Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinho, Juliano Aparecido de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163
Resumo: This paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school.
id UFLA_3d569a51703d21dfc5cb5d038d305f7e
oai_identifier_str oai:localhost:1/12163
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagemEducation in astronomy for grade school: the IFMG Bambui campus astronomical observatory integrated to the education-learning processEspaço não formal de ensinoObservatório astronômicoAstronomia - Estudo e ensinoInformal teaching spaceAstronomical observatoryAstronomy - Study and teachingEducaçãoThis paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)O trabalho aqui descrito apresenta à comunidade científica e acadêmica envolvida com a educação (pesquisadores, professores e licenciandos) o Observatório Astronômico do Instituto Federal de Minas Gerais - Campus de Bambuí como espaço não - formal de ensino e de divulgação científica. O trabalho foi elaborado com a finalidade de auxiliar o professor no processo de ensino - aprendizagem de conceitos presentes na Astronomia e na Física para estudantes da educação básica. Apresentamos o desenvolvimento de uma Sequência Didática organizada em três etapas: a Pré visitação, a Visitação e a Pós visitação. Na etapa de Pré visitação, na qual os estudantes são preparados para a visita, apresenta-se a evolução dos conceitos de Astronomia ao longo da história. A visitação é constituída por cinco atividades interativas, realizadas em pequenos grupos, desenvolvidas na perspectiva de favorecer um posicionamento ativo dos estudantes, tanto nas interações com os monitores, quanto na realização de tarefas. A Pós visitação, que retoma temas e fenômenos observados na visita e aborda questões como a Origem e Formação do Universo. Os resultados e análises da potencialidade da sequência didática e das contribuições do Espaço não formal são apresentados a partir da investigação do processo desenvolvido com uma turma do sexto ano do ensino fundamental.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasMaciel, Antônio Marcelo MartinsRoberto Júnior, Artur JustinianoLibardi, HelenaAlves , Jacqueline MagalhãesPinho, Juliano Aparecido de2017-01-20T11:35:38Z2017-01-20T11:35:38Z20172016-11-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:44:57Zoai:localhost:1/12163Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:44:57Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
Education in astronomy for grade school: the IFMG Bambui campus astronomical observatory integrated to the education-learning process
title Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
spellingShingle Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
Pinho, Juliano Aparecido de
Espaço não formal de ensino
Observatório astronômico
Astronomia - Estudo e ensino
Informal teaching space
Astronomical observatory
Astronomy - Study and teaching
Educação
title_short Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
title_full Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
title_fullStr Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
title_full_unstemmed Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
title_sort Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem
author Pinho, Juliano Aparecido de
author_facet Pinho, Juliano Aparecido de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maciel, Antônio Marcelo Martins
Roberto Júnior, Artur Justiniano
Libardi, Helena
Alves , Jacqueline Magalhães
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinho, Juliano Aparecido de
dc.subject.por.fl_str_mv Espaço não formal de ensino
Observatório astronômico
Astronomia - Estudo e ensino
Informal teaching space
Astronomical observatory
Astronomy - Study and teaching
Educação
topic Espaço não formal de ensino
Observatório astronômico
Astronomia - Estudo e ensino
Informal teaching space
Astronomical observatory
Astronomy - Study and teaching
Educação
description This paper presents to the scientific and academic community involved with education (researchers, professors and licentiates) the astronomical observatory of the Instituto Federal de Minas Gerais – Bambui Campus as an informal education and scientific promotion space. This work was developed with the objective of aiding the teacher with the education-learning process of concepts present in Astronomy and Physics for basic education. We present the development of a Didactic Sequence organized in three stages: Pre-visitation, Visitation and Post-visitation. During the Pre-visitation stage, in which the students are prepared for the visit, we present the evolution of the concepts of Astronomy throughout history. The Visitation consists of five interactive activities, performed in small groups and developed under the perspective of favoring an active stance of the students, both when interacting with the assistant professors and in performing the tasks. During the Post-visitation, the themes and phenomena verified in the visit are resumed and the Origin and Formation of the Universe are approached. The results of the analyses of the potential of the didactic sequence and of the contributions of the informal space are presented based on the investigation of the process developed with a class of the sixth grade of grade school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-18
2017-01-20T11:35:38Z
2017-01-20T11:35:38Z
2017
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163
identifier_str_mv PINHO, J. A. de. Educação em astronomia para o ensino fundamental: o observatório astronômico do IFMG - Campus Bambuí integrado ao processo de ensino aprendizagem. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550188809977856