Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Caroline Mendonça Nogueira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Alcântara, Juciara Nunes de, Cintra, Evandro Marcus, Calegário, Cristina Lélis Leal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125
Resumo: Export strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets.
id UFLA_39918aebdb8443ada619b8ba3ed6a91c
oai_identifier_str oai:localhost:1/15125
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firmaFactors influencing export strategy of the firmEstratégia de exportação da firmaFatores do ambiente interno e externoFirm export strategyFactors of internal and external environmentExport strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets.A estratégia de exportação da firma consiste no instrumento que possibilita sua entrada nos mercados externos além de ser a principal responsável pelo seu sucesso no mercado. Porém, existem fatores mercadológicos e da própria firma que influenciam estas estratégias. O presente artigo buscou compreender quais e como os fatores do ambiente (interno e externo) impactam nas estratégias de exportação das empresas. Por tratar-se de um artigo de revisão, a partir de uma pesquisa bibliográfica foi possível identificar que existem fatores mercadológicos que influenciam na implementação e no sucesso destas estratégias. Eles estão ligados às características do mercado de origem da empresa, tais como a concentração do mercado, políticas cambiais e programas governamentais bem como às características do mercado de exportação, tais como os condicionantes regulatórios, econômicos e socioculturais. Por outro lado, atributos da empresa tais como capacidade de produção, estágio de internacionalização, experiência, tamanho e níveis de tecnologia, são capazes de impulsionar ou limitar sua habilidade de exportação, impactando diretamente em suas estratégias. Conclui-se que a literatura em estratégias de exportação ainda não está totalmente consolidada havendo pleno espaço para desenvolvimento de novas teorias que expliquem o dinamismo e flexibilidade de empresas bem como as influências do mercado em suas estratégias, ao operar em mercados internacionais.Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul2017-08-11T16:11:12Z2017-08-11T16:11:12Z2015-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125Desenvolvimento em Questãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAPaiva, Caroline Mendonça NogueiraAlcântara, Juciara Nunes deCintra, Evandro MarcusCalegário, Cristina Lélis Lealinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-31T18:38:16Zoai:localhost:1/15125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-31T18:38:16Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
Factors influencing export strategy of the firm
title Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
spellingShingle Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
Paiva, Caroline Mendonça Nogueira
Estratégia de exportação da firma
Fatores do ambiente interno e externo
Firm export strategy
Factors of internal and external environment
title_short Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
title_full Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
title_fullStr Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
title_full_unstemmed Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
title_sort Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma
author Paiva, Caroline Mendonça Nogueira
author_facet Paiva, Caroline Mendonça Nogueira
Alcântara, Juciara Nunes de
Cintra, Evandro Marcus
Calegário, Cristina Lélis Leal
author_role author
author2 Alcântara, Juciara Nunes de
Cintra, Evandro Marcus
Calegário, Cristina Lélis Leal
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Caroline Mendonça Nogueira
Alcântara, Juciara Nunes de
Cintra, Evandro Marcus
Calegário, Cristina Lélis Leal
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia de exportação da firma
Fatores do ambiente interno e externo
Firm export strategy
Factors of internal and external environment
topic Estratégia de exportação da firma
Fatores do ambiente interno e externo
Firm export strategy
Factors of internal and external environment
description Export strategy of the firm is a instrument that allows firm entry in foreign markets and it’s mainly responsible for firms success in the foreign market. However, there are some factors that influence these strategies like firm specific advantages and export market features. This paper aims to understand what and how internal and external environmental factors impact on firms export strategies. As a literature review, it was possible to identify that existing market factors influence the implementation and success of firm export strategies. Identified factors are related to home market characteristics , such as market concentration, exchange rate policies and government programs, characteristics of the host market, including environmental regulatory constraints, economic and socio-cultural features of consumers. On the other hand, firms specific attributes, as production capacity, stage of internationalization, experience, size and technology levels, are able to boost or limit firm ability to export, directly impacting on their strategies. It was conclude that the literature on export strategies is not fully consolidated yet and there is room for full development of new theories that explain the dynamism and flexibility of the firms as well as the market influences in firms strategies, while operating in international markets.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07
2017-08-11T16:11:12Z
2017-08-11T16:11:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125
identifier_str_mv PAIVA, C. M. N. et al. Fatores que influenciam as estratégias de exportação da firma. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, v. 13, n. 31, p. 173-197, jul./set., 2015.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/15125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Desenvolvimento em Questão
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439180333842432