A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Mariana Gonçalves
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845
Resumo: In accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students.
id UFLA_3fea2f33fce9b871d4f70e9ab285035e
oai_identifier_str oai:localhost:1/46845
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeiraAfetividadeMatemática emocionalMatemática financeiraAffectionEmotional mathematicsFinancial mathMatemáticaIn accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students.Em conformidade com as teorias de abordagem histórico-cultural, as dimensões cognitivas e afetivas coexistem durante o processo de desenvolvimento e aprendizagem do estudante. Durante a prática pedagógica do professor, as relações interpessoais que ocorrem no espaço escolar são marcadamente afetivas, bem como as decisões por ele assumidas. O objetivo deste trabalho é mostrar como a afetividade está presente durante o ensino-aprendizagem da Matemática Financeira, buscando contribuir com a prática educativa. Para isso, buscamos compreender como ocorre o desenvolvimento humano e a aprendizagem, sob a ótica das teorias psicogenéticas de Jean Piaget, Lev Vygotsky e Henry Wallon; como a afetividade está presente na relação de ensino-aprendizagem, diante dos estudos, principalmente, de Sérgio Antônio da Silva Leite; como a dimensão afetiva envolvida no processo de ensino-aprendizagem da Matemática, baseada nos estudos da Matemática Emocional de Inês Maria Gómez Chacón. Exemplificamos a prática dessas teorias em uma atividade sobre juro composto, voltada para alunos do Ensino Médio.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-graduação em MatemáticaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasCoutinho, Andréia da SilvaTeodoro, Graziane SalesDantas, Divane Aparecida de MoraesCosta, Mariana Gonçalves2021-08-06T16:23:00Z2021-08-06T16:23:00Z2021-08-052021-07-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:40Zoai:localhost:1/46845Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
title A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
spellingShingle A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
Costa, Mariana Gonçalves
Afetividade
Matemática emocional
Matemática financeira
Affection
Emotional mathematics
Financial math
Matemática
title_short A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
title_full A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
title_fullStr A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
title_full_unstemmed A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
title_sort A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira
author Costa, Mariana Gonçalves
author_facet Costa, Mariana Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coutinho, Andréia da Silva
Teodoro, Graziane Sales
Dantas, Divane Aparecida de Moraes
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Mariana Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Matemática emocional
Matemática financeira
Affection
Emotional mathematics
Financial math
Matemática
topic Afetividade
Matemática emocional
Matemática financeira
Affection
Emotional mathematics
Financial math
Matemática
description In accordance with the cultural-historical approach theories, the cognitive and affective dimensions coexist during the student’s development and learning process. During the teacher’s pedagogical practice, the interpersonal relationships that occur in the school space are markedly affective, as well as the decisions taken by him. The objective of this work is to show how affectivity is present during the teaching-learning of Financial Mathematics, seeking to contribute to the educational practice. For this, we seek to understand how human development and learning occur, from the perspective of the psychogenetic theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky and Henry Wallon; how affectivity is present in the teaching-learning relationship, in view of the studies, mainly, by Sérgio Antônio da Silva Leite; as the affective dimension involved in the teaching-learning process of Mathematics, based on the studies of Emotional Mathematics by Inês Maria Gómez Chacón. We exemplify the practice of these theories in an activity on compound interest, aimed at high school students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-06T16:23:00Z
2021-08-06T16:23:00Z
2021-08-05
2021-07-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845
identifier_str_mv COSTA, M. G. A afetividade no ensino-aprendizagem da matemática financeira. 2021. 50 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46845
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-graduação em Matemática
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-graduação em Matemática
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550101638709248