A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845 |
Resumo: | In accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students. |
id |
UFLA_3fea2f33fce9b871d4f70e9ab285035e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46845 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeiraAfetividadeMatemática emocionalMatemática financeiraAffectionEmotional mathematicsFinancial mathMatemáticaIn accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students.Em conformidade com as teorias de abordagem histórico-cultural, as dimensões cognitivas e afetivas coexistem durante o processo de desenvolvimento e aprendizagem do estudante. Durante a prática pedagógica do professor, as relações interpessoais que ocorrem no espaço escolar são marcadamente afetivas, bem como as decisões por ele assumidas. O objetivo deste trabalho é mostrar como a afetividade está presente durante o ensino-aprendizagem da Matemática Financeira, buscando contribuir com a prática educativa. Para isso, buscamos compreender como ocorre o desenvolvimento humano e a aprendizagem, sob a ótica das teorias psicogenéticas de Jean Piaget, Lev Vygotsky e Henry Wallon; como a afetividade está presente na relação de ensino-aprendizagem, diante dos estudos, principalmente, de Sérgio Antônio da Silva Leite; como a dimensão afetiva envolvida no processo de ensino-aprendizagem da Matemática, baseada nos estudos da Matemática Emocional de Inês Maria Gómez Chacón. Exemplificamos a prática dessas teorias em uma atividade sobre juro composto, voltada para alunos do Ensino Médio.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-graduação em MatemáticaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasCoutinho, Andréia da SilvaTeodoro, Graziane SalesDantas, Divane Aparecida de MoraesCosta, Mariana Gonçalves2021-08-06T16:23:00Z2021-08-06T16:23:00Z2021-08-052021-07-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:40Zoai:localhost:1/46845Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
title |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
spellingShingle |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira Costa, Mariana Gonçalves Afetividade Matemática emocional Matemática financeira Affection Emotional mathematics Financial math Matemática |
title_short |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
title_full |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
title_fullStr |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
title_full_unstemmed |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
title_sort |
A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira |
author |
Costa, Mariana Gonçalves |
author_facet |
Costa, Mariana Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coutinho, Andréia da Silva Teodoro, Graziane Sales Dantas, Divane Aparecida de Moraes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Mariana Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Afetividade Matemática emocional Matemática financeira Affection Emotional mathematics Financial math Matemática |
topic |
Afetividade Matemática emocional Matemática financeira Affection Emotional mathematics Financial math Matemática |
description |
In accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-06T16:23:00Z 2021-08-06T16:23:00Z 2021-08-05 2021-07-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845 |
identifier_str_mv |
COSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-graduação em Matemática UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-graduação em Matemática UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550101638709248 |