Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125 |
Resumo: | Export strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets. |
id |
UFLA_39918aebdb8443ada619b8ba3ed6a91c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/15125 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firmaFactors influencing export strategy of the firmEstratégia de exportação da firmaFatores do ambiente interno e externoFirm export strategyFactors of internal and external environmentExport strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets.A estratégia de exportação da firma consiste no instrumento que possibilita sua entrada nos mercados externos além de ser a principal responsável pelo seu sucesso no mercado. Porém, existem fatores mercadológicos e da própria firma que influenciam estas estratégias. O presente artigo buscou compreender quais e como os fatores do ambiente (interno e externo) impactam nas estratégias de exportação das empresas. Por tratar-se de um artigo de revisão, a partir de uma pesquisa bibliográfica foi possível identificar que existem fatores mercadológicos que influenciam na implementação e no sucesso destas estratégias. Eles estão ligados às características do mercado de origem da empresa, tais como a concentração do mercado, políticas cambiais e programas governamentais bem como às características do mercado de exportação, tais como os condicionantes regulatórios, econômicos e socioculturais. Por outro lado, atributos da empresa tais como capacidade de produção, estágio de internacionalização, experiência, tamanho e níveis de tecnologia, são capazes de impulsionar ou limitar sua habilidade de exportação, impactando diretamente em suas estratégias. Conclui-se que a literatura em estratégias de exportação ainda não está totalmente consolidada havendo pleno espaço para desenvolvimento de novas teorias que expliquem o dinamismo e flexibilidade de empresas bem como as influências do mercado em suas estratégias, ao operar em mercados internacionais.Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul2017-08-11T16:11:12Z2017-08-11T16:11:12Z2015-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125Desenvolvimento em Questãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAPaiva, Caroline Mendonça NogueiraAlcântara, Juciara Nunes deCintra, Evandro MarcusCalegário, Cristina Lélis Lealinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-31T18:38:16Zoai:localhost:1/15125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-31T18:38:16Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma Factors influencing export strategy of the firm |
title |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
spellingShingle |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma Paiva, Caroline Mendonça Nogueira Estratégia de exportação da firma Fatores do ambiente interno e externo Firm export strategy Factors of internal and external environment |
title_short |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
title_full |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
title_fullStr |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
title_full_unstemmed |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
title_sort |
Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma |
author |
Paiva, Caroline Mendonça Nogueira |
author_facet |
Paiva, Caroline Mendonça Nogueira Alcântara, Juciara Nunes de Cintra, Evandro Marcus Calegário, Cristina Lélis Leal |
author_role |
author |
author2 |
Alcântara, Juciara Nunes de Cintra, Evandro Marcus Calegário, Cristina Lélis Leal |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Caroline Mendonça Nogueira Alcântara, Juciara Nunes de Cintra, Evandro Marcus Calegário, Cristina Lélis Leal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégia de exportação da firma Fatores do ambiente interno e externo Firm export strategy Factors of internal and external environment |
topic |
Estratégia de exportação da firma Fatores do ambiente interno e externo Firm export strategy Factors of internal and external environment |
description |
Export strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07 2017-08-11T16:11:12Z 2017-08-11T16:11:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125 |
identifier_str_mv |
PAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento em Questão reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439180333842432 |