high parallel processing power. Thus, technologies have provided to Education, ICT tools as they are developed to support, encourage, facilitate and encourage learning. However, many studies have not yet developed, or at least reported, these experiences using software or educational systems. Thus, this paper aims to analyze the experience of a group of elementary school students with the Linux 3.0 Educational, covering the syllabus of State and the Brazilian Capitals inherent in Geography. For realization of this work, first a bibliographical study was conducted in order to ground and support the case study with students of an educational center linked to UFLA. Then, if made use of an activity developed, with the teacher responsible for the class, for analysis of learning and technical questionnaires to collect the data necessary to verify the interference of user satisfaction in his performance in the construction of knowledge. And finally, there was, with indexes, a significant rate of improvement in learning with relevant results.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-18
2015-04-16
2018-09-26T19:11:36Z
2018-09-26T19:11:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695
identifier_str_mv GUIM, Y. S. Análise da melhoria do aprendizado através da TIC: uma experiência usando linux educacional no ensino fundamental direcionado à disciplina geografia. 2012. 108 p. Monografia (Graduação em Sistemas de Informação) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2012.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835151338569728