Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Cassiano de Andrade
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Notini, Lucas, Campos, Rafaella Cristina, Villarta-Neder, Marco Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360
Resumo: This article analyzes the transformation of speech used in the lyrics of country songs over the past decades. In general, it is a comparison between the speech observed in country songs from the 1960s, 1970s, 1980s and 1990s and the country songs of the years 2000 and 2010. The methodology of work is based on the critical discourse analysis contained in the lyrics of songs sertanejas written in both periods of pre-set time. There was a colossal change in musical compositions of backcountry genre in recent decades. While the songs of the 1960s,1970s, 1980s and 1990s referred to the man of the field as a being in love for his land and his family, especially his "beloved", and that, despite having moved to the city, never forgotten of his life in the field, which misses; the farmer portrayed in the songs of the 2000s and 2010 went from employee stripped the farmer goer ballads. The countryside has become a very different place than it was portrayed in country songs from previous decades. Now the farm has internet, pickup trucks and imported car.
id UFLA_203cb4c28cec5f4c2ee15f4717912a26
oai_identifier_str oai:localhost:1/48360
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discursoFrom passionate hick to university Country: a discourse analysisMúsica sertanejaÊxodo ruralAnálise crítica do discursoCountry musicRural exodusCritical discourse analysisThis article analyzes the transformation of speech used in the lyrics of country songs over the past decades. In general, it is a comparison between the speech observed in country songs from the 1960s, 1970s, 1980s and 1990s and the country songs of the years 2000 and 2010. The methodology of work is based on the critical discourse analysis contained in the lyrics of songs sertanejas written in both periods of pre-set time. There was a colossal change in musical compositions of backcountry genre in recent decades. While the songs of the 1960s,1970s, 1980s and 1990s referred to the man of the field as a being in love for his land and his family, especially his "beloved", and that, despite having moved to the city, never forgotten of his life in the field, which misses; the farmer portrayed in the songs of the 2000s and 2010 went from employee stripped the farmer goer ballads. The countryside has become a very different place than it was portrayed in country songs from previous decades. Now the farm has internet, pickup trucks and imported car.O presente artigo analisa as transformações do discurso utilizado nas letras das músicas sertanejas ao longo das últimas décadas. De modo geral, faz-se uma comparação entre o discurso observado nas músicas sertanejas das décadas de 1960, 1970, 1980 e 1990 e as músicas sertanejas do final dos anos 2000 e 2010. A metodologia do trabalho está fundamentada na Análise Crítica do Discurso (ACD) contida nas letras das canções sertanejas escritas nos dois períodos de tempo pré-estabelecidos. Observou-se uma mudança colossal nas composições musicais do gênero sertanejo nas últimas décadas. Enquanto as canções dos anos 1960, 1970, 1980 e 1990 se referiam ao homem do campo como um ser apaixonado, pela sua terra e por sua família, especialmente a sua “amada”, e que, apesar de ter se mudado para a cidade, nunca esqueceu a sua vida no campo, da qual sente saudades; o homem do campo retratado nas músicas dos anos 2000 e 2010 passou de sitiante despojado a fazendeiro afortunado, frequentador de baladas. A zona rural se tornou um lugar bem diferente do que era retratado nas músicas sertanejas das décadas anteriores. Agora a roça tem internet, picapes e carro importado.Centro Unversitário Santo Agostinho2021-10-08T21:04:04Z2021-10-08T21:04:04Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, C. de A. et al. Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 230-251, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.12.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360Revista FSAreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Cassiano de AndradeNotini, LucasCampos, Rafaella CristinaVillarta-Neder, Marco Antôniopor2021-10-08T21:04:50Zoai:localhost:1/48360Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-10-08T21:04:50Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
From passionate hick to university Country: a discourse analysis
title Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
spellingShingle Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
Ferreira, Cassiano de Andrade
Música sertaneja
Êxodo rural
Análise crítica do discurso
Country music
Rural exodus
Critical discourse analysis
title_short Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
title_full Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
title_fullStr Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
title_full_unstemmed Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
title_sort Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso
author Ferreira, Cassiano de Andrade
author_facet Ferreira, Cassiano de Andrade
Notini, Lucas
Campos, Rafaella Cristina
Villarta-Neder, Marco Antônio
author_role author
author2 Notini, Lucas
Campos, Rafaella Cristina
Villarta-Neder, Marco Antônio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Cassiano de Andrade
Notini, Lucas
Campos, Rafaella Cristina
Villarta-Neder, Marco Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Música sertaneja
Êxodo rural
Análise crítica do discurso
Country music
Rural exodus
Critical discourse analysis
topic Música sertaneja
Êxodo rural
Análise crítica do discurso
Country music
Rural exodus
Critical discourse analysis
description This article analyzes the transformation of speech used in the lyrics of country songs over the past decades. In general, it is a comparison between the speech observed in country songs from the 1960s, 1970s, 1980s and 1990s and the country songs of the years 2000 and 2010. The methodology of work is based on the critical discourse analysis contained in the lyrics of songs sertanejas written in both periods of pre-set time. There was a colossal change in musical compositions of backcountry genre in recent decades. While the songs of the 1960s,1970s, 1980s and 1990s referred to the man of the field as a being in love for his land and his family, especially his "beloved", and that, despite having moved to the city, never forgotten of his life in the field, which misses; the farmer portrayed in the songs of the 2000s and 2010 went from employee stripped the farmer goer ballads. The countryside has become a very different place than it was portrayed in country songs from previous decades. Now the farm has internet, pickup trucks and imported car.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01
2021-10-08T21:04:04Z
2021-10-08T21:04:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, C. de A. et al. Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 230-251, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.12.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360
identifier_str_mv FERREIRA, C. de A. et al. Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 230-251, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.12.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Unversitário Santo Agostinho
publisher.none.fl_str_mv Centro Unversitário Santo Agostinho
dc.source.none.fl_str_mv Revista FSA
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550065798381568