Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Alan Barcelos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Betlinski, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46466
Resumo: The article has to do with Theodor Adorno's "Philosophy of the New Music" and aims at investigating the aesthetic values presented by the author so as to identify Schoenberg as the representative of musical advancement. The specific objectives for this work were defined: the identification of the main aesthetic characteristics in the musical pieces of Stravinsky and Schoenberg as well as highlighting some philosophical basis to differentiate progress and regression in the musical aesthetics of Adorno. Characterizing his aesthetic conception as philosophy of art, Adorno takes the production and reception of art as expressions of a dialectical relationship with the social milieu criticizing mainly the cultural industry and bourgeois art which were intended to please the ear and allow producers and recipients to establish an exchange rapport in the capitalist market. Therefore, his aesthetics is based upon the criticism and the possibility of dissonant and autonomous creation, analysis that were carried out within the scope of such investigation that focuses on the issue of music as an aesthetic object of progress or regression of hearing.
id UFLA_23b6c926e9450a9c807352c1d27d6b6d
oai_identifier_str oai:localhost:1/46466
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor AdornoHearing education and aesthetical values in the philosophy of the new music of Theodor AdornoEstética (Filosofia)MúsicaEducação musicalAesthetics (Philosophy)MusicMusical educationThe article has to do with Theodor Adorno's "Philosophy of the New Music" and aims at investigating the aesthetic values presented by the author so as to identify Schoenberg as the representative of musical advancement. The specific objectives for this work were defined: the identification of the main aesthetic characteristics in the musical pieces of Stravinsky and Schoenberg as well as highlighting some philosophical basis to differentiate progress and regression in the musical aesthetics of Adorno. Characterizing his aesthetic conception as philosophy of art, Adorno takes the production and reception of art as expressions of a dialectical relationship with the social milieu criticizing mainly the cultural industry and bourgeois art which were intended to please the ear and allow producers and recipients to establish an exchange rapport in the capitalist market. Therefore, his aesthetics is based upon the criticism and the possibility of dissonant and autonomous creation, analysis that were carried out within the scope of such investigation that focuses on the issue of music as an aesthetic object of progress or regression of hearing.O artigo trata da “Filosofia da Nova Música” de Theodor Adorno e tem como problema de investigação saber quais são os valores estéticos apresentados pelo autor para identificar Schoenberg como o representante do progresso musical. Como objetivos específicos para esse trabalho foram definidos: a identificação das principais características estéticas nas obras musicais de Stravinsky e de Schoenberg e apontar alguns fundamentos filosóficos para diferenciar progresso e regressão na estética musical de Adorno. Ao caracterizar sua concepção estética como filosofia da arte, Adorno toma a produção e a recepção como expressões de uma relação dialética com o meio social e tece críticas especialmente a indústria cultural e a arte burguesa que tinham como propósito agradar o ouvido e permitir que os produtores e receptores estabelecessem uma relação de troca no mercado capitalista. Por isso, sua estética está assentada na crítica e na possibilidade de criação dissonante e autônoma, análises que foram realizadas no âmbito desta investigação que tem como foco a questão da música enquanto objeto estético de progresso ou regressão da audição.Universidade Federal de Lavras2021-06-07T18:55:48Z2021-06-07T18:55:48Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRIBEIRO, A. B.; BETLINSKI, C. Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno. Devir Educação, Lavras, p. 33-56, ago. 2020. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.236.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46466Devir Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Alan BarcelosBetlinski, Carlospor2021-06-07T18:56:07Zoai:localhost:1/46466Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-06-07T18:56:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
Hearing education and aesthetical values in the philosophy of the new music of Theodor Adorno
title Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
spellingShingle Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
Ribeiro, Alan Barcelos
Estética (Filosofia)
Música
Educação musical
Aesthetics (Philosophy)
Music
Musical education
title_short Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
title_full Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
title_fullStr Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
title_full_unstemmed Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
title_sort Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno
author Ribeiro, Alan Barcelos
author_facet Ribeiro, Alan Barcelos
Betlinski, Carlos
author_role author
author2 Betlinski, Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Alan Barcelos
Betlinski, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Estética (Filosofia)
Música
Educação musical
Aesthetics (Philosophy)
Music
Musical education
topic Estética (Filosofia)
Música
Educação musical
Aesthetics (Philosophy)
Music
Musical education
description The article has to do with Theodor Adorno's "Philosophy of the New Music" and aims at investigating the aesthetic values presented by the author so as to identify Schoenberg as the representative of musical advancement. The specific objectives for this work were defined: the identification of the main aesthetic characteristics in the musical pieces of Stravinsky and Schoenberg as well as highlighting some philosophical basis to differentiate progress and regression in the musical aesthetics of Adorno. Characterizing his aesthetic conception as philosophy of art, Adorno takes the production and reception of art as expressions of a dialectical relationship with the social milieu criticizing mainly the cultural industry and bourgeois art which were intended to please the ear and allow producers and recipients to establish an exchange rapport in the capitalist market. Therefore, his aesthetics is based upon the criticism and the possibility of dissonant and autonomous creation, analysis that were carried out within the scope of such investigation that focuses on the issue of music as an aesthetic object of progress or regression of hearing.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08
2021-06-07T18:55:48Z
2021-06-07T18:55:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, A. B.; BETLINSKI, C. Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno. Devir Educação, Lavras, p. 33-56, ago. 2020. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.236.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46466
identifier_str_mv RIBEIRO, A. B.; BETLINSKI, C. Educação da audição e valores estéticos na filosofia da nova música de Theodor Adorno. Devir Educação, Lavras, p. 33-56, ago. 2020. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.236.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438971773124608