Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540 |
Resumo: | In this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives. |
id |
UFLA_43041c2d1c93b17aa0f110140d9f726f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/55540 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restritaDiscursive interactions, practices and the teaching of Special relativityArgumentaçãoFísica moderna e contemporâneaArgumentoTeoria da relatividade restritaEnsino superiorFísica modernaFísica contemporâneaArgumentationModern and contemporary physicsArgumentSpecial relativity theoryHigher educationModern physicsContemporary physicsIn this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives.Nesta pesquisa, analisamos as interações discursivas que emergem em sala de aula durante o desenvolvimento de uma sequência de ensino sobre os conceitos de espaço e tempo, no âmbito da Teoria da Relatividade Restrita (TRR). Também identificamos práticas epistêmicas mobilizadas pelos estudantes e o papel do professor nesse processo. A sequência, planejada para o contexto da pesquisa, foi realizada com estudantes do primeiro período do curso de Licenciatura em Física. As atividades foram gravadas em áudio e vídeo, resultando em sete episódios de ensino, transcritos e analisados por meio dos Processos Argumentativos e das Práticas e Movimentos Epistêmicos. A partir da análise, identificamos o envolvimento dos estudantes em nove práticas epistêmicas. Esse processo teve alto grau de inferência e o contexto foi essencial na distinção entre as práticas. Outro elemento fundamental na realização da sequência foi o papel do professor, considerando as diferentes dinâmicas de suas ações, como decorrência da situação-problema desenvolvida e dos objetivos pedagógicos.Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC)2022-11-21T16:19:27Z2022-11-21T16:19:27Z2022-04-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (RBPEC)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Jefferson AdrianoPierson, Alice Helena Campospor2023-05-26T19:37:28Zoai:localhost:1/55540Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:37:28Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita Discursive interactions, practices and the teaching of Special relativity |
title |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
spellingShingle |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita Neves, Jefferson Adriano Argumentação Física moderna e contemporânea Argumento Teoria da relatividade restrita Ensino superior Física moderna Física contemporânea Argumentation Modern and contemporary physics Argument Special relativity theory Higher education Modern physics Contemporary physics |
title_short |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
title_full |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
title_fullStr |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
title_full_unstemmed |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
title_sort |
Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita |
author |
Neves, Jefferson Adriano |
author_facet |
Neves, Jefferson Adriano Pierson, Alice Helena Campos |
author_role |
author |
author2 |
Pierson, Alice Helena Campos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Jefferson Adriano Pierson, Alice Helena Campos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Argumentação Física moderna e contemporânea Argumento Teoria da relatividade restrita Ensino superior Física moderna Física contemporânea Argumentation Modern and contemporary physics Argument Special relativity theory Higher education Modern physics Contemporary physics |
topic |
Argumentação Física moderna e contemporânea Argumento Teoria da relatividade restrita Ensino superior Física moderna Física contemporânea Argumentation Modern and contemporary physics Argument Special relativity theory Higher education Modern physics Contemporary physics |
description |
In this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-21T16:19:27Z 2022-11-21T16:19:27Z 2022-04-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540 |
identifier_str_mv |
NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (RBPEC) reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550195627819008 |