Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Jefferson Adriano
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pierson, Alice Helena Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540
Resumo: In this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives.
id UFLA_43041c2d1c93b17aa0f110140d9f726f
oai_identifier_str oai:localhost:1/55540
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restritaDiscursive interactions, practices and the teaching of Special relativityArgumentaçãoFísica moderna e contemporâneaArgumentoTeoria da relatividade restritaEnsino superiorFísica modernaFísica contemporâneaArgumentationModern and contemporary physicsArgumentSpecial relativity theoryHigher educationModern physicsContemporary physicsIn this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives.Nesta pesquisa, analisamos as interações discursivas que emergem em sala de aula durante o desenvolvimento de uma sequência de ensino sobre os conceitos de espaço e tempo, no âmbito da Teoria da Relatividade Restrita (TRR). Também identificamos práticas epistêmicas mobilizadas pelos estudantes e o papel do professor nesse processo. A sequência, planejada para o contexto da pesquisa, foi realizada com estudantes do primeiro período do curso de Licenciatura em Física. As atividades foram gravadas em áudio e vídeo, resultando em sete episódios de ensino, transcritos e analisados por meio dos Processos Argumentativos e das Práticas e Movimentos Epistêmicos. A partir da análise, identificamos o envolvimento dos estudantes em nove práticas epistêmicas. Esse processo teve alto grau de inferência e o contexto foi essencial na distinção entre as práticas. Outro elemento fundamental na realização da sequência foi o papel do professor, considerando as diferentes dinâmicas de suas ações, como decorrência da situação-problema desenvolvida e dos objetivos pedagógicos.Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC)2022-11-21T16:19:27Z2022-11-21T16:19:27Z2022-04-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (RBPEC)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Jefferson AdrianoPierson, Alice Helena Campospor2023-05-26T19:37:28Zoai:localhost:1/55540Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:37:28Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
Discursive interactions, practices and the teaching of Special relativity
title Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
spellingShingle Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
Neves, Jefferson Adriano
Argumentação
Física moderna e contemporânea
Argumento
Teoria da relatividade restrita
Ensino superior
Física moderna
Física contemporânea
Argumentation
Modern and contemporary physics
Argument
Special relativity theory
Higher education
Modern physics
Contemporary physics
title_short Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
title_full Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
title_fullStr Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
title_full_unstemmed Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
title_sort Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
author Neves, Jefferson Adriano
author_facet Neves, Jefferson Adriano
Pierson, Alice Helena Campos
author_role author
author2 Pierson, Alice Helena Campos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Jefferson Adriano
Pierson, Alice Helena Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Argumentação
Física moderna e contemporânea
Argumento
Teoria da relatividade restrita
Ensino superior
Física moderna
Física contemporânea
Argumentation
Modern and contemporary physics
Argument
Special relativity theory
Higher education
Modern physics
Contemporary physics
topic Argumentação
Física moderna e contemporânea
Argumento
Teoria da relatividade restrita
Ensino superior
Física moderna
Física contemporânea
Argumentation
Modern and contemporary physics
Argument
Special relativity theory
Higher education
Modern physics
Contemporary physics
description In this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-21T16:19:27Z
2022-11-21T16:19:27Z
2022-04-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540
identifier_str_mv NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (RBPEC)
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550195627819008