Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163 |
Resumo: | This paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school. |
id |
UFLA_3d569a51703d21dfc5cb5d038d305f7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/12163 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagemEducation in astronomy for grade school: the IFMG Bambui campus astronomical observatory integrated to the education-learning processEspaço não formal de ensinoObservatório astronômicoAstronomia - Estudo e ensinoInformal teaching spaceAstronomical observatoryAstronomy - Study and teachingEducaçãoThis paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)O trabalho aqui descrito apresenta à comunidade científica e acadêmica envolvida com a educação (pesquisadores, professores e licenciandos) o Observatório Astronômico do Instituto Federal de Minas Gerais - Campus de Bambuí como espaço não - formal de ensino e de divulgação científica. O trabalho foi elaborado com a finalidade de auxiliar o professor no processo de ensino - aprendizagem de conceitos presentes na Astronomia e na Física para estudantes da educação básica. Apresentamos o desenvolvimento de uma Sequência Didática organizada em três etapas: a Pré visitação, a Visitação e a Pós visitação. Na etapa de Pré visitação, na qual os estudantes são preparados para a visita, apresenta-se a evolução dos conceitos de Astronomia ao longo da história. A visitação é constituída por cinco atividades interativas, realizadas em pequenos grupos, desenvolvidas na perspectiva de favorecer um posicionamento ativo dos estudantes, tanto nas interações com os monitores, quanto na realização de tarefas. A Pós visitação, que retoma temas e fenômenos observados na visita e aborda questões como a Origem e Formação do Universo. Os resultados e análises da potencialidade da sequência didática e das contribuições do Espaço não formal são apresentados a partir da investigação do processo desenvolvido com uma turma do sexto ano do ensino fundamental.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasMaciel, Antônio Marcelo MartinsRoberto Júnior, Artur JustinianoLibardi, HelenaAlves , Jacqueline MagalhãesPinho, Juliano Aparecido de2017-01-20T11:35:38Z2017-01-20T11:35:38Z20172016-11-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:44:57Zoai:localhost:1/12163Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:44:57Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem Education in astronomy for grade school: the IFMG Bambui campus astronomical observatory integrated to the education-learning process |
title |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
spellingShingle |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem Pinho, Juliano Aparecido de Espaço não formal de ensino Observatório astronômico Astronomia - Estudo e ensino Informal teaching space Astronomical observatory Astronomy - Study and teaching Educação |
title_short |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
title_full |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
title_fullStr |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
title_sort |
Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem |
author |
Pinho, Juliano Aparecido de |
author_facet |
Pinho, Juliano Aparecido de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Maciel, Antônio Marcelo Martins Roberto Júnior, Artur Justiniano Libardi, Helena Alves , Jacqueline Magalhães |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinho, Juliano Aparecido de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espaço não formal de ensino Observatório astronômico Astronomia - Estudo e ensino Informal teaching space Astronomical observatory Astronomy - Study and teaching Educação |
topic |
Espaço não formal de ensino Observatório astronômico Astronomia - Estudo e ensino Informal teaching space Astronomical observatory Astronomy - Study and teaching Educação |
description |
This paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-18 2017-01-20T11:35:38Z 2017-01-20T11:35:38Z 2017 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163 |
identifier_str_mv |
PINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550188809977856 |